Diplomová práce je zaměřena na téma klima školy. V teoretické části práce je nejprve vymezen termín klima školy a dále pojmy, které se ke klimatu školy vztahují a to sociální klima a sociální atmosféra. Další kapitola pojednává o klimatu výuky a třídy z pohledu učitelů i žáků. Ve třetí kapitole je popsán vliv regionu na klima školy a čtvrtá kapitola je zaměřena na vztahy a postoje, které mohou klima školy ovlivnit. Závěrečná kapitola se týká možnosti prevence a zkvalitnění klimatu školy.
Praktická část diplomové práce je zaměřena na vnímání a hodnocení klimatu školy rodiči. Názor rodičů byl zjišťován dotazníkovou metodou. Cílem této práce bylo zjistit, jak rodiče vnímají, prožívají, hodnotí klima školy a následně informovat vedení školy o výsledku dotazníkového šetření, poskytnout vedení školy zpětnou vazbu, aby výsledky dotazníkového šetření pomohly zkvalitnit klima školy.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the school climate. The theoretical part is divided into five parts. The first one contains the terms as school climate, social climate, social atmosphere and many others which are close to this topics. The second one is about educational climate and the class where the author tries to look at the view of the teachers and students. The effect of the region to school climate is found in the third chapter. The author shows the relationships and the attitudes which could affect the school climate, in the fourth part. The prevention and improving the school climate is written in the last part of theoretical one.
The practical part is focused about the perceptions and reviews of the school climate by parents. The questionnaires for parents were used as the method for the research. The aim of this thesis was found the opinions of parents about school climate their perceptions and experiences. The other side is to inform the management of the school about the results of the research, give them the feedback for improving the school climate in their school.
Klíčová slova
Klima školy, klima třídy, klima pedagogického sboru, klima výuky, region a klima školy, dotazníkové šetření, výchovné působení, mezilidské vztahy, pozitivní klima školy, učitel a žák.
Klíčová slova v angličtině
School climate, climate class, climate of the teaching stuff, educational climate, region and the school climate, questionnaires, educational activities, interpersonal relationship, positive school climate, teacher and pupil.
Rozsah průvodní práce
86 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na téma klima školy. V teoretické části práce je nejprve vymezen termín klima školy a dále pojmy, které se ke klimatu školy vztahují a to sociální klima a sociální atmosféra. Další kapitola pojednává o klimatu výuky a třídy z pohledu učitelů i žáků. Ve třetí kapitole je popsán vliv regionu na klima školy a čtvrtá kapitola je zaměřena na vztahy a postoje, které mohou klima školy ovlivnit. Závěrečná kapitola se týká možnosti prevence a zkvalitnění klimatu školy.
Praktická část diplomové práce je zaměřena na vnímání a hodnocení klimatu školy rodiči. Názor rodičů byl zjišťován dotazníkovou metodou. Cílem této práce bylo zjistit, jak rodiče vnímají, prožívají, hodnotí klima školy a následně informovat vedení školy o výsledku dotazníkového šetření, poskytnout vedení školy zpětnou vazbu, aby výsledky dotazníkového šetření pomohly zkvalitnit klima školy.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the school climate. The theoretical part is divided into five parts. The first one contains the terms as school climate, social climate, social atmosphere and many others which are close to this topics. The second one is about educational climate and the class where the author tries to look at the view of the teachers and students. The effect of the region to school climate is found in the third chapter. The author shows the relationships and the attitudes which could affect the school climate, in the fourth part. The prevention and improving the school climate is written in the last part of theoretical one.
The practical part is focused about the perceptions and reviews of the school climate by parents. The questionnaires for parents were used as the method for the research. The aim of this thesis was found the opinions of parents about school climate their perceptions and experiences. The other side is to inform the management of the school about the results of the research, give them the feedback for improving the school climate in their school.
Klíčová slova
Klima školy, klima třídy, klima pedagogického sboru, klima výuky, region a klima školy, dotazníkové šetření, výchovné působení, mezilidské vztahy, pozitivní klima školy, učitel a žák.
Klíčová slova v angličtině
School climate, climate class, climate of the teaching stuff, educational climate, region and the school climate, questionnaires, educational activities, interpersonal relationship, positive school climate, teacher and pupil.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně č. 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na ekologické, společenské a sociální dimenze i tzv. kulturní rozměr školy;
- na vnímání, prožívání a hodnocení klimatu školy rodiči;
- na možný vliv sociální pedagogiky na klima školy.
Součástí práce bude kvantitativní výzkum zaměřený na pohled společnosti na klima školy. Cílovou skupinou budou rodiče.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně č. 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na ekologické, společenské a sociální dimenze i tzv. kulturní rozměr školy;
- na vnímání, prožívání a hodnocení klimatu školy rodiči;
- na možný vliv sociální pedagogiky na klima školy.
Součástí práce bude kvantitativní výzkum zaměřený na pohled společnosti na klima školy. Cílovou skupinou budou rodiče.
Seznam doporučené literatury
GILLERNOVÁ, I. a kol. Sociální dovednosti ve škole. Vyd. 1. Praha: Grada, 2012
LAŠEK, J. Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Vyd. 3. Hradec Králové: Gaudeamus, 2012
POL, M. Škola v proměnách. 1. dotisk 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2009
POL, M. a kol. Demokracie ve škole. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2006
UHLÍKOVÁ, Š. et. al. Děti, škola a problémy, aneb. Bez školy to nepůjde: příčiny potíží, třídní klima, indikovaná prevence, psychoterapie, specifické problémy, kazuistiky. Písek: Arkáda 2011
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
GILLERNOVÁ, I. a kol. Sociální dovednosti ve škole. Vyd. 1. Praha: Grada, 2012
LAŠEK, J. Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Vyd. 3. Hradec Králové: Gaudeamus, 2012
POL, M. Škola v proměnách. 1. dotisk 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2009
POL, M. a kol. Demokracie ve škole. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2006
UHLÍKOVÁ, Š. et. al. Děti, škola a problémy, aneb. Bez školy to nepůjde: příčiny potíží, třídní klima, indikovaná prevence, psychoterapie, specifické problémy, kazuistiky. Písek: Arkáda 2011
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta diplomové práce - viz posudky
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem
3. dr. Slováková: Jak chcete uplatnit zjištěné poznatky ve svém zaměstnání?