Diplomová práce se v teoretické části vyjadřuje k teoretickým východiskům a pojmům problematiky reminiscence v individuální práci se seniory ze sociálně-pedagogického pohledu, dále popisuje vztah seniorů ke vzpomínání. Další kapitola je věnována vzpomínkám a jejich významu pro život člověka, dále popisuje stáří jako období ztráty společenské role a rozebírá etapy života člověka ve stáří, změny spojené s tímto obdobím, věnuje se potřebám starého člověka. Poslední kapitola je věnována samotné reminiscenci. Popisuje její vznik a postupný vývoj, jednotlivé přístupy, podoby, vliv jaký má na člověka. Dále popisuje přínos reminiscence a specifika komunikace při reminiscenci. Zabývá se také motivací seniorů k reminiscenci.
Praktická část popisuje výsledky výzkumu nabytého pomocí strukturovaných rozhovorů a zjišťuje přínos reminiscence pro seniory a motivaci pracovníků k provádění reminiscence.
Anotace v angličtině
In its theoretical part, the diploma thesis deals with the theoretical principles and terms concerning the problems of reminiscence in individual work with the seniors from the social-pedagogical view, next it describes the seniors' relation to recollection. In the following subchapter it analyses memories and their meaning for a man's life and old age as a period of losing the social role. It depicts the periods of old person's life and the changes related to these periods. It deals with the old person's needs and the life changes in the old age. The last chapter reaches the issue of reminiscence and describes its origin and gradual development, particular approaches, forms and its influence on an individual, as well as the motivation for seniors, the outputs of reminiscence, its benefit and specifics in communication during reminiscence.
Reminiscence, senior, individual work, memories, interviews, reminiscence case, reminiscence room, psychological aspects of old age.
Rozsah průvodní práce
102 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se v teoretické části vyjadřuje k teoretickým východiskům a pojmům problematiky reminiscence v individuální práci se seniory ze sociálně-pedagogického pohledu, dále popisuje vztah seniorů ke vzpomínání. Další kapitola je věnována vzpomínkám a jejich významu pro život člověka, dále popisuje stáří jako období ztráty společenské role a rozebírá etapy života člověka ve stáří, změny spojené s tímto obdobím, věnuje se potřebám starého člověka. Poslední kapitola je věnována samotné reminiscenci. Popisuje její vznik a postupný vývoj, jednotlivé přístupy, podoby, vliv jaký má na člověka. Dále popisuje přínos reminiscence a specifika komunikace při reminiscenci. Zabývá se také motivací seniorů k reminiscenci.
Praktická část popisuje výsledky výzkumu nabytého pomocí strukturovaných rozhovorů a zjišťuje přínos reminiscence pro seniory a motivaci pracovníků k provádění reminiscence.
Anotace v angličtině
In its theoretical part, the diploma thesis deals with the theoretical principles and terms concerning the problems of reminiscence in individual work with the seniors from the social-pedagogical view, next it describes the seniors' relation to recollection. In the following subchapter it analyses memories and their meaning for a man's life and old age as a period of losing the social role. It depicts the periods of old person's life and the changes related to these periods. It deals with the old person's needs and the life changes in the old age. The last chapter reaches the issue of reminiscence and describes its origin and gradual development, particular approaches, forms and its influence on an individual, as well as the motivation for seniors, the outputs of reminiscence, its benefit and specifics in communication during reminiscence.
Reminiscence, senior, individual work, memories, interviews, reminiscence case, reminiscence room, psychological aspects of old age.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek v oblasti reminiscenční terapie, vývojové psychologie a problematiky individuální práce se seniory.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu formou strukturovaného rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek v oblasti reminiscenční terapie, vývojové psychologie a problematiky individuální práce se seniory.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu formou strukturovaného rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
DEMETRIO, Duccio. Autobiografia: terapeutyczny wymiar pisania o sobie. Kraków: "Impuls", 2000. ISBN 83-880-3081-7.
DEMETRIO, Duccio. Zabawa na tle życia: gra autobiograficzna w edukacji dorosłych. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls", 1999. ISBN 83-880-3027-2.
BENDER, Mike, Paulette BAUCKHAM a Andrew NORRIS. The therapeutic purposes of reminiscence. London Ltd: Sage Publications, 1999. ISBN 08-039-7642-9.
JANEČKOVÁ, Hana a Marie VACKOVÁ. Reminiscence: využití vzpomínek při práci se seniory. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-807-3675-813.
ŠPATENKOVÁ, Naděžda a Barbora BOLOMSKÁ. Reminiscenční terapie. Praha: Galén, 2011. ISBN 978-807-2627-110.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie II.: dospělost a stáří. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1318-5.
Seznam doporučené literatury
DEMETRIO, Duccio. Autobiografia: terapeutyczny wymiar pisania o sobie. Kraków: "Impuls", 2000. ISBN 83-880-3081-7.
DEMETRIO, Duccio. Zabawa na tle życia: gra autobiograficzna w edukacji dorosłych. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls", 1999. ISBN 83-880-3027-2.
BENDER, Mike, Paulette BAUCKHAM a Andrew NORRIS. The therapeutic purposes of reminiscence. London Ltd: Sage Publications, 1999. ISBN 08-039-7642-9.
JANEČKOVÁ, Hana a Marie VACKOVÁ. Reminiscence: využití vzpomínek při práci se seniory. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-807-3675-813.
ŠPATENKOVÁ, Naděžda a Barbora BOLOMSKÁ. Reminiscenční terapie. Praha: Galén, 2011. ISBN 978-807-2627-110.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie II.: dospělost a stáří. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1318-5.
Přílohy volně vložené
1 CD
Přílohy vázané v práci
schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila design výzkumu diplomové práce. Dále se zaměřila na konkrétní výstupy výzkumného šetření. Studentka byla na obhajobu dobře připravena. Studentka zodpověděla otázky od vedoucího i oponenta diplomové práce. Doc. Bakošová: pro které cílové skupiny by bylo vhodné využít vámi uváděné metody? Studentka odpověděla obecně. Dr. Hrbáčková poukázala na to, že cíle výzkumu nekorespondují s výzkumnými otázkami a celkovým zaměřením výzkumu. Jaký analytický postup jste využila při vyhodnocení? Zakotvená teorie. A co je cílem této teorie? Vytvořit paradigmatický model. Vytvořila jste vy novou teorii a pokud ano, v čem? Studentka neodpověděla.