Bakalářská práce se zabývá problematikou vzdělávání dětí s přiznanými podpůrnými opatřeními v mateřské škole. Cílem práce je zjistit, jaké jsou v mateřských školách Zlínského kraje, stanoveny strategie pro vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Předmětem teoretické části je mimo jiné legislativní rámec, nastavení v kurikulárních dokumentech či podpůrná opatření. Problematika byla zkoumána prostřednictvím dotazníku v online podobě, který byl rozeslán na e-mailové adresy ředitelům mateřských škol, kteří tvořili výzkumný soubor. Praktická část je zaměřena na zpracování dat a na konkrétní zjištění týkající se zkoumané problematiky. Z výsledků výzkumu jsme zjistili, jakým způsobem mateřské školy ke vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami přistupují a jakou mají stanovenou strategii ve svých vzdělávacích programech. Výsledky výzkumného šetření byly následně využity jako doporučení pro praxi mateřských škol.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis investigates the problem of education of children with granted support measures in kindergarten. The object of the work is to find out what are the educational strategies for children with special educational needs in the kindergartens of the Zlín region. The subject of the theoretical part is, among other things, the legislative framework, settings in curricular documents and support measures. The issue was researched through an online questionnaire, which was sent to e-mail addresses of kindergarten principals who formed the research group. The practical part is focused on data processing and specific findings related to the researched issues. From the results of the research, we found out how kindergartens approach the education of children with special educational needs and what strategies they have set in their educational programmes. The results of the research survey were subsequently used as recommendations for the kindergartens practice.
Klíčová slova
vzdělávací strategie, speciální vzdělávací potřeba, podpůrné opatření
Klíčová slova v angličtině
educational strategy, special education need, support measure
Rozsah průvodní práce
56 s. (77 930)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá problematikou vzdělávání dětí s přiznanými podpůrnými opatřeními v mateřské škole. Cílem práce je zjistit, jaké jsou v mateřských školách Zlínského kraje, stanoveny strategie pro vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Předmětem teoretické části je mimo jiné legislativní rámec, nastavení v kurikulárních dokumentech či podpůrná opatření. Problematika byla zkoumána prostřednictvím dotazníku v online podobě, který byl rozeslán na e-mailové adresy ředitelům mateřských škol, kteří tvořili výzkumný soubor. Praktická část je zaměřena na zpracování dat a na konkrétní zjištění týkající se zkoumané problematiky. Z výsledků výzkumu jsme zjistili, jakým způsobem mateřské školy ke vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami přistupují a jakou mají stanovenou strategii ve svých vzdělávacích programech. Výsledky výzkumného šetření byly následně využity jako doporučení pro praxi mateřských škol.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis investigates the problem of education of children with granted support measures in kindergarten. The object of the work is to find out what are the educational strategies for children with special educational needs in the kindergartens of the Zlín region. The subject of the theoretical part is, among other things, the legislative framework, settings in curricular documents and support measures. The issue was researched through an online questionnaire, which was sent to e-mail addresses of kindergarten principals who formed the research group. The practical part is focused on data processing and specific findings related to the researched issues. From the results of the research, we found out how kindergartens approach the education of children with special educational needs and what strategies they have set in their educational programmes. The results of the research survey were subsequently used as recommendations for the kindergartens practice.
Klíčová slova
vzdělávací strategie, speciální vzdělávací potřeba, podpůrné opatření
Klíčová slova v angličtině
educational strategy, special education need, support measure
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o inkluzivním vzdělávání v mateřské škole.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na vzdělávání dětí s přiznanými podpůrnými opatřeními v mateřské škole.
Příprava metodiky empirické části, stanovení výzkumného cíle a výzkumných otázek.
Realizace kvantitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím dotazníku pro ředitele mateřských škol.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o inkluzivním vzdělávání v mateřské škole.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na vzdělávání dětí s přiznanými podpůrnými opatřeními v mateřské škole.
Příprava metodiky empirické části, stanovení výzkumného cíle a výzkumných otázek.
Realizace kvantitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím dotazníku pro ředitele mateřských škol.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Forlin, Ch., Deppeler, J., Loreman, T., Smith, R., & Florian, L. (2015). Inclusive pedagogy across the curriculum (International perspectives on inclusive education). Bingley: Emerald.
Hájková, V., & Strnadová, I. (2010). Inkluzivní vzdělávání: [teorie a praxe]. Praha: Grada.
Kendíková, J. (2018). Rok I.: změny v legislativě na příkladech ze školní praxe. Praha: Pasparta.
Lechta, V. (ed.). (2016). Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál.
Mazánková, M. (2018). Inkluze v mateřské škole: děti s PAS, ADHD a handicapem. Praha: Portál.
Němec, Z., & Martinovská, P. (2018). Asistent pedagoga v mateřské škole. Praha: Raabe.
Seznam doporučené literatury
Forlin, Ch., Deppeler, J., Loreman, T., Smith, R., & Florian, L. (2015). Inclusive pedagogy across the curriculum (International perspectives on inclusive education). Bingley: Emerald.
Hájková, V., & Strnadová, I. (2010). Inkluzivní vzdělávání: [teorie a praxe]. Praha: Grada.
Kendíková, J. (2018). Rok I.: změny v legislativě na příkladech ze školní praxe. Praha: Pasparta.
Lechta, V. (ed.). (2016). Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál.
Mazánková, M. (2018). Inkluze v mateřské škole: děti s PAS, ADHD a handicapem. Praha: Portál.
Němec, Z., & Martinovská, P. (2018). Asistent pedagoga v mateřské škole. Praha: Raabe.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou bakalářskou práci. Hovořila samostatně a plynule. Vedoucí práce hodnotí kladně strukturu teoretické části. V praktické části však shledává nedostatky, zejména v povrchnosti a nezpracování dat. Oponentka práce je kritičtější a uvádí, že teoretický rámec je spíše kompilátního charakteru, který nepřesahuje do praktické části. V praktické části se objevuje opět plytkost a povrchnost zpracování dat, ikdyž byly získany zajímavá data během výzkumného šetření. Na otázky vedoucího i oponenta odpovídala studentka s mírnými obtížemi.