Tématem diplomové práce je "Prevence sociálně-patologických jevů ve školním prostředí".
V teoretické části jsem se zaměřila na vysvětlení pojmů sociálně-patologických jevů, jejich popis a rozdělení. Dále jsem se zabývala možnými faktory vzniku patologií, možnostmi prevence a preventivními programy.
V praktické části jsem vycházela z výsledků kvalitativního výzkumu, který jsem prováděla formou polostrukturovaných rozhovorů, kdy jsem se snažila zjistit, které sociálně-patologické jevy se vyskytují u žáků druhého stupně na základních školách v Jihlavě. A také byly zodpovězeny dvě výzkumné otázky týkající se příčin vzniku sociálně-patologických jevů a programů prevence na jednotlivých školách.
Anotace v angličtině
My thesis topic is "Prevention of socio-pathological phenomena in the school enviroment".
In the theoretical part, I focused ont the explanation of socio-pathological phenomena, its description and classification. Then I dealt whit the possible factors of developing the pathology, possibilities of prevention at prevention programs.
In the practical part, I relied on the results of qualitative research that I conducted as semi-structured interviews, when I tired to find out which socio-pathological phenomena occur among pupils at the second stage of primary schools in Jihlava. Two research questions on the casues of social pathologies and prevention programs at individual schools were answered.
Klíčová slova
sociálně-patologické jevy, záškoláctví, agresivita, šikana, preventivní programy, alkoholismus, děti a mladiství
Klíčová slova v angličtině
socio-pathological phenomena, truancy, aggression, bullying, prevention programs, alcoholism, children and adolescents
Rozsah průvodní práce
91 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem diplomové práce je "Prevence sociálně-patologických jevů ve školním prostředí".
V teoretické části jsem se zaměřila na vysvětlení pojmů sociálně-patologických jevů, jejich popis a rozdělení. Dále jsem se zabývala možnými faktory vzniku patologií, možnostmi prevence a preventivními programy.
V praktické části jsem vycházela z výsledků kvalitativního výzkumu, který jsem prováděla formou polostrukturovaných rozhovorů, kdy jsem se snažila zjistit, které sociálně-patologické jevy se vyskytují u žáků druhého stupně na základních školách v Jihlavě. A také byly zodpovězeny dvě výzkumné otázky týkající se příčin vzniku sociálně-patologických jevů a programů prevence na jednotlivých školách.
Anotace v angličtině
My thesis topic is "Prevention of socio-pathological phenomena in the school enviroment".
In the theoretical part, I focused ont the explanation of socio-pathological phenomena, its description and classification. Then I dealt whit the possible factors of developing the pathology, possibilities of prevention at prevention programs.
In the practical part, I relied on the results of qualitative research that I conducted as semi-structured interviews, when I tired to find out which socio-pathological phenomena occur among pupils at the second stage of primary schools in Jihlava. Two research questions on the casues of social pathologies and prevention programs at individual schools were answered.
Klíčová slova
sociálně-patologické jevy, záškoláctví, agresivita, šikana, preventivní programy, alkoholismus, děti a mladiství
Klíčová slova v angličtině
socio-pathological phenomena, truancy, aggression, bullying, prevention programs, alcoholism, children and adolescents
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně č. 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím práce bude práce zaměřena:
- na popis nejčastějších sociálně-patologických jevů na ZŠ;
- na příčiny vzniku sociálně-patologických jevů;
- na možnosti prevence a preventivní programy.
Součástí práce bude emipirické šeteření event. realizovaný výzkum (kvantitativní, kvalitativní, smíšený) zaměřený na preventivní programy orientované na sociálně-patologické chování na základních školách v Jihlavě.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně č. 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím práce bude práce zaměřena:
- na popis nejčastějších sociálně-patologických jevů na ZŠ;
- na příčiny vzniku sociálně-patologických jevů;
- na možnosti prevence a preventivní programy.
Součástí práce bude emipirické šeteření event. realizovaný výzkum (kvantitativní, kvalitativní, smíšený) zaměřený na preventivní programy orientované na sociálně-patologické chování na základních školách v Jihlavě.
Seznam doporučené literatury
Kraus, B., J. Hroncová a kol. Sociální patologie. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007.
Křivohlavý, J. Psychologie zdraví. Praha: Portál, 2009.
Martínek, Z. Agrese a agresivita u dětí a mládeže. Praha: Národní institut pro další vzdělávání, 2008.
Mühlpachr, P. Sociální patologie. Brno: Masarykova univerzita, 2002.
Nešpor, K. Kouření, pití, drogy: děvčata a kluci spolu mluví o závislostech. Praha: Portál, 1995.
Pokorný, V. Prevence sociálně patologických jevů. Brno: Ústav psychologického poradenství a diagnostiky, 2003.
Vágnerová, M. Vývojová psychologie I.: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005.
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
Kraus, B., J. Hroncová a kol. Sociální patologie. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007.
Křivohlavý, J. Psychologie zdraví. Praha: Portál, 2009.
Martínek, Z. Agrese a agresivita u dětí a mládeže. Praha: Národní institut pro další vzdělávání, 2008.
Mühlpachr, P. Sociální patologie. Brno: Masarykova univerzita, 2002.
Nešpor, K. Kouření, pití, drogy: děvčata a kluci spolu mluví o závislostech. Praha: Portál, 1995.
Pokorný, V. Prevence sociálně patologických jevů. Brno: Ústav psychologického poradenství a diagnostiky, 2003.
Vágnerová, M. Vývojová psychologie I.: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005.
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta diplomové práce - viz posudky
- odpověděl vyčerpávajícím způsobem
3. prof. Jílek: Formy práce na základních školách
- odpověděla dostatečně