Tato bakalářská práce se zabývá zásadními myšlenkami Totlécké filosofie uvedené v knize Dona Miquela Ruize Čtyři dohody. Podrobně rozebírá jednotlivé dohody
a pojmy v nich obsažené. Seznamuje nás s Totléky a jejich přístupem k životu,
k lidem, vzdělání a výchově dětí. Uvádí také pojmy související se sociální pedagogikou. Dále popisuje rozdíly v klasickém vzdělávání a Totlécké pojetí učení. Záměrem této práce bylo zjistit, zda je možné propojit filosofické koncepty Toltéků, jejich myšlenky a teze do sociálně-pedagogické praxe. Toto bylo následně zjišťováno rozborem jednotlivých metod sociální pedagogiky
a zkoumáním jejich možností využití v praxi.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is concerned with the principal thoughts and ideas of the Toltec philosophy as presented in the book written by Don Miguel Ruiz, The Four Agreements. It thoroughly analyses each of these agreements together with their main concepts. Furthermore, it outlines the Toltec attitude to life, people, education as well as upbringing of children. The work also focuses on the concepts related to social pedagogy and describes the differences between traditional education and the teachings of the Toltec. The aim of this thesis was to find out if there is a possibility to connect the aspects of the Toltec philosophy to the practice of social pedagogy. This was fulfilled by means of the analysis of the methods used in social pedagogy and potential use of the Toltec teachings in practice.
Klíčová slova
Čtyři dohody, Don Miguel Ruiz, Toltékové, Nagual, moudrost, osobní svoboda, život, sociální pedagogika, metody sociální pedagogiky, výchova, vzdělání, alternativní školství, sebereflexe
Klíčová slova v angličtině
Four agreements, Don Miguel Ruiz, Toltecs, Nagual, wisdom, personal freedom, life, social pedagogy, methods of social pedagogy, training, education, alternative education, self-reflection
Rozsah průvodní práce
71 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá zásadními myšlenkami Totlécké filosofie uvedené v knize Dona Miquela Ruize Čtyři dohody. Podrobně rozebírá jednotlivé dohody
a pojmy v nich obsažené. Seznamuje nás s Totléky a jejich přístupem k životu,
k lidem, vzdělání a výchově dětí. Uvádí také pojmy související se sociální pedagogikou. Dále popisuje rozdíly v klasickém vzdělávání a Totlécké pojetí učení. Záměrem této práce bylo zjistit, zda je možné propojit filosofické koncepty Toltéků, jejich myšlenky a teze do sociálně-pedagogické praxe. Toto bylo následně zjišťováno rozborem jednotlivých metod sociální pedagogiky
a zkoumáním jejich možností využití v praxi.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is concerned with the principal thoughts and ideas of the Toltec philosophy as presented in the book written by Don Miguel Ruiz, The Four Agreements. It thoroughly analyses each of these agreements together with their main concepts. Furthermore, it outlines the Toltec attitude to life, people, education as well as upbringing of children. The work also focuses on the concepts related to social pedagogy and describes the differences between traditional education and the teachings of the Toltec. The aim of this thesis was to find out if there is a possibility to connect the aspects of the Toltec philosophy to the practice of social pedagogy. This was fulfilled by means of the analysis of the methods used in social pedagogy and potential use of the Toltec teachings in practice.
Klíčová slova
Čtyři dohody, Don Miguel Ruiz, Toltékové, Nagual, moudrost, osobní svoboda, život, sociální pedagogika, metody sociální pedagogiky, výchova, vzdělání, alternativní školství, sebereflexe
Klíčová slova v angličtině
Four agreements, Don Miguel Ruiz, Toltecs, Nagual, wisdom, personal freedom, life, social pedagogy, methods of social pedagogy, training, education, alternative education, self-reflection
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na analýzu myšlenek Dona Miguele Ruize;
- na hledání odpovědi na otázku, jak lze vychovávat děti podle Dona Migule Ruize a jiných autorů;
- na hledání odpovědi na otázku, jak lze vychovávat a vzdělávat dospělé v konfrontaci úvah Dona Migule Ruize a jiných autorů;
- na hledání odpovědi na otázku, jak harmonizovat mezilidské vztahy a celou společnost.
Součástí práce bude kvalitativní výzkum, který bude zaměřen na využití jednotlivých zásad či prvků uvedených v jednotlivých dohodách, v pedagogické praxi.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na analýzu myšlenek Dona Miguele Ruize;
- na hledání odpovědi na otázku, jak lze vychovávat děti podle Dona Migule Ruize a jiných autorů;
- na hledání odpovědi na otázku, jak lze vychovávat a vzdělávat dospělé v konfrontaci úvah Dona Migule Ruize a jiných autorů;
- na hledání odpovědi na otázku, jak harmonizovat mezilidské vztahy a celou společnost.
Součástí práce bude kvalitativní výzkum, který bude zaměřen na využití jednotlivých zásad či prvků uvedených v jednotlivých dohodách, v pedagogické praxi.
Seznam doporučené literatury
BRZÁKOVÁ, Pavlína; DUŠEK, Jaroslav. Tvary tmy. Praha: Eminent, 2014, 208 s. ISBN 978-80-7281- 488-6.
BRZÁKOVÁ, Pavlína. Ze mě: cesta Blázna a vnitřní svět Jaroslava Duška. Praha: Eminent, 2012, 238 s. ISBN 978-80-7281-432-9.
EASTMAN, Charles. Duše indiána. Olomouc: Fontána, 2010, 87 s. ISBN 978-80-7336-594-3.
GREGGOVÁ, Susan. Cesta toltéků. Praha: Dybbuk, 2002, 183 s. ISBN 80-903001-3-8.
KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2014, 261 s. ISBN 978-80-262 -0643-9.
RUIZ, Miguel. Čtyři dohody. Praha: Pragma, 2001, 135 s. ISBN 80-7205-826-6.
RUIZ, Miguel. Láska, vztahy a přátelství. Praha: Pragma, 1999, 160 s. ISBN 80-7205-940-8.
RUIZ, Miguel. Pátá dohoda. Praha: Pragma, 2010, 248 s. ISBN 978-80-7349-210-6.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
BRZÁKOVÁ, Pavlína; DUŠEK, Jaroslav. Tvary tmy. Praha: Eminent, 2014, 208 s. ISBN 978-80-7281- 488-6.
BRZÁKOVÁ, Pavlína. Ze mě: cesta Blázna a vnitřní svět Jaroslava Duška. Praha: Eminent, 2012, 238 s. ISBN 978-80-7281-432-9.
EASTMAN, Charles. Duše indiána. Olomouc: Fontána, 2010, 87 s. ISBN 978-80-7336-594-3.
GREGGOVÁ, Susan. Cesta toltéků. Praha: Dybbuk, 2002, 183 s. ISBN 80-903001-3-8.
KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2014, 261 s. ISBN 978-80-262 -0643-9.
RUIZ, Miguel. Čtyři dohody. Praha: Pragma, 2001, 135 s. ISBN 80-7205-826-6.
RUIZ, Miguel. Láska, vztahy a přátelství. Praha: Pragma, 1999, 160 s. ISBN 80-7205-940-8.
RUIZ, Miguel. Pátá dohoda. Praha: Pragma, 2010, 248 s. ISBN 978-80-7349-210-6.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce - viz posudky
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem
3. dr. Ocetková: Co byste doporučila, řídit se podle těchto myšlenek nebo spíše ne?