ABSTRAKT
V mé práci jsem se zaměřila na pseudovědecká schémata založená na funkčním a stabilním obrazu světa, protože právě tato forma pseudovědy může představovat vážný kulturní problém a to především, pokud se objeví ve vzdělávání. Cílem práce je najít pozitiva prvků pseudovědy ve vzdělávání a kriticky určit, do jaké míry se pseudověda ve vzdělávání smí či nesmí objevovat. Pro tento účel jsem se zaměřila na waldorfskou pedagogiku a teorii inteligentního plánu. Zvolený problém jsem řešila pomocí argumentační analýzy a komparace této argumentace. Pozitivní stránky pseudovědy ve vzdělávání jsou zanesení duchovních a etických hodnot do vzdělávání. Největší nebezpečí spočívá v záměně toho, co přísluší víře, ideálům, přesvědčením a co přísluší vědě. Proto se pseudověda nesmí směšovat s vědeckým poznáním. Práce mimo jiné ukazuje kontext, ze kterého zájem o pseudovědu vychází a doporučuje aplikovat některé pozitivní prvky pseudovědy do všeobecného vzdělávání. Díky včlenění těchto hodnot do vyučování by mohlo k rizikovému jednání docházet v menší míře.
Anotace v angličtině
In my work I focused on pseudo schemes based on functional and stable picture of the world, because this form of pseudoscience can pose a serious cultural problem of proespecially if it appear in education. The aim is to find the positive elements of pseudoscience in education and critically determine the extent to which pseudoscience in education may or may not appear. For this purpose, I focused on Waldorf pedagogy and theory of intelligent design. Selected problem I solved through argumentation analysis and competitive race this argument. Positive aspects of pseudoscience in education are clogging spiritual and ethical values in education. The greatest danger lies in the confusion of what the PRI-suits faith, ideals, beliefs, and what belongs to science. Therefore pseudoscience must not be mixed with scientific knowledge. This thesis also shows the context from which interest is based on pseudoscience and recommended to apply some positive elements of pseudoscience in general education. Thanks to incorporate these values into the classroom might hazardous behavior occur to a lesser extent.
ABSTRAKT
V mé práci jsem se zaměřila na pseudovědecká schémata založená na funkčním a stabilním obrazu světa, protože právě tato forma pseudovědy může představovat vážný kulturní problém a to především, pokud se objeví ve vzdělávání. Cílem práce je najít pozitiva prvků pseudovědy ve vzdělávání a kriticky určit, do jaké míry se pseudověda ve vzdělávání smí či nesmí objevovat. Pro tento účel jsem se zaměřila na waldorfskou pedagogiku a teorii inteligentního plánu. Zvolený problém jsem řešila pomocí argumentační analýzy a komparace této argumentace. Pozitivní stránky pseudovědy ve vzdělávání jsou zanesení duchovních a etických hodnot do vzdělávání. Největší nebezpečí spočívá v záměně toho, co přísluší víře, ideálům, přesvědčením a co přísluší vědě. Proto se pseudověda nesmí směšovat s vědeckým poznáním. Práce mimo jiné ukazuje kontext, ze kterého zájem o pseudovědu vychází a doporučuje aplikovat některé pozitivní prvky pseudovědy do všeobecného vzdělávání. Díky včlenění těchto hodnot do vyučování by mohlo k rizikovému jednání docházet v menší míře.
Anotace v angličtině
In my work I focused on pseudo schemes based on functional and stable picture of the world, because this form of pseudoscience can pose a serious cultural problem of proespecially if it appear in education. The aim is to find the positive elements of pseudoscience in education and critically determine the extent to which pseudoscience in education may or may not appear. For this purpose, I focused on Waldorf pedagogy and theory of intelligent design. Selected problem I solved through argumentation analysis and competitive race this argument. Positive aspects of pseudoscience in education are clogging spiritual and ethical values in education. The greatest danger lies in the confusion of what the PRI-suits faith, ideals, beliefs, and what belongs to science. Therefore pseudoscience must not be mixed with scientific knowledge. This thesis also shows the context from which interest is based on pseudoscience and recommended to apply some positive elements of pseudoscience in general education. Thanks to incorporate these values into the classroom might hazardous behavior occur to a lesser extent.
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na analýzu zasádních myšlenek antivědy objevující se v alternativní medicíně, alternativním školství a v psychologii
- na aplikaci myšlenek pseudovědy ve vzdělávání a výchově dětí a dospělých
- na možnosti využití pozitivního působení pseudovědy v sociální pedagogice
Součástí práce bude detailní textová analýza reprezentativních textů hnutí (teorie Inteligentního plánu, waldorské školství), argumentační analýza a komparace této argumentace.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na analýzu zasádních myšlenek antivědy objevující se v alternativní medicíně, alternativním školství a v psychologii
- na aplikaci myšlenek pseudovědy ve vzdělávání a výchově dětí a dospělých
- na možnosti využití pozitivního působení pseudovědy v sociální pedagogice
Součástí práce bude detailní textová analýza reprezentativních textů hnutí (teorie Inteligentního plánu, waldorské školství), argumentační analýza a komparace této argumentace.
Seznam doporučené literatury
Crick, Francis. Věda hledá duši: překvapivá domněnka. Praha: Mladá fronta, 1997.
Feyerabend, Paul K. Rozprava proti metodě. Praha: Aurora, 2001.
Heřt, Jiří. Věda kontra iracionalita: sborník přednášek [Českého klubu skeptiků - Sysifos a AV ČR]
Holton, Gerald James. Věda a antivěda. Praha: Academia, 1999.
Patočka, Jan a Radim Palouš. Filosofie výchovy. Praha: Pedagogická fakulta UK.
Potměšilová, Petra a Petra Sobková. Arteterapie a artefiletika nejen pro sociální pedagogy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012.
Steiner, Rudolf. Anthroposofie: úvod do anthroposofického světového názoru. Svatý Kopeček u Olomouce: Michael, 1999.
Steiner, Rudolf. Všeobecná nauka o člověku jako základ pedagogiky. Opherus, 2012.
Steiner, Rudolf. Výchova dítěte z hlediska duchovní vědy. Asociace waldorfských škol CR, 2007.
Seznam doporučené literatury
Crick, Francis. Věda hledá duši: překvapivá domněnka. Praha: Mladá fronta, 1997.
Feyerabend, Paul K. Rozprava proti metodě. Praha: Aurora, 2001.
Heřt, Jiří. Věda kontra iracionalita: sborník přednášek [Českého klubu skeptiků - Sysifos a AV ČR]
Holton, Gerald James. Věda a antivěda. Praha: Academia, 1999.
Patočka, Jan a Radim Palouš. Filosofie výchovy. Praha: Pedagogická fakulta UK.
Potměšilová, Petra a Petra Sobková. Arteterapie a artefiletika nejen pro sociální pedagogy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012.
Steiner, Rudolf. Anthroposofie: úvod do anthroposofického světového názoru. Svatý Kopeček u Olomouce: Michael, 1999.
Steiner, Rudolf. Všeobecná nauka o člověku jako základ pedagogiky. Opherus, 2012.
Steiner, Rudolf. Výchova dítěte z hlediska duchovní vědy. Asociace waldorfských škol CR, 2007.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce (viz posudky)
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem
3. Dr. Ocetková: Měli by být začleněné některé prvky alternativního školství do oficiálního školství?