Cílem bakalářské práce je zjištění vlivu výchovy na školní úspěšnost a pracovní uplatnění. Zaměřil jsem se na zjištění skutečností, do jaké míry můžeme výchovou ovlivnit životní spokojenost v dospělém věku. Zda má vzdělání našich rodičů vliv na naši úroveň dosaženého vzdělání. Zda se s přibývajícím věkem stává naše výchova liberálnější. Dále v této práci zjišťuji vliv rodičovské autority a míru jejího přenosu do vlastního vztahu. Práce je zaměřena i na zjištění vlivu moderních digitálních technologií na školní úspěšnost dětí. Vztah mezi školní úspěšností, dobrým pracovním uplatněním a vlivem výchovy jsem měřil pomocí jednoduše položených otázek v dotazníkovém šetření, ve kterém jsem se respondentů dotazoval na jejich zkušenosti a pocity, jak vnímali výchovu ze strany svých rodičů, jak přistupují k výchově svých dětí a zda jsou sami spokojeni s vlastním pracovním uplatněním a školní úspěšností svých dětí.
Provedeným výzkumem jsem zjistil, že úroveň vzdělání rodičů má vliv na dosažené vzdělání dětí. S přibývajícím věkem se náš názor na výchovu výrazně nemění. Dále jsem zjistil, že vzor rodičovské autority si s sebou odnášíme do dalších vztahů. Čas strávený u digitálních technologií v průměru do maximální délky 3 hodin denně nemá u dětí negativní vliv na jejich školní úspěšnost.
Přínosem mé bakalářské práce pro oblast sociální pedagogiky je především zjištění, že se vyplatí investovat do vzdělání.
Celkový výstup lze shrnou do tvrzení, že skutečnost jak jsme byli vychováváni ovlivňuje naši současnou výchovu tzv. přenosem hodnot a autority. Na základě zjištěných údajů z provedeného dotazníkového šetření je možné konstatovat, že došlo k vzácné shodě, kdy 94% participantů (účastníků výzkumu) je celkově spokojeno se svým uplatněním a ti, kteří vychovávají své děti, jsou z 94% spokojeni s jejich školní úspěšností.
Anotace v angličtině
The aim of my bachelor thesis is to find out the influence of upbringing on school successfulness and finding an employment. I focused on finding out the facts to what extent upbringing can influence life satisfaction in adulthood. Whether our parents' education somehow influences our level of achieved education. Whether, as we are getting older, our upbringing is becoming more liberal. Further, I am trying to find out the influence of parental authority and extent of its transfer into our own relationships.
The work is focused also on finding out the impact of modern digital technologies on school successfulness of children. The relation between school successfulness, good employment and influence of upbringing is measured here by simply asked questions in questionnaire investigation. I asked the respondents about their experience and feelings concerning the fact how they perceived their own upbringing on the part of their parents and how the respondents approach the upbringing of their own children and whether they are satisfied with their job and school successfulness of their children.
I found out thanks to the performed research that level of parents' education influences achieved education of their children. As we are getting older our opinion of children upbringing is considerably changing. Furthermore, I found out that we bring model of parental authority into other relationships. Time spent by using digital technologies in average maximally up to three hours a day doesn't negatively influence school successfulness of children.
Finding out that it is worth investing into education is the main benefit of this bachelor thesis to social pedagogy. We can sum up the overall result into the statement that the fact how we were brought up influences our contemporary upbringing by so called transfer of values and authority. On the basis of discovered data from performed questionnaire investigation it is possible to claim that a rare agreement was reached when 94 % of research participants are generally satisfied with their job and those who are bringing up their children are satisfied with their school successfulness from 94 %.
Klíčová slova
výchova, školní úspěšnost, pracovní uplatnění, přenos autority, digitální technologie, multiasking, vzdělání rodičů
Klíčová slova v angličtině
upbringing, school successfulness, employment, transfer of authority, digital technologies, multitasking, parents' education
Rozsah průvodní práce
64 s. (78 256)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem bakalářské práce je zjištění vlivu výchovy na školní úspěšnost a pracovní uplatnění. Zaměřil jsem se na zjištění skutečností, do jaké míry můžeme výchovou ovlivnit životní spokojenost v dospělém věku. Zda má vzdělání našich rodičů vliv na naši úroveň dosaženého vzdělání. Zda se s přibývajícím věkem stává naše výchova liberálnější. Dále v této práci zjišťuji vliv rodičovské autority a míru jejího přenosu do vlastního vztahu. Práce je zaměřena i na zjištění vlivu moderních digitálních technologií na školní úspěšnost dětí. Vztah mezi školní úspěšností, dobrým pracovním uplatněním a vlivem výchovy jsem měřil pomocí jednoduše položených otázek v dotazníkovém šetření, ve kterém jsem se respondentů dotazoval na jejich zkušenosti a pocity, jak vnímali výchovu ze strany svých rodičů, jak přistupují k výchově svých dětí a zda jsou sami spokojeni s vlastním pracovním uplatněním a školní úspěšností svých dětí.
Provedeným výzkumem jsem zjistil, že úroveň vzdělání rodičů má vliv na dosažené vzdělání dětí. S přibývajícím věkem se náš názor na výchovu výrazně nemění. Dále jsem zjistil, že vzor rodičovské autority si s sebou odnášíme do dalších vztahů. Čas strávený u digitálních technologií v průměru do maximální délky 3 hodin denně nemá u dětí negativní vliv na jejich školní úspěšnost.
Přínosem mé bakalářské práce pro oblast sociální pedagogiky je především zjištění, že se vyplatí investovat do vzdělání.
Celkový výstup lze shrnou do tvrzení, že skutečnost jak jsme byli vychováváni ovlivňuje naši současnou výchovu tzv. přenosem hodnot a autority. Na základě zjištěných údajů z provedeného dotazníkového šetření je možné konstatovat, že došlo k vzácné shodě, kdy 94% participantů (účastníků výzkumu) je celkově spokojeno se svým uplatněním a ti, kteří vychovávají své děti, jsou z 94% spokojeni s jejich školní úspěšností.
Anotace v angličtině
The aim of my bachelor thesis is to find out the influence of upbringing on school successfulness and finding an employment. I focused on finding out the facts to what extent upbringing can influence life satisfaction in adulthood. Whether our parents' education somehow influences our level of achieved education. Whether, as we are getting older, our upbringing is becoming more liberal. Further, I am trying to find out the influence of parental authority and extent of its transfer into our own relationships.
The work is focused also on finding out the impact of modern digital technologies on school successfulness of children. The relation between school successfulness, good employment and influence of upbringing is measured here by simply asked questions in questionnaire investigation. I asked the respondents about their experience and feelings concerning the fact how they perceived their own upbringing on the part of their parents and how the respondents approach the upbringing of their own children and whether they are satisfied with their job and school successfulness of their children.
I found out thanks to the performed research that level of parents' education influences achieved education of their children. As we are getting older our opinion of children upbringing is considerably changing. Furthermore, I found out that we bring model of parental authority into other relationships. Time spent by using digital technologies in average maximally up to three hours a day doesn't negatively influence school successfulness of children.
Finding out that it is worth investing into education is the main benefit of this bachelor thesis to social pedagogy. We can sum up the overall result into the statement that the fact how we were brought up influences our contemporary upbringing by so called transfer of values and authority. On the basis of discovered data from performed questionnaire investigation it is possible to claim that a rare agreement was reached when 94 % of research participants are generally satisfied with their job and those who are bringing up their children are satisfied with their school successfulness from 94 %.
Klíčová slova
výchova, školní úspěšnost, pracovní uplatnění, přenos autority, digitální technologie, multiasking, vzdělání rodičů
Klíčová slova v angličtině
upbringing, school successfulness, employment, transfer of authority, digital technologies, multitasking, parents' education
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně č. 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů.
Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- skutečnost jak byli vychováváni dospělí (rodiče);
- jakým způsobem výchova formuje osobnost dítěte a jeho snahu se vzdělávat;
- na možnosti prevence a nápravy výchovných chyb prostřednictvím soc. pedagogiky.
Součástí práce bude empirické šetření event. realizovaný výzkum (kvantitativní, kvalitativní,smíšený) zaměřený na zjištění vztahu (věkové, vzdělaností, sociální podmínky) u dospělých a jejich dětí směřující k výchově jedince a jeho následnému uplatnění ve společnosti.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně č. 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů.
Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- skutečnost jak byli vychováváni dospělí (rodiče);
- jakým způsobem výchova formuje osobnost dítěte a jeho snahu se vzdělávat;
- na možnosti prevence a nápravy výchovných chyb prostřednictvím soc. pedagogiky.
Součástí práce bude empirické šetření event. realizovaný výzkum (kvantitativní, kvalitativní,smíšený) zaměřený na zjištění vztahu (věkové, vzdělaností, sociální podmínky) u dospělých a jejich dětí směřující k výchově jedince a jeho následnému uplatnění ve společnosti.
Seznam doporučené literatury
ANTIER, Edwige. Agresivita dětí. Vyd. 2. Praha: Portál, 2011, 101 s. ISBN 978-80-7367-881-4.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 3. vyd. Praha: Portál, 2012, 407 s. ISBN 978-80-262-0219-6.
LOCKE, John. O výchově: výbor z díla. 1. vyd. Praha: SPN, 1984, 229 s.
MIŠURCOVÁ, Věra. Dějiny teorie a praxe výchovy dětí předškolního věku v 19. a 20. století: Určeno pro posl. fak. pedagog. 1. vyd. Praha: SPN, 1980, 265 s.
SCHNEIDEROVÁ, Hana. Vliv estetické výchovy na utváření postojů a životního stylu dospívající mládeže. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova, 1982, 77 s.
Literatura bude v průběhu zpracovávání nadále doplňována.
Seznam doporučené literatury
ANTIER, Edwige. Agresivita dětí. Vyd. 2. Praha: Portál, 2011, 101 s. ISBN 978-80-7367-881-4.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 3. vyd. Praha: Portál, 2012, 407 s. ISBN 978-80-262-0219-6.
LOCKE, John. O výchově: výbor z díla. 1. vyd. Praha: SPN, 1984, 229 s.
MIŠURCOVÁ, Věra. Dějiny teorie a praxe výchovy dětí předškolního věku v 19. a 20. století: Určeno pro posl. fak. pedagog. 1. vyd. Praha: SPN, 1980, 265 s.
SCHNEIDEROVÁ, Hana. Vliv estetické výchovy na utváření postojů a životního stylu dospívající mládeže. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova, 1982, 77 s.
Literatura bude v průběhu zpracovávání nadále doplňována.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce - viz posudky
- odpověděl částečně
3. dr. Neslušanová Zvyšování úrovně vzdělání lidí souvisí s jejich vyšší úrovní kvality života?
- odpověděl částečně