Diplomová práce se zabývá výzkumem řeči v životě dítěte a řečovými dovednostmi dítěte ve věku do šesti let. Teoretická část je zpracována metodou analýzy použité literatury. Po-jednává o vývoji řeči dítěte od narození do šesti let věku. Další prostor v teoretické části je věnován komunikaci, pojmu socializace, sociálním dovednostem a charakteristice dítěte předškolního věku. Dále teoretická část diplomové práce zpracovává oblast logopedie, logopedické prevence a využívání logopedických pomůcek při nápravě řeči. Součástí teo-retické části je pojednání o narušených komunikačních schopnostech, podrobněji se zabývá dyslalií.
V praktické části diplomové práce je využíván kvalitativní výzkum, metoda strukturované-ho rozhovoru, s vybraným vzorkem dětí ve věku šesti let. Praktická část se zabývá cílem výzkumu, charakteristikou výzkumného vzorku a metodami výzkumu. Na to navazuje analýza a interpretace výsledků výzkumu. V závěru se praktická část věnuje shrnutí výsledků výzkumu a doporučení pro praxi. Praktickým přínosem diplomové práce je získání povědomí o řečových schopnostech a dovednostech u dětí předškolního věku.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with speech research in life of a child and speech skills of a child of age up to six. The teoretici part is processed by analysis of used literature method. It deals with child´s speech develompemnt from birth to age of six. Another part of theoreti-cal part is devided to communication, a term of socialization, social skills and a characteristics of a preschool age child. The teoretici part further deals with an area of logopedics, logopedics preventiv and a usage of logopedies aids in speech remedy. In another part it also talks about disteubed communication skills, it deals with dyslalia in details. In practical part of this thesis a qualitative research is used, a structured interview method with selected specimen of children of age 6 years. Practical part deals with research objectives, a research specimen characteristics and with research methods. Followed by analysis and interpretation of research results. At the ond the practical part summarieses research results and recommundations for practical use. Contribution of this thesis is to gain an awarness about speech abilitiesand skills of preschool aged children.
Klíčová slova
Jazyk řeč, dítě, rodina, škola, předškolní věk, komunikace, socializace, sociální dovednosti, logopedie, logopedická prevence, logopedické pomůcky, náprava řeči, dyslalie.
Diplomová práce se zabývá výzkumem řeči v životě dítěte a řečovými dovednostmi dítěte ve věku do šesti let. Teoretická část je zpracována metodou analýzy použité literatury. Po-jednává o vývoji řeči dítěte od narození do šesti let věku. Další prostor v teoretické části je věnován komunikaci, pojmu socializace, sociálním dovednostem a charakteristice dítěte předškolního věku. Dále teoretická část diplomové práce zpracovává oblast logopedie, logopedické prevence a využívání logopedických pomůcek při nápravě řeči. Součástí teo-retické části je pojednání o narušených komunikačních schopnostech, podrobněji se zabývá dyslalií.
V praktické části diplomové práce je využíván kvalitativní výzkum, metoda strukturované-ho rozhovoru, s vybraným vzorkem dětí ve věku šesti let. Praktická část se zabývá cílem výzkumu, charakteristikou výzkumného vzorku a metodami výzkumu. Na to navazuje analýza a interpretace výsledků výzkumu. V závěru se praktická část věnuje shrnutí výsledků výzkumu a doporučení pro praxi. Praktickým přínosem diplomové práce je získání povědomí o řečových schopnostech a dovednostech u dětí předškolního věku.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with speech research in life of a child and speech skills of a child of age up to six. The teoretici part is processed by analysis of used literature method. It deals with child´s speech develompemnt from birth to age of six. Another part of theoreti-cal part is devided to communication, a term of socialization, social skills and a characteristics of a preschool age child. The teoretici part further deals with an area of logopedics, logopedics preventiv and a usage of logopedies aids in speech remedy. In another part it also talks about disteubed communication skills, it deals with dyslalia in details. In practical part of this thesis a qualitative research is used, a structured interview method with selected specimen of children of age 6 years. Practical part deals with research objectives, a research specimen characteristics and with research methods. Followed by analysis and interpretation of research results. At the ond the practical part summarieses research results and recommundations for practical use. Contribution of this thesis is to gain an awarness about speech abilitiesand skills of preschool aged children.
Klíčová slova
Jazyk řeč, dítě, rodina, škola, předškolní věk, komunikace, socializace, sociální dovednosti, logopedie, logopedická prevence, logopedické pomůcky, náprava řeči, dyslalie.
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně č. 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na vývoj dětské řeči v předškolním období;
- na řeč jako prostředek navazování sociálních vztahů;
- na narušené komunikační schopnosti;
- na logopedii a logopedickou prevenci.
Součástí práce bude kvalitativní výzkum zaměřený na zjištění stavu řeči u předškolních dětí.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně č. 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na vývoj dětské řeči v předškolním období;
- na řeč jako prostředek navazování sociálních vztahů;
- na narušené komunikační schopnosti;
- na logopedii a logopedickou prevenci.
Součástí práce bude kvalitativní výzkum zaměřený na zjištění stavu řeči u předškolních dětí.
Seznam doporučené literatury
Brohm,F. O vývoji dětské řeči a jejich vadách. Praha: Orbis, 1956.
Čáda,F. Studium dětské řeči I. Praha: Dědictví Komenského, 1906.
Kábele,F. Škola řeči pro předškolní věk. Praha: Albatros, 1982.
Klenková,J. Diagnostika předškoláka: správný vývoj řeči dítěte. Brno: MC nakladatelství, 2003.
Klenková,J. Kapitoly z logopedie I. Brno: Paido, 1997.
Krahulcová, B. Dyslalie - patlavost: vady a poruchy výslovnosti. Praha: Beakra, 2013.
Kutálková,D. Slovo za slovem: o vývoji a poruchách dětské řeči. Praha: KPK, 1992.
Kutálková,D. Vývoj dětské řeči krok za krokem. Praha: Grada, 2005.
Lechta,V. Správně rozvíjíme řeč dítěte. Brno: 1984.
Lechta,V. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha: Portál, 2002
Sovák,M. Logopedie předškolního věku. Praha: SPN, 1989.
Vygotskij,L.S. Psychologie myšlení a řeči. Praha: Portál, 2004.
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
Brohm,F. O vývoji dětské řeči a jejich vadách. Praha: Orbis, 1956.
Čáda,F. Studium dětské řeči I. Praha: Dědictví Komenského, 1906.
Kábele,F. Škola řeči pro předškolní věk. Praha: Albatros, 1982.
Klenková,J. Diagnostika předškoláka: správný vývoj řeči dítěte. Brno: MC nakladatelství, 2003.
Klenková,J. Kapitoly z logopedie I. Brno: Paido, 1997.
Krahulcová, B. Dyslalie - patlavost: vady a poruchy výslovnosti. Praha: Beakra, 2013.
Kutálková,D. Slovo za slovem: o vývoji a poruchách dětské řeči. Praha: KPK, 1992.
Kutálková,D. Vývoj dětské řeči krok za krokem. Praha: Grada, 2005.
Lechta,V. Správně rozvíjíme řeč dítěte. Brno: 1984.
Lechta,V. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha: Portál, 2002
Sovák,M. Logopedie předškolního věku. Praha: SPN, 1989.
Vygotskij,L.S. Psychologie myšlení a řeči. Praha: Portál, 2004.
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta diplomové práce - viz posudky
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem
3. PhD.r. Palovčíková: Jaká je příprava učitele na vady řeči u dětí předškolního věku? - odpověděla vyčerpávajícím způsobem
PhD.r. Palovčíková: Jaké další šetření navrhujete, přemýšlele jste i o kvantitativním výzkumu?
- odpověděla dobře