Diplomová práce poskytuje informace z oblasti sociálně-pedagogické práce s ohroženými dětmi. Teoretická část pojednává o vztahu tématu a sociální pedagogiky, definuje základní pojmy a příčiny vzniku ohrožení u dětí. Stěžejní části podávají informace o sociálně-pedagogické práci s ohroženými dětmi, nástrojích podpory rodiny, o službách pro ohrožené děti a zákonech, jenž se k tématu vztahují. Praktická část je zpracována kvantitativně směřovaným výzkumem prostřednictvím výzkumné techniky dotazníkového šetření. Hlavním cílem je zjistit názor odborníků ze sociálně-pedagogické oblasti na transformaci služeb, které se zabývají péčí o ohrožené děti. Práci uzavírá návrh doporučení, které by mohly péči o tyto děti zlepšit a zkvalitnit.
Anotace v angličtině
This thesis contains information about socio-pedagogical work with endangered children. The theoretical part is focused on topic's relationship with social pedagogy. It also defines basic concepts and causes of danger that occurs when talking about endangered children. The main part of the thesis is about socio-pedagogical work with endangered children, the instruments of assistance for families, the services for endangered children and laws, which are related to the topic. The practical part deals with the quantitative research, which was based on the questionnaire survey. The main aim is to find out the socio-pedagogical field-experts' opinion about the transformation of services dealing with the care of endangered children. This thesis concludes with a suggested recommendation, which can lead to better and high-quality care for endangered children.
Klíčová slova
ohrožené děti, sociálně-pedagogická práce, zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc, dětský domov, pěstounská péče, pěstounská péče na přechodnou dobu
Klíčová slova v angličtině
endangered children, socio-pedagogical work, facility for children requiring immediate help, children´s home, foster care, tempory foster care
Rozsah průvodní práce
131 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce poskytuje informace z oblasti sociálně-pedagogické práce s ohroženými dětmi. Teoretická část pojednává o vztahu tématu a sociální pedagogiky, definuje základní pojmy a příčiny vzniku ohrožení u dětí. Stěžejní části podávají informace o sociálně-pedagogické práci s ohroženými dětmi, nástrojích podpory rodiny, o službách pro ohrožené děti a zákonech, jenž se k tématu vztahují. Praktická část je zpracována kvantitativně směřovaným výzkumem prostřednictvím výzkumné techniky dotazníkového šetření. Hlavním cílem je zjistit názor odborníků ze sociálně-pedagogické oblasti na transformaci služeb, které se zabývají péčí o ohrožené děti. Práci uzavírá návrh doporučení, které by mohly péči o tyto děti zlepšit a zkvalitnit.
Anotace v angličtině
This thesis contains information about socio-pedagogical work with endangered children. The theoretical part is focused on topic's relationship with social pedagogy. It also defines basic concepts and causes of danger that occurs when talking about endangered children. The main part of the thesis is about socio-pedagogical work with endangered children, the instruments of assistance for families, the services for endangered children and laws, which are related to the topic. The practical part deals with the quantitative research, which was based on the questionnaire survey. The main aim is to find out the socio-pedagogical field-experts' opinion about the transformation of services dealing with the care of endangered children. This thesis concludes with a suggested recommendation, which can lead to better and high-quality care for endangered children.
Klíčová slova
ohrožené děti, sociálně-pedagogická práce, zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc, dětský domov, pěstounská péče, pěstounská péče na přechodnou dobu
Klíčová slova v angličtině
endangered children, socio-pedagogical work, facility for children requiring immediate help, children´s home, foster care, tempory foster care
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti sociálně právní ochrany dětí a sociálně pedagogické intervence.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti sociálně právní ochrany dětí a sociálně pedagogické intervence.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-383-3.
MATOUŠEK, Oldřich. Hodnocení ohroženého dítěte a rodiny. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-739-8.
MATOUŠEK, Oldřich. Mládež a delikvence. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-825-8.
PROCHÁZKA, Miroslav. Sociální pedagogika.Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3470-5.
ZEZULOVÁ, Dagmar. Pěstounská péče a adopce. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0065-9.
Seznam doporučené literatury
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-383-3.
MATOUŠEK, Oldřich. Hodnocení ohroženého dítěte a rodiny. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-739-8.
MATOUŠEK, Oldřich. Mládež a delikvence. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-825-8.
PROCHÁZKA, Miroslav. Sociální pedagogika.Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3470-5.
ZEZULOVÁ, Dagmar. Pěstounská péče a adopce. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0065-9.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka seznámila komisi s důvodem pro výběr tématu diplomové práce. Uvedla krátce teorii k tématu a přešla k výzkumné části. Osvětlila cíle práce a zvolený metodologický postup. Seznámila komisi s hlavními zjištěnými poznatky při vyhodnocování výzkumu. Studentka byla na obhajobu připravena. Následně byly přečteny posudky a zodpovězeny dotazy.
Diskuze: Doc. Vávrová: Proč jste předkládala respondentům dotazník přes server SURVIO a ne mailem? Odpověď: Z vlastních zkušeností vím, že je lepší, když může respondent dotazník vyplnit elektronicky. Doc. Vávrová: Doložte, že dotazník na serveru opravdu byl. Studentka doloží po zkoušce, doklad má na chodbě. Doc. Vávrová: Osvětlete, jak jste počítala dotazníky? Z odpovědi vyplynulo, že studentka je počítala chybně. Dr. Skarupská: Proč jste oslovila dětské domovy a zároveň zařízení pro okamžitou pomoc, když mají jinou funkci? Odpověď: I zde jde o chybu. Následně byly diskutovány položky z dotazníku.