Smyslem diplomové práce Pedagogika východního myšlení je přiblížit čtenáři některé aspekty současné buddhistické praxe (tak, jak je praktikována skupinami respondentů školy Kwan Um Brno a Bodhi Brno) z pohledu sociální pedagogiky.
První čtyři kapitoly se zabývají kulturním a duchovním kontextem vzniku buddhismu a zen buddhismu. Pátá kapitola přibližuje meditační praktiky se zaměřením na uvedené skupiny respondentů a poslední kapitola teoretické části se zabývá některými tématy, která úzce souvisejí s Buddhovým učením, a to v sociálně pedagogickém kontextu.
Praktická část popisuje metodologické přístupy výzkumného šetření a interpretuje důležitá zjištění, obsažená v rozhovorech s respondenty obou škol.
Anotace v angličtině
The thesis entitled Pedagogy of Eastern Thought aims to introduce to readers some aspects of contemporary Buddhist practice (as it is practiced by two groups of respondents, the Kwan Um School of Brno and Bodhi Brno) from the perspective of social pedagogy.
The first four chapters deal with cultural and spiritual context of the origins of Buddhism and Zen Buddhism. The fifth chapter presents meditation practices focusing on the above mentioned groups of respondents. The last chapter of the theoretical part deals with some themes closely related to the teachings of the Buddha in the socio-pedagogical context.
The practical part describes methodological approaches of the research and interprets important findings from interviews with respondents of both schools.
Klíčová slova
Siddhárta Gautama, Buddha, dharma, sangha, buddhismus, théraváda, mahájána, taoismus, zen buddhismus, meditace, sociální pedagogika, duchovní učitel, sebevýchova, hodnoty, emoce, volnočasové aktivity, zdravý životní styl.
Smyslem diplomové práce Pedagogika východního myšlení je přiblížit čtenáři některé aspekty současné buddhistické praxe (tak, jak je praktikována skupinami respondentů školy Kwan Um Brno a Bodhi Brno) z pohledu sociální pedagogiky.
První čtyři kapitoly se zabývají kulturním a duchovním kontextem vzniku buddhismu a zen buddhismu. Pátá kapitola přibližuje meditační praktiky se zaměřením na uvedené skupiny respondentů a poslední kapitola teoretické části se zabývá některými tématy, která úzce souvisejí s Buddhovým učením, a to v sociálně pedagogickém kontextu.
Praktická část popisuje metodologické přístupy výzkumného šetření a interpretuje důležitá zjištění, obsažená v rozhovorech s respondenty obou škol.
Anotace v angličtině
The thesis entitled Pedagogy of Eastern Thought aims to introduce to readers some aspects of contemporary Buddhist practice (as it is practiced by two groups of respondents, the Kwan Um School of Brno and Bodhi Brno) from the perspective of social pedagogy.
The first four chapters deal with cultural and spiritual context of the origins of Buddhism and Zen Buddhism. The fifth chapter presents meditation practices focusing on the above mentioned groups of respondents. The last chapter of the theoretical part deals with some themes closely related to the teachings of the Buddha in the socio-pedagogical context.
The practical part describes methodological approaches of the research and interprets important findings from interviews with respondents of both schools.
Klíčová slova
Siddhárta Gautama, Buddha, dharma, sangha, buddhismus, théraváda, mahájána, taoismus, zen buddhismus, meditace, sociální pedagogika, duchovní učitel, sebevýchova, hodnoty, emoce, volnočasové aktivity, zdravý životní styl.
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálech IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na rekonstrukci výchovného systému zen-buddhismu a taoismu,
- na otázku, jak tento výchovný systém souvisí s kultivací ducha a těla,
- na význam zen-buddhismu a taoismu pro dnešní sociální pedagogiku.
Součástí práce bude kvalitativní výzkum, založený na analýze rozhovorů s vyznavači zen-buddhismu, popř. taoismu v ČR. Rozhovory budou zaměřeny na hodnotový systém a zenovou praxi v běžném životě.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálech IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na rekonstrukci výchovného systému zen-buddhismu a taoismu,
- na otázku, jak tento výchovný systém souvisí s kultivací ducha a těla,
- na význam zen-buddhismu a taoismu pro dnešní sociální pedagogiku.
Součástí práce bude kvalitativní výzkum, založený na analýze rozhovorů s vyznavači zen-buddhismu, popř. taoismu v ČR. Rozhovory budou zaměřeny na hodnotový systém a zenovou praxi v běžném životě.
Seznam doporučené literatury
DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum, 2007, 374 s. ISBN 978-80-246-0139-7.
FRÝBA, M. Slovo Buddhovo. Praha: Stratos, 1993, 120 s. ISBN 80-901472-3-2.
SUZUKI, S. Zenová mysl, mysl začátečníka. Praha: Pragma, 1994, 112 s. ISBN 80-85213-33-8.
WATTS, A. Cesta zenu. Olomouc: Votobia, 1995, 220 s. ISBN 80-900614-8-6.
WATTS, A. Cesta osvobození. Praha: Pragma, 1996, 120 s. ISBN 80-7205-065-6.
WATTS, A. Příroda, muž a žena. Olomouc: Votobia, 1997, 179 s. ISBN 80-85885-63-8
Další literatura bude obsažena v projektu Diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum, 2007, 374 s. ISBN 978-80-246-0139-7.
FRÝBA, M. Slovo Buddhovo. Praha: Stratos, 1993, 120 s. ISBN 80-901472-3-2.
SUZUKI, S. Zenová mysl, mysl začátečníka. Praha: Pragma, 1994, 112 s. ISBN 80-85213-33-8.
WATTS, A. Cesta zenu. Olomouc: Votobia, 1995, 220 s. ISBN 80-900614-8-6.
WATTS, A. Cesta osvobození. Praha: Pragma, 1996, 120 s. ISBN 80-7205-065-6.
WATTS, A. Příroda, muž a žena. Olomouc: Votobia, 1997, 179 s. ISBN 80-85885-63-8
Další literatura bude obsažena v projektu Diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupen{{{í}}} studenta
2. Ot{{{á}}}zky vedouc{{{í}}}ho a oponenta diplomov{{{é}}} pr{{{á}}}ce (viz posudky)
- odpověděl vyčerp{{{á}}}vaj{{{í}}}c{{{í}}}m způsobem
3. doc. Jůzl: Jak může obohatit v{ý}chodn{í} my{š}len{í} soci{á}ln{í} pedagogiku?