Cílem diplomové práce bylo analyzovat uplatňovaný výchovný styl v konkrétních rodinách vzhledem k vnějším socioprofesním znakům rodiny. Teoretická část vychází z odborné literatury a zaměřuje se nejen na vymezení základních pojmů, výchovu dětí v rodinách z různého pohledu úhlu, vývojem rodiny a postavením jednotlivých aktérů rodinného života, ale především na výchovné styly, které rodiče využívají při výchově svých dětí s přihlédnutím k jejich profesní roli ve společnosti.
V praktické části bylo využito kvalitativního výzkumu, kdy prostřednictvím rozhovoru s rodiči a následnou analýzou získaných dat, byl zjištěn výchovný styl, který je v konkrétní rodině využíván.
Anotace v angličtině
The aim of this diploma thesis is to analyze aparenting style, which was applied to specific family duties, due to external socio-professional characteristics of the family. The theoretical part of the thesis is based on the academic literature and focuses not only on a definition of basicconcepts, raising children in families from different angles of view, development status of the family andfamily life of the individual actors, but this thesis focuses primary on educational style of parents and takes into account their professional role at the society.
The practical part of the thesis is based on qualitative research techniques. Through interviews with parents followed by data analysis, I was able to determine specific parenting/educational styles, which were used in particular families.
Klíčová slova
výchova, výchova v rodině, výchovný styl, rodina, neúplná rodina, socioprofesní kategorie rodin
Klíčová slova v angličtině
Education, Education in the Family, Parenting/Educational Style, Family, Single Parent Family, Father, Mother, Socio-professional Category of Family
Rozsah průvodní práce
87
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem diplomové práce bylo analyzovat uplatňovaný výchovný styl v konkrétních rodinách vzhledem k vnějším socioprofesním znakům rodiny. Teoretická část vychází z odborné literatury a zaměřuje se nejen na vymezení základních pojmů, výchovu dětí v rodinách z různého pohledu úhlu, vývojem rodiny a postavením jednotlivých aktérů rodinného života, ale především na výchovné styly, které rodiče využívají při výchově svých dětí s přihlédnutím k jejich profesní roli ve společnosti.
V praktické části bylo využito kvalitativního výzkumu, kdy prostřednictvím rozhovoru s rodiči a následnou analýzou získaných dat, byl zjištěn výchovný styl, který je v konkrétní rodině využíván.
Anotace v angličtině
The aim of this diploma thesis is to analyze aparenting style, which was applied to specific family duties, due to external socio-professional characteristics of the family. The theoretical part of the thesis is based on the academic literature and focuses not only on a definition of basicconcepts, raising children in families from different angles of view, development status of the family andfamily life of the individual actors, but this thesis focuses primary on educational style of parents and takes into account their professional role at the society.
The practical part of the thesis is based on qualitative research techniques. Through interviews with parents followed by data analysis, I was able to determine specific parenting/educational styles, which were used in particular families.
Klíčová slova
výchova, výchova v rodině, výchovný styl, rodina, neúplná rodina, socioprofesní kategorie rodin
Klíčová slova v angličtině
Education, Education in the Family, Parenting/Educational Style, Family, Single Parent Family, Father, Mother, Socio-professional Category of Family
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně č. 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na možné výchovné styly;
- na výchovu dítěte v rodině - zaměření na jednotlivé výchovné styly;
- na socioprofesní znaky rodiny.
Součástí práce bude empirické šetření event. realizován kvalitativní výzkum provedený ve vybraných rodinách, zaměřený na vliv vnějších socioprofesních znaků rodiny na uplatňovaný výchovný styl.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně č. 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na možné výchovné styly;
- na výchovu dítěte v rodině - zaměření na jednotlivé výchovné styly;
- na socioprofesní znaky rodiny.
Součástí práce bude empirické šetření event. realizován kvalitativní výzkum provedený ve vybraných rodinách, zaměřený na vliv vnějších socioprofesních znaků rodiny na uplatňovaný výchovný styl.
Seznam doporučené literatury
ČÁP, J. Psychologie výchovy a vyučování. Praha: Karolinum, 1993.
FRIEL, JOHN C. Sedm nejhorších rodičovských omylů. Praha: Knižní klub, 2002.
HENDL, J. Kvalitativní výzkum. Praha: Portál, 2008.
CHLUP, O. Pedagogika. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1963.
KLAFKI, W. Studie k teorii vzdělání a didaktice. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1967.
KLÍMOVÁ-FÜGNEROVÁ, M. Citová výchova v rodině. Praha: Práce, 1974.
MATĚJČEK, Z. Co děti nejvíc potřebují. Praha: Portál, 2008.
PALOUŠ, R. Čas výchovy. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991.
PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky. Praha: Portál, 2009.
SEVERE, S. Co dělat, aby se vaše děti správně chovaly. Praha: Portál, 2007.
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
ČÁP, J. Psychologie výchovy a vyučování. Praha: Karolinum, 1993.
FRIEL, JOHN C. Sedm nejhorších rodičovských omylů. Praha: Knižní klub, 2002.
HENDL, J. Kvalitativní výzkum. Praha: Portál, 2008.
CHLUP, O. Pedagogika. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1963.
KLAFKI, W. Studie k teorii vzdělání a didaktice. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1967.
KLÍMOVÁ-FÜGNEROVÁ, M. Citová výchova v rodině. Praha: Práce, 1974.
MATĚJČEK, Z. Co děti nejvíc potřebují. Praha: Portál, 2008.
PALOUŠ, R. Čas výchovy. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991.
PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky. Praha: Portál, 2009.
SEVERE, S. Co dělat, aby se vaše děti správně chovaly. Praha: Portál, 2007.
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta diplomové práce - viz posudky
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem
3. doc. Jůzl: Aplikujte a popište výchovné styly do Vaší práce.