Diplomová práce se zabývá problematikou agresivního chování žáků a studentů ve školním prostředí.
Teoretická část rozkrývá poznatky o všech proměnných, které ovlivňují agresivitu a agresivní chování žáků a studentů.
Rozebírá prostředí z pohledu nejdůležitějšího činitele při vývoji lidské osobnosti a s tím spojené přejímání správných vzorců chování. Následuje rozbor agrese a jejích podob. Jsou zde také uvedeny možnosti správného preventivního působení proti agresi i jejím projevům.
Praktická část pomocí kvalitativního výzkumu odkrývá,do jaké míry se agresivní chování objevuje u žáků a studentů a to zejména směrem vůči pedagogům. Zároveň se zaobírá připraveností škol na případný výskyt agresivního chování u žáků.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the aggressive behaviour of pupils and students in the school environment.
The theoretical part reveals the knowledge of all the variables that affect aggression and aggressive behavior of pupils and students.
It analyzes the environment from the perspective of the most important factors in the development of the human personality and the associated acceptance of appropriate patterns
of behaviour. Another part shows an analysis of aggression and its forms. There are also mentioned the possibility of proper preventive action against aggression and its manifestations.
The practical part of the qualitative research finds the extent to which aggressive behaviour occurs in students, especially towards the teachers. At the same time, it focuses on preparedness of schools for any aggressive behaviour among pupils.
Klíčová slova
mládež, agrese, agresivita, prevence, profylaxe, rodinné prostředí, školní
prostředí, mimoškolní prostředí
Klíčová slova v angličtině
young people, aggression, aggressiveness, prevention, prophylaxis, family
environment, school environment, external influence,
Rozsah průvodní práce
74
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá problematikou agresivního chování žáků a studentů ve školním prostředí.
Teoretická část rozkrývá poznatky o všech proměnných, které ovlivňují agresivitu a agresivní chování žáků a studentů.
Rozebírá prostředí z pohledu nejdůležitějšího činitele při vývoji lidské osobnosti a s tím spojené přejímání správných vzorců chování. Následuje rozbor agrese a jejích podob. Jsou zde také uvedeny možnosti správného preventivního působení proti agresi i jejím projevům.
Praktická část pomocí kvalitativního výzkumu odkrývá,do jaké míry se agresivní chování objevuje u žáků a studentů a to zejména směrem vůči pedagogům. Zároveň se zaobírá připraveností škol na případný výskyt agresivního chování u žáků.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the aggressive behaviour of pupils and students in the school environment.
The theoretical part reveals the knowledge of all the variables that affect aggression and aggressive behavior of pupils and students.
It analyzes the environment from the perspective of the most important factors in the development of the human personality and the associated acceptance of appropriate patterns
of behaviour. Another part shows an analysis of aggression and its forms. There are also mentioned the possibility of proper preventive action against aggression and its manifestations.
The practical part of the qualitative research finds the extent to which aggressive behaviour occurs in students, especially towards the teachers. At the same time, it focuses on preparedness of schools for any aggressive behaviour among pupils.
Klíčová slova
mládež, agrese, agresivita, prevence, profylaxe, rodinné prostředí, školní
prostředí, mimoškolní prostředí
Klíčová slova v angličtině
young people, aggression, aggressiveness, prevention, prophylaxis, family
environment, school environment, external influence,
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně č. 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikční etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím práce bude práce zaměřena na:
- vliv prostředí a výchovy na míru a projevy agresivity mládeže;
- podoby agresivního chování mládeže, zejména na podoby sociálně patologického chování vůči pedagogům;
- na možnosti sociálního pedagoga v oblasti prevence a nápravy agresivity.
Součástí práce bude kvalitativní výzkum zaměřený na zjištění podoby agresivního chování vůči pedagogům a následně ověření pravdivosti výsledků tohoto výzkumu na základě kvantitativního výzkumu.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně č. 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikční etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím práce bude práce zaměřena na:
- vliv prostředí a výchovy na míru a projevy agresivity mládeže;
- podoby agresivního chování mládeže, zejména na podoby sociálně patologického chování vůči pedagogům;
- na možnosti sociálního pedagoga v oblasti prevence a nápravy agresivity.
Součástí práce bude kvalitativní výzkum zaměřený na zjištění podoby agresivního chování vůči pedagogům a následně ověření pravdivosti výsledků tohoto výzkumu na základě kvantitativního výzkumu.
Seznam doporučené literatury
ČERMÁK, Ivo. Lidská agrese a její souvislosti. Vyd. 1. Žďár nad Sázavou: Fakta, 1998, 204 s. ISBN 80-902614-1-8.
DAŘÍLEK, Pavel. Agrese a šikana u dětí a možnosti jejich zvládání. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013, 60 s. ISBN 978-80-244-3758-3.
FEJFAROVÁ, Renata. Agrese a možnosti práce s ní / -- 1. vyd.Praha : Lumen Vitale - Centrum vzdělávání, 2011 -- [16] s. ; ISBN: 978-80-904862-2-5 (brož.)
MARTÍNEK, Zdeněk. Agrese a agresivita u dětí a mládeže. Vyd. 1. Praha: Národní institut pro další vzdělávání, 2008, 24 s. ISBN 978-80-86956-29-9.
MARTÍNEK, Zdeněk. Agresivita a kriminalita školní mládeže. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 152 s. ISBN 978-80-247-2310-5.
VLASTNÍK, Jiří. Televizní násilí a zákon: vliv televizního násilí na kriminalitu dětí a mládeže a jeho zákonná úprava. V Olomouci: Votobia, 2005, 248 s. ISBN 80-7220-245-6.
Seznam doporučené literatury
ČERMÁK, Ivo. Lidská agrese a její souvislosti. Vyd. 1. Žďár nad Sázavou: Fakta, 1998, 204 s. ISBN 80-902614-1-8.
DAŘÍLEK, Pavel. Agrese a šikana u dětí a možnosti jejich zvládání. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013, 60 s. ISBN 978-80-244-3758-3.
FEJFAROVÁ, Renata. Agrese a možnosti práce s ní / -- 1. vyd.Praha : Lumen Vitale - Centrum vzdělávání, 2011 -- [16] s. ; ISBN: 978-80-904862-2-5 (brož.)
MARTÍNEK, Zdeněk. Agrese a agresivita u dětí a mládeže. Vyd. 1. Praha: Národní institut pro další vzdělávání, 2008, 24 s. ISBN 978-80-86956-29-9.
MARTÍNEK, Zdeněk. Agresivita a kriminalita školní mládeže. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 152 s. ISBN 978-80-247-2310-5.
VLASTNÍK, Jiří. Televizní násilí a zákon: vliv televizního násilí na kriminalitu dětí a mládeže a jeho zákonná úprava. V Olomouci: Votobia, 2005, 248 s. ISBN 80-7220-245-6.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta diplomové práce - viz posudky
- odpověděl vyčerpávajícím způsobem
3. doc. Hungr: Který z preventivních programů se Vám osobně jevil nejlépe?