Bakalářská práce se zabývá komunikací dětí druhého stupně základní školy prostřednictvím internetu, jejich postoje k internetu a sociálním sítím a jejich důležitost pro identifikaci s vrstevníky. Dále se zaměřuje na uvědomování si rizik v prostředí internetu. Teoretická část vysvětluje pojmy média, internet, socializace, dále vliv rodiny, vrstevnické skupiny a školy na dítě. V praktické části jsou shrnuty výsledky sociologického výzkumu realizovaného kvantitativní metodou formou dotazníku, zaměřeného na přístup a vztah dětí k internetu. Cílem práce je zjistit postoje dětí k internetu a na základě dosažených výsledků ověřit platnost navržených hypotéz.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with Internet communication of children from upper primary school, their attitude to the Internet and social networks, and with the importance of Internet communication for their identification with children of the same age. It also focuses on children's awareness of risks in the Internet environment. The theoretical part of the thesis explains terms mass media, the Internet, socialization, and the influence of family, groups of children of the same age and the school on child. The practical part of the thesis summarizes outcomes from quantitative sociological research, which was realized by the form of questionnaire, that was focused on the children's attitude to the Internet and the relationship between them and the Internet. The goal of this thesis is to determine childern's stance towards the Internet and based on the findings verify the validity of proposed hypotheses.
Klíčová slova
komunikace, dítě, sociální síť, internet, postoj, ohrožení, škola, vrstevnická skupina, volný čas, socializace
Bakalářská práce se zabývá komunikací dětí druhého stupně základní školy prostřednictvím internetu, jejich postoje k internetu a sociálním sítím a jejich důležitost pro identifikaci s vrstevníky. Dále se zaměřuje na uvědomování si rizik v prostředí internetu. Teoretická část vysvětluje pojmy média, internet, socializace, dále vliv rodiny, vrstevnické skupiny a školy na dítě. V praktické části jsou shrnuty výsledky sociologického výzkumu realizovaného kvantitativní metodou formou dotazníku, zaměřeného na přístup a vztah dětí k internetu. Cílem práce je zjistit postoje dětí k internetu a na základě dosažených výsledků ověřit platnost navržených hypotéz.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with Internet communication of children from upper primary school, their attitude to the Internet and social networks, and with the importance of Internet communication for their identification with children of the same age. It also focuses on children's awareness of risks in the Internet environment. The theoretical part of the thesis explains terms mass media, the Internet, socialization, and the influence of family, groups of children of the same age and the school on child. The practical part of the thesis summarizes outcomes from quantitative sociological research, which was realized by the form of questionnaire, that was focused on the children's attitude to the Internet and the relationship between them and the Internet. The goal of this thesis is to determine childern's stance towards the Internet and based on the findings verify the validity of proposed hypotheses.
Klíčová slova
komunikace, dítě, sociální síť, internet, postoj, ohrožení, škola, vrstevnická skupina, volný čas, socializace
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně č. 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena na:
- vztah dětí k informačním technologiím;
- užívání jednotlivých technologií při komunikaci;
- využívání technologií při vzdělávání a ve volném čase;
- vědomí odpovědnosti ve vztahu k informačním technologiím;
- využití pohledu odborníků z řad pedagogů, psychologů a sociologů na dané téma pro porovnání.
Součástí práce bude: sociologický výzkum zaměřený na socializaci dítěte prostřednictvím internetu.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně č. 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena na:
- vztah dětí k informačním technologiím;
- užívání jednotlivých technologií při komunikaci;
- využívání technologií při vzdělávání a ve volném čase;
- vědomí odpovědnosti ve vztahu k informačním technologiím;
- využití pohledu odborníků z řad pedagogů, psychologů a sociologů na dané téma pro porovnání.
Součástí práce bude: sociologický výzkum zaměřený na socializaci dítěte prostřednictvím internetu.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘ, Vojtěch. Internetová publicistika. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011, 210 s. ISBN 978-80-247-3452-1.
DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost: příručka pro uživatele. 4., nezměn. vyd. Praha: Karolinum, 2011, 372 s. ISBN 978-80-246-1966-8.
ECKERTOVÁ, Lenka a Daniel DOČEKAL. Bezpečnost dětí na internetu: rádce zodpovědného rodiče. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2013, 224 s. ISBN 978-80-251-3804-5.
GILES, David. Psychologie médií. Vyd. 1. Praha: Grada, 2012, 185 s. ISBN 978-80-247-3921-2.
KRAUS, Blahoslav. Středoškolská mládež a její svět na přelomu století. Brno: Paido, 2006, 156 s. ISBN 80-7315-125-1.
KRAUS, Blahoslav a Věra POLÁČKOVÁ. Člověk - prostředí - výchova: k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido, 2001, 199 s. ISBN 80-7315-004-2.
SKALKOVÁ, Jarmila. Pedagogika a výzvy nové doby. Brno: Paido, 2004, 158 s. ISBN 80-7315-060-3.
STRAUSS, Anselm L a Juliet M CORBIN. Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. Vyd. 1. Boskovice: Albert, 1999, 196 s. ISBN 80-85834-60-x.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘ, Vojtěch. Internetová publicistika. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011, 210 s. ISBN 978-80-247-3452-1.
DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost: příručka pro uživatele. 4., nezměn. vyd. Praha: Karolinum, 2011, 372 s. ISBN 978-80-246-1966-8.
ECKERTOVÁ, Lenka a Daniel DOČEKAL. Bezpečnost dětí na internetu: rádce zodpovědného rodiče. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2013, 224 s. ISBN 978-80-251-3804-5.
GILES, David. Psychologie médií. Vyd. 1. Praha: Grada, 2012, 185 s. ISBN 978-80-247-3921-2.
KRAUS, Blahoslav. Středoškolská mládež a její svět na přelomu století. Brno: Paido, 2006, 156 s. ISBN 80-7315-125-1.
KRAUS, Blahoslav a Věra POLÁČKOVÁ. Člověk - prostředí - výchova: k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido, 2001, 199 s. ISBN 80-7315-004-2.
SKALKOVÁ, Jarmila. Pedagogika a výzvy nové doby. Brno: Paido, 2004, 158 s. ISBN 80-7315-060-3.
STRAUSS, Anselm L a Juliet M CORBIN. Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. Vyd. 1. Boskovice: Albert, 1999, 196 s. ISBN 80-85834-60-x.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce - viz posudky
- odpověděl vyčerpávajícím způsobem
3. dr. Ocetková Vysvětlete rozdíly z psychologického hlediska mezi přirozenou a virtuální socializací?
- odpověděl vyčerpávajícím způsobem