Didaktické testování je v dnešní době nedílnou součástí hodnocení výuky. Didaktické tes-tování je zpětnou vazbou na provedenou výuku učitele a vyhodnocení, jak danou proble-matiku studenti pochopili. Cílem této bakalářské práce je popsat obecné principy pro testo-vání a zejména vytvoření didaktického testu pro předmět Informatika a výpočetní technika na střední škole na konkrétní téma a ověřit jeho vlastnosti. Teoretická část obsahuje obecné postupy při testování znalostí a zapojení vzdělávacího online systému Moodle do procesu výuky. Praktická část popisuje tvorbu, vyhodnocení testu s následnými změnami pro další použití a doporučení pro praxi upraveného testu na téma Internet a internetové služby. Toto téma je obsahem tematického plánu prvního ročníku gymnázia.
Anotace v angličtině
Didactic testing is at present an integral part of the evaluation of teaching. Didactic testing provides feedback on teacher performance and analyzes how students comprehend a given subject. The aim of this thesis is to describe the general principles of didactic testing and in particular the creation of a didactic test for an information technology class at a secondary school and validate the results. The theoretical section provides general procedures for testing the knowledge and using the Moodle online educational system during lessons. The practical section describes the development and evaluation of the test with subsequent modifications for other uses and recommendations for practise of the modified test on the topic of the internet and internet services. This topic is included in the lesson plan for the first year of secondary school.
Klíčová slova
didaktický test, hodnocení výuky, testování v informatice
Klíčová slova v angličtině
achievement test, teaching assessment, testing in computer science
Rozsah průvodní práce
86
Jazyk
CZ
Anotace
Didaktické testování je v dnešní době nedílnou součástí hodnocení výuky. Didaktické tes-tování je zpětnou vazbou na provedenou výuku učitele a vyhodnocení, jak danou proble-matiku studenti pochopili. Cílem této bakalářské práce je popsat obecné principy pro testo-vání a zejména vytvoření didaktického testu pro předmět Informatika a výpočetní technika na střední škole na konkrétní téma a ověřit jeho vlastnosti. Teoretická část obsahuje obecné postupy při testování znalostí a zapojení vzdělávacího online systému Moodle do procesu výuky. Praktická část popisuje tvorbu, vyhodnocení testu s následnými změnami pro další použití a doporučení pro praxi upraveného testu na téma Internet a internetové služby. Toto téma je obsahem tematického plánu prvního ročníku gymnázia.
Anotace v angličtině
Didactic testing is at present an integral part of the evaluation of teaching. Didactic testing provides feedback on teacher performance and analyzes how students comprehend a given subject. The aim of this thesis is to describe the general principles of didactic testing and in particular the creation of a didactic test for an information technology class at a secondary school and validate the results. The theoretical section provides general procedures for testing the knowledge and using the Moodle online educational system during lessons. The practical section describes the development and evaluation of the test with subsequent modifications for other uses and recommendations for practise of the modified test on the topic of the internet and internet services. This topic is included in the lesson plan for the first year of secondary school.
Klíčová slova
didaktický test, hodnocení výuky, testování v informatice
Klíčová slova v angličtině
achievement test, teaching assessment, testing in computer science
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti teorie a praxe testování znalostí.
Příprava metodiky empirické části práce.
Návrh a konstrukce didaktického testu a jeho aplikace na vzorku studentů gymnázia.
Statisticko-empirické ověření vlastností testu.
Úprava testu na základě výsledku ověřování.
Prezentace výsledků šetření a doporučení pro pedagogickou praxi středních škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti teorie a praxe testování znalostí.
Příprava metodiky empirické části práce.
Návrh a konstrukce didaktického testu a jeho aplikace na vzorku studentů gymnázia.
Statisticko-empirické ověření vlastností testu.
Úprava testu na základě výsledku ověřování.
Prezentace výsledků šetření a doporučení pro pedagogickou praxi středních škol.
Seznam doporučené literatury
CHRÁSKA, M. Didaktické testy. Vyd. 1. Brno: Paido, 1999, 91 s. ISBN 80-859-3168-0.
HNILIČKOVÁ, Jitka, et al. Didaktické testy a jejich statistické zpracování. 1. vyd. Praha: SPN, 1972, 199 s.
KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-571-4.
BALADA, Jan a Otto OBST. Rámcový vzdělávací program pro gymnázia: RVP G. Vyd. 2. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, c2007, 100 s. ISBN 978-808-7000-113.
ROUBAL, Pavel a Otto OBST. Informatika a výpočetní technika pro střední školy: teoretická učebnice. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2010, 103 s. ISBN 978-80-251-3228-9.
ROUBAL, Pavel a Otto OBST. Informatika a výpočetní technika pro střední školy: praktická učebnice. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2010, 112 s. ISBN 978-80-251-3227-2.
PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-427-4.
SKALKOVÁ, Jarmila a Klára ŠEĎOVÁ. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.
Seznam doporučené literatury
CHRÁSKA, M. Didaktické testy. Vyd. 1. Brno: Paido, 1999, 91 s. ISBN 80-859-3168-0.
HNILIČKOVÁ, Jitka, et al. Didaktické testy a jejich statistické zpracování. 1. vyd. Praha: SPN, 1972, 199 s.
KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-571-4.
BALADA, Jan a Otto OBST. Rámcový vzdělávací program pro gymnázia: RVP G. Vyd. 2. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, c2007, 100 s. ISBN 978-808-7000-113.
ROUBAL, Pavel a Otto OBST. Informatika a výpočetní technika pro střední školy: teoretická učebnice. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2010, 103 s. ISBN 978-80-251-3228-9.
ROUBAL, Pavel a Otto OBST. Informatika a výpočetní technika pro střední školy: praktická učebnice. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2010, 112 s. ISBN 978-80-251-3227-2.
PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-427-4.
SKALKOVÁ, Jarmila a Klára ŠEĎOVÁ. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student stručně prezentoval výsledky své bakalářské práce a zodpověděl otázky uvedené v posudcích. Prof. Chráska jako vedoucí ocenil celkovou kvalitu předkládané závěrečné práce. Doc. Wiegerová upozornila na pouze jeden použitý zdroj literatury k teorii didaktických testů. Proběhla diskuze k vlastnostem didaktického testu.