ABSTRAKT
Vliv odměn a trestů v průběhu socializace jedince
Každý člověk se adaptuje do svého kulturního prostředí prostřednictvím socializace. Součástí socializačního procesu jsou činitelé, kteří se podílejí na výchovném procesu jedince. K hlavním činitelům, působícím a ovlivňujícím utváření osobnosti, patří především rodina, média, vrstevníci a školští pedagogové.
Diplomová práce je zaměřena na aplikaci výchovných metod, uplatňovaných při adaptaci jedince do společnosti. Autorka se specializuje na výčet jednotlivých druhů kázeňských prostředků a jejich praktického využití rodiči při výchově svých potomků. Pozornost je upřena i na dopad působení odměn a trestů na prožívání a osobnost jedince.
Anotace v angličtině
ABSTRACT
Impact of rewards and punishments in the socialization of the individual
Each person adapts to his cultural environment through socialization. Part of the process of socialization are officials who are involved in the educational process of the individual. The main officials activing and affecting the shaping of the personality include primarily the family, the media, peers and teachers.
The thesis is focused on the application of educational methods applied in the adaptation of the individual to society. The author specializes in enumeration of individual types of disciplinary resources and practical use of parents in the upbringing of their children. The attention is focused on the impact of the action of denying rewards and punishments on the experience and personality of the individual.
Klíčová slova
Klíčová slova: socializace, socializační činitelé, výchovné styly, rodina, odměny, tresty, aplikace kázeňských prostředků, vychovatelé, rodiče, děti, socializační proces, sociální učení, hranice a vzory.
Klíčová slova v angličtině
Keywords: socialization, socialization officials, educational styles, family, rewards, punishments, application of disciplinary resources, educators, parents, children, the process of socialization, social learning, borders and patterns.
Rozsah průvodní práce
101 s., příloha 3 s.
Jazyk
CZ
Anotace
ABSTRAKT
Vliv odměn a trestů v průběhu socializace jedince
Každý člověk se adaptuje do svého kulturního prostředí prostřednictvím socializace. Součástí socializačního procesu jsou činitelé, kteří se podílejí na výchovném procesu jedince. K hlavním činitelům, působícím a ovlivňujícím utváření osobnosti, patří především rodina, média, vrstevníci a školští pedagogové.
Diplomová práce je zaměřena na aplikaci výchovných metod, uplatňovaných při adaptaci jedince do společnosti. Autorka se specializuje na výčet jednotlivých druhů kázeňských prostředků a jejich praktického využití rodiči při výchově svých potomků. Pozornost je upřena i na dopad působení odměn a trestů na prožívání a osobnost jedince.
Anotace v angličtině
ABSTRACT
Impact of rewards and punishments in the socialization of the individual
Each person adapts to his cultural environment through socialization. Part of the process of socialization are officials who are involved in the educational process of the individual. The main officials activing and affecting the shaping of the personality include primarily the family, the media, peers and teachers.
The thesis is focused on the application of educational methods applied in the adaptation of the individual to society. The author specializes in enumeration of individual types of disciplinary resources and practical use of parents in the upbringing of their children. The attention is focused on the impact of the action of denying rewards and punishments on the experience and personality of the individual.
Klíčová slova
Klíčová slova: socializace, socializační činitelé, výchovné styly, rodina, odměny, tresty, aplikace kázeňských prostředků, vychovatelé, rodiče, děti, socializační proces, sociální učení, hranice a vzory.
Klíčová slova v angličtině
Keywords: socialization, socialization officials, educational styles, family, rewards, punishments, application of disciplinary resources, educators, parents, children, the process of socialization, social learning, borders and patterns.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně č. 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na postupný historický vývoj metod užívaných ve výchově dítěte;
- na významné osobnosti zabývající se touto problematikou;
- na podstatu důležitosti aplikace výchovných metod v rámci socializace jedince.
Součástí práce bude kvantitativní výzkum zaměřený na osoby přímo působící na výchovu a sociální začlenění jedince do společnosti.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně č. 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na postupný historický vývoj metod užívaných ve výchově dítěte;
- na významné osobnosti zabývající se touto problematikou;
- na podstatu důležitosti aplikace výchovných metod v rámci socializace jedince.
Součástí práce bude kvantitativní výzkum zaměřený na osoby přímo působící na výchovu a sociální začlenění jedince do společnosti.
Seznam doporučené literatury
BENDL, S. Jak předcházet nekázni, aneb, Kázeňské prostředky. Praha: ISV nakladatelství, 2004.
ČAPEK, R. Odměny a tresty ve školní praxi. Praha: Grada, 2008.
HOSKOVCOVÁ, S. Psychická odolnost předškolního dítěte. Praha: Grada, 2006.
MATĚJČEK, Z. Po dobrém, nebo po zlém?. Praha: Portál, 1994.
PREKOP, J. Jak být dobrým rodičem. Praha: Grada, 2001.
ŘÍČAN, P. S dětmi chytře a moudře. Praha: Portál, 2013.
Seznam doporučené literatury
BENDL, S. Jak předcházet nekázni, aneb, Kázeňské prostředky. Praha: ISV nakladatelství, 2004.
ČAPEK, R. Odměny a tresty ve školní praxi. Praha: Grada, 2008.
HOSKOVCOVÁ, S. Psychická odolnost předškolního dítěte. Praha: Grada, 2006.
MATĚJČEK, Z. Po dobrém, nebo po zlém?. Praha: Portál, 1994.
PREKOP, J. Jak být dobrým rodičem. Praha: Grada, 2001.
ŘÍČAN, P. S dětmi chytře a moudře. Praha: Portál, 2013.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta diplomové práce - viz posudky
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem
3. dr. Ocetková: Jaká potřeba dítěte je uspokojena nastavením hranic chování?
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem
dr. Ocetková: Nekteří rodiče nepoužívají při výchově žádné tresty. Jaký je Váš názor a jak si myslíte, že to může fungovat?