Cílem diplomové práce je přiblížit vnímání autonomie seniorů v jejich přirozeném prostředí a seznámit se s faktory ovlivňující soběstačnost seniorů.
Teoretická část je zaměřena na fenomén stáří z různých hledisek historického, psychologického, sociologického, duchovního. Zmíněno je zázemí sociální pomoci seniorům v České republice. Čtvrtá kapitola je věnovaná autonomii, sociálním vztahům a fyzickým a psychickým schopnostem seniorů. V následující kapitole se věnuji přípravě na stáří, vzdělávání ve stáří a vztahu sociální pedagogiky ke stáří.
Praktická část popisuje zpracování výzkumu, který byl zaměřen na vnímání některých aspektů stáří z pohledu mužů a z pohledu žen. Výzkum byl uskutečněn formou rozhovorů se seniory věkové skupiny 75 85 let.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is to describe the perception of autonomy seniors in their natural environment and learn about the factors influencing the independence of older people.
The theoretical part is focused on the phenomenon of aging from different perspectives - historical, psychological, sociological, spiritual. Also discussed is the background of social assistance to seniors in the Czech Republic. The fourth chapter is devoted to autonomy, social relationships, and physical and mental abilities of older people. The next chapter is devoted to preparing for retirement, education, old age and relationship to the age of social pedagogy.
The practical part describes the process of research, which focused on the perception of some aspects of aging from the perspective of the men and women's perspective. The research was conducted through interviews with the elderly age group 75-85 years.
Klíčová slova
autonomie, péče, stáří, senior
Klíčová slova v angličtině
autonomy, care, old age, senior
Rozsah průvodní práce
128
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem diplomové práce je přiblížit vnímání autonomie seniorů v jejich přirozeném prostředí a seznámit se s faktory ovlivňující soběstačnost seniorů.
Teoretická část je zaměřena na fenomén stáří z různých hledisek historického, psychologického, sociologického, duchovního. Zmíněno je zázemí sociální pomoci seniorům v České republice. Čtvrtá kapitola je věnovaná autonomii, sociálním vztahům a fyzickým a psychickým schopnostem seniorů. V následující kapitole se věnuji přípravě na stáří, vzdělávání ve stáří a vztahu sociální pedagogiky ke stáří.
Praktická část popisuje zpracování výzkumu, který byl zaměřen na vnímání některých aspektů stáří z pohledu mužů a z pohledu žen. Výzkum byl uskutečněn formou rozhovorů se seniory věkové skupiny 75 85 let.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is to describe the perception of autonomy seniors in their natural environment and learn about the factors influencing the independence of older people.
The theoretical part is focused on the phenomenon of aging from different perspectives - historical, psychological, sociological, spiritual. Also discussed is the background of social assistance to seniors in the Czech Republic. The fourth chapter is devoted to autonomy, social relationships, and physical and mental abilities of older people. The next chapter is devoted to preparing for retirement, education, old age and relationship to the age of social pedagogy.
The practical part describes the process of research, which focused on the perception of some aspects of aging from the perspective of the men and women's perspective. The research was conducted through interviews with the elderly age group 75-85 years.
Klíčová slova
autonomie, péče, stáří, senior
Klíčová slova v angličtině
autonomy, care, old age, senior
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně č. 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na vnímání autonomie seniorů v jejich přirozeném prostředí;
- na faktory ovlivňující soběstačnost seniorů.
Součástí práce bude kvantitativní typ výzkumu formou strukturovaného rozhovoru zaměřený na vnímání soběstačnosti cílové skupiny v přirozeném prostředí.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně č. 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na vnímání autonomie seniorů v jejich přirozeném prostředí;
- na faktory ovlivňující soběstačnost seniorů.
Součástí práce bude kvantitativní typ výzkumu formou strukturovaného rozhovoru zaměřený na vnímání soběstačnosti cílové skupiny v přirozeném prostředí.
Seznam doporučené literatury
Bible, Praha: Česká biblická společnost, 2001.
Fišer, Z. C. Dobrodružství třetího věku, Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 1996.
Křivohlavý, J. Mít pro co žít, Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2010.
Matoušek, O. a kol. Sociální služby, Praha: Portál, 2007.
Matoušek, O. a kol. Základy sociální práce, Praha: Portál, 2001.
Říčan, P. Psychologie, Praha: Portál, 2009.
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
Bible, Praha: Česká biblická společnost, 2001.
Fišer, Z. C. Dobrodružství třetího věku, Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 1996.
Křivohlavý, J. Mít pro co žít, Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2010.
Matoušek, O. a kol. Sociální služby, Praha: Portál, 2007.
Matoušek, O. a kol. Základy sociální práce, Praha: Portál, 2001.
Říčan, P. Psychologie, Praha: Portál, 2009.
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta diplomové práce - viz posudky
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem
3. doc. Jůzl: Jak motivovat seniory ke vzdělávání?
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem
Mgr. Neslušanová, PhD. Jaké jinačí metody výzkumu jste mohla v práci aplikovat? - odpověděla dobře