Bakalářská práce "Osobnost učitele střední školy v představách žáků SŠ" popisuje reálnou představu žáků na středních školách o učiteli, který je pro ně osobností. Cílem práce bylo ukázat středoškolským pedagogům, jak je vidí žáci, jak posuzují jejich vlastnosti a schopnosti v rámci edukačního procesu. V empirické části bylo provedeno dotazníkové šetření, jehož cílem bylo zjistit názory žáků, co dělá z učitele osobnost, se zaměřením se například na autoritu, odbornou znalost, metod a forem výuky a kompetence učitele.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis "High school teacher's personality as viewed by high school students" describes real picture of a high school teacher as a personality, as percieved by his students. The goal of this thesis was to show teachers how students image them, how they evaluate their traits, qualities and capabilities in a frame of educational process. The empiric part consists of a questionaire - based research, aimed to find opinions of students in the matter of what makes a teacher a figure, with focus put for example on authority, professional knowledge, methods and forms of tuition and competency of the teacher.
Klíčová slova
učitel, pedagogický pracovník, osobnost učitele, typologie osobnosti učitele, funkce a role učitele, profesní etika a kodex, pedagogická a sociální komunikace.
Klíčová slova v angličtině
teacher, educational researcher, the personality of the teacher, the typology of the personality of the teacher, the function and role of the teacher, professional ethics and a code of practice, education and social communication
Rozsah průvodní práce
66 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce "Osobnost učitele střední školy v představách žáků SŠ" popisuje reálnou představu žáků na středních školách o učiteli, který je pro ně osobností. Cílem práce bylo ukázat středoškolským pedagogům, jak je vidí žáci, jak posuzují jejich vlastnosti a schopnosti v rámci edukačního procesu. V empirické části bylo provedeno dotazníkové šetření, jehož cílem bylo zjistit názory žáků, co dělá z učitele osobnost, se zaměřením se například na autoritu, odbornou znalost, metod a forem výuky a kompetence učitele.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis "High school teacher's personality as viewed by high school students" describes real picture of a high school teacher as a personality, as percieved by his students. The goal of this thesis was to show teachers how students image them, how they evaluate their traits, qualities and capabilities in a frame of educational process. The empiric part consists of a questionaire - based research, aimed to find opinions of students in the matter of what makes a teacher a figure, with focus put for example on authority, professional knowledge, methods and forms of tuition and competency of the teacher.
Klíčová slova
učitel, pedagogický pracovník, osobnost učitele, typologie osobnosti učitele, funkce a role učitele, profesní etika a kodex, pedagogická a sociální komunikace.
Klíčová slova v angličtině
teacher, educational researcher, the personality of the teacher, the typology of the personality of the teacher, the function and role of the teacher, professional ethics and a code of practice, education and social communication
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o profesi středoškolského učitele.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti osobnosti a profesních specifik učitele na střední škole.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu prostřednictvím dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace dosažených výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi středních škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o profesi středoškolského učitele.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti osobnosti a profesních specifik učitele na střední škole.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu prostřednictvím dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace dosažených výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi středních škol.
Seznam doporučené literatury
ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-273-7.
GAVORA, Peter. Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido, 2005. ISBN 80-7315-104-9.
HORÁK, Josef a Zdeněk KOLÁŘ. Obecná pedagogika. Ústí nad Labem: UJ.E. Purkyně, 2004. ISBN 80-7044-572-6.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: Základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Sociální pedagogická komunikace ve škole. Praha: SPN, 1990. ISBN 80-04-21854-7.
PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 4. doplněné vydání. Praha: Portál, 2005. ISBN 978-80-7367-503-5.
Seznam doporučené literatury
ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-273-7.
GAVORA, Peter. Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido, 2005. ISBN 80-7315-104-9.
HORÁK, Josef a Zdeněk KOLÁŘ. Obecná pedagogika. Ústí nad Labem: UJ.E. Purkyně, 2004. ISBN 80-7044-572-6.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: Základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Sociální pedagogická komunikace ve škole. Praha: SPN, 1990. ISBN 80-04-21854-7.
PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 4. doplněné vydání. Praha: Portál, 2005. ISBN 978-80-7367-503-5.
Přílohy volně vložené
Tabulky
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala svou bakalářskou práci. Mgr. Navrátilová jako vedoucí práce shrnula své připomínky - v teoretické části velké množství nesourodých informací, kdy se vytratilo samotné pojetí osobnosti, v praktické části pak problematické formulace cílů, výzkumných otázek a vztažených hypotéz. Studentka dále zodpověděla otázky uvedené v posudcích. Dr. Kozubíková upozornila na problematickou formu distribuce dotazníků za přítomnosti výzkumníka. Studentka formu obhájila. Vytvořte výzkumnou otázku, která se bude vztahovat k tabulce č. 8 z Vašeho dotazníku. (prof. Lukášová) Studentka se pokusila otázku formulovat, ale neúspěšně.