Diplomová práce obsahuje historii a vývoj letadla Junkers F 13 a jeho technický popis. Zaměřuje se také na leteckého konstruktéra Huga Junkerse. Dále se zabývá leteckými nehodami za první republiky, podrobně rozebírá nehody tohoto typu letadla a především tragickou havárii, při níž zemřel Tomáš Baťa. Součástí diplomové práce je tvorba 3D modelu letadla a prostředí letiště, do kterého je zasazen. Model si lze prohlédnout v interaktivní prohlídce, která je součástí bakalářské práce.
Anotace v angličtině
Thesis contains history and development of Junkers F 13 aeroplane and it's technical description. Thesis also focus on the aircraft designer Hugo Junkers. Then it dedicates to aircraft accidents in time of first republic, analyse accidents of this type of aircaft and mainly it focus on plane crash, when Tomáš Baťa died. Next part of thesis contains 3D modeling of the aeroplane and surroundings of airport, where is the model situated. Model is presentated in interactive panorama which is part of bachelor thesis.
Klíčová slova
3D model, Junkers F 13, Hugo Junkers, smrt Tomáše Bati, interaktivní prohlídka letadla Junkers F 13
Klíčová slova v angličtině
3D model, Junkers F 13, Hugo Junkers, death of Tomáš Baťa, interactive panorama of the aeroplane Junkers F 13
Rozsah průvodní práce
71
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce obsahuje historii a vývoj letadla Junkers F 13 a jeho technický popis. Zaměřuje se také na leteckého konstruktéra Huga Junkerse. Dále se zabývá leteckými nehodami za první republiky, podrobně rozebírá nehody tohoto typu letadla a především tragickou havárii, při níž zemřel Tomáš Baťa. Součástí diplomové práce je tvorba 3D modelu letadla a prostředí letiště, do kterého je zasazen. Model si lze prohlédnout v interaktivní prohlídce, která je součástí bakalářské práce.
Anotace v angličtině
Thesis contains history and development of Junkers F 13 aeroplane and it's technical description. Thesis also focus on the aircraft designer Hugo Junkers. Then it dedicates to aircraft accidents in time of first republic, analyse accidents of this type of aircaft and mainly it focus on plane crash, when Tomáš Baťa died. Next part of thesis contains 3D modeling of the aeroplane and surroundings of airport, where is the model situated. Model is presentated in interactive panorama which is part of bachelor thesis.
Klíčová slova
3D model, Junkers F 13, Hugo Junkers, smrt Tomáše Bati, interaktivní prohlídka letadla Junkers F 13
Klíčová slova v angličtině
3D model, Junkers F 13, Hugo Junkers, death of Tomáš Baťa, interactive panorama of the aeroplane Junkers F 13
Zásady pro vypracování
Vyhledejte historické materiály otrokovického letiště z období kolem roku 1932 a letadla Junkers F13. Zaměřte pozornost na dobové fotografie prostranství letiště v Otrokovicích.
Vyhledejte historické materiály k letecké nehodě Tomáše Bati vztahující se k letadlu Junkers F13.
Seznamte se s programem Blender, který bude použit při vytváření výsledného 3D modelu letadla Junkers F13.
Na základě získaných materiálů vytvořte 3D model letadla Junkers F13 zasazený do dobového prostředí otrokovického letiště. K realizaci použijte program Blender.
Na vytvořený 3D model naneste vhodné textury.
Dosažené výsledky celého modelu demonstrujte pomocí interaktivní prohlídky.
Zásady pro vypracování
Vyhledejte historické materiály otrokovického letiště z období kolem roku 1932 a letadla Junkers F13. Zaměřte pozornost na dobové fotografie prostranství letiště v Otrokovicích.
Vyhledejte historické materiály k letecké nehodě Tomáše Bati vztahující se k letadlu Junkers F13.
Seznamte se s programem Blender, který bude použit při vytváření výsledného 3D modelu letadla Junkers F13.
Na základě získaných materiálů vytvořte 3D model letadla Junkers F13 zasazený do dobového prostředí otrokovického letiště. K realizaci použijte program Blender.
Na vytvořený 3D model naneste vhodné textury.
Dosažené výsledky celého modelu demonstrujte pomocí interaktivní prohlídky.
Seznam doporučené literatury
POKORNÝ, Pavel. Blender: naučte se 3D grafiku. 2., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: BEN - technická literatura, 2009, 286 s. ISBN 978-80-7300-244-2.
BLENDER FOUNDATION. Blender.org - Home [online]. [cit. 2014-02-06]. Dostupné z: http://www.blender.org/
TÝC, Pavel. Junkers F13 (J13): Část I. Letectví+kosmonautika. 2007, roč. 83, č. 7, s. 88-94.
TÝC, Pavel a Martin LÉBL. Junkers F13 (J13): Část II. Letectví+kosmonautika. 2007, roč. 83, č. 8, s. 88-94.
GIMP - the GNU Image manipultion program [online]. 2013 [cit. 2014-02-06]. Dostupný z WWW: http://www.gimp.org/.
KELLER, Ladislav a Václav KOLOUCH. Nehody dopravních letadel v Československu. Vyd. 1. Cheb: Svět křídel, 2009. ISBN 978-80.86808-63-51.
Seznam doporučené literatury
POKORNÝ, Pavel. Blender: naučte se 3D grafiku. 2., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: BEN - technická literatura, 2009, 286 s. ISBN 978-80-7300-244-2.
BLENDER FOUNDATION. Blender.org - Home [online]. [cit. 2014-02-06]. Dostupné z: http://www.blender.org/
TÝC, Pavel. Junkers F13 (J13): Část I. Letectví+kosmonautika. 2007, roč. 83, č. 7, s. 88-94.
TÝC, Pavel a Martin LÉBL. Junkers F13 (J13): Část II. Letectví+kosmonautika. 2007, roč. 83, č. 8, s. 88-94.
GIMP - the GNU Image manipultion program [online]. 2013 [cit. 2014-02-06]. Dostupný z WWW: http://www.gimp.org/.
KELLER, Ladislav a Václav KOLOUCH. Nehody dopravních letadel v Československu. Vyd. 1. Cheb: Svět křídel, 2009. ISBN 978-80.86808-63-51.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student prezentoval výsledky své práce. Poté byla komise seznámena s posudky práce a následně byla vedena rozprava nad prací, ve které byly položeny tyto dotazy:
1. Jaké jsou výhody a nevýhody vámi zvoleného postupu webové prezentace ve srovnání například se zobrazením X3D pomocí WebGL? 2. Jakým způsobem jste modeloval povrch letadla - vlnitý duralový plech. Jakou metodu texturování jste použil (bump mapping, displacement mapping, ... ) ? (dr. Král)
1. Od státních závěrečných zkoušek byl se mnou práci student konzultovat pouze 2x, z toho podruhé až dva dny před odevzdáním.
2. Nedostatky vytknuté na řádném termínu odstranil pouze částečně (co se podařilo je uvedeno výše, co ještě mělo být uděláno pole mých představ je uvedeno v následujícím bodu).
3. Moje návrhy řešení byly založeny na tom, aby byly výsledky práce co nejvíce prakticky využitelné. Chtěl jsem proto, aby student vyvořil více možností virtuálních prohlídek a nějakou zajímavou výstupní animaci. Student se k tomu ovšem postavil tak, že sám zkontaktoval Muzeum jihovýchodní Moravy ve Zlíně. Poté vytvořil virtuální prohlídku tak, která by se jim "mohla více hodit". Ostatními možnostmi vytvoření výstupů (již výše zmíněná jiné virtuální prohlídka přímo v Blenderu pomocí game engine, nějaká zajímavá animace - např. start letadla, přitání nebo havárie, které popisuje v teoretické části práce) se vůbec nezabýval. Přitom Blender disponuje kvalitními nástroji pro vytváření takovýchto animací. Přístup diplomanta k řešení práce proto na mě působil dojmem, že zpracoval jen to, co se mu zpracovat chtělo. Mé ostatní návrhy ignoroval.
(dr. Pokorný)
Kde vnímáte význam vaší práce např. pro muzeum? (doc. Jašek)
Student všechny dotazy zodpověděl.