Bakalářská práce "Opatrovnictví dospělých v kontextu sociální pedagogiky" se zabývá právním postavením osob se zdravotním postižením v České republice. V teoretické části jsou definovány základní zásady a normy, které plynou z Úmluvy OSN o právech osob se zdravotním postižením, vztahující se k tématu práce. Dále jsou rozebrána podpůrná opatření při narušení schopnosti zletilého právně jednat - právní instituty Občanského zákoníku. Práce obsahuje pohled na uplatnění sociální pedagogiky v kontextu s opatrovnictvím. Praktická část zpracovává kvalitativní metodou klíčová témata v České republice při aplikaci právních institutů při narušení schopnosti zletilého právně jednat. Zpracování praktické části směřuje k naplnění cílů bakalářské práce.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis "Fostering of adults in the context of social pedagogy" deals with the legal position of physically disabled persons in the Czech Republic. The theoretical part defines the basic principles and norms derived from the Convention on the Rights of Persons with Disabilities, relating to the topic of this thesis. Further, the support measures to compromising adults' ability of legal transactions legal institutes of the Civil Code are analysed. The thesis presents a view on applying social pedagogy in the context of fostering. The practical part analyses by qualitative method the key issues in the Czech Republic while applying the legal institutes while compromising adults' ability of legal transactions. The practical part leads to fulfilling the aims of the thesis.
Klíčová slova
Úmluva OSN o právech osob se zdravotním postižením, Občanský zákoník, podpůrná opatření, znalec, svéprávnost, opatrovník.
Klíčová slova v angličtině
Convention on the Rights of Persons with Disabilities, Civil Code, support measures, expert, legal capacity, fosterer.
Rozsah průvodní práce
67 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce "Opatrovnictví dospělých v kontextu sociální pedagogiky" se zabývá právním postavením osob se zdravotním postižením v České republice. V teoretické části jsou definovány základní zásady a normy, které plynou z Úmluvy OSN o právech osob se zdravotním postižením, vztahující se k tématu práce. Dále jsou rozebrána podpůrná opatření při narušení schopnosti zletilého právně jednat - právní instituty Občanského zákoníku. Práce obsahuje pohled na uplatnění sociální pedagogiky v kontextu s opatrovnictvím. Praktická část zpracovává kvalitativní metodou klíčová témata v České republice při aplikaci právních institutů při narušení schopnosti zletilého právně jednat. Zpracování praktické části směřuje k naplnění cílů bakalářské práce.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis "Fostering of adults in the context of social pedagogy" deals with the legal position of physically disabled persons in the Czech Republic. The theoretical part defines the basic principles and norms derived from the Convention on the Rights of Persons with Disabilities, relating to the topic of this thesis. Further, the support measures to compromising adults' ability of legal transactions legal institutes of the Civil Code are analysed. The thesis presents a view on applying social pedagogy in the context of fostering. The practical part analyses by qualitative method the key issues in the Czech Republic while applying the legal institutes while compromising adults' ability of legal transactions. The practical part leads to fulfilling the aims of the thesis.
Klíčová slova
Úmluva OSN o právech osob se zdravotním postižením, Občanský zákoník, podpůrná opatření, znalec, svéprávnost, opatrovník.
Klíčová slova v angličtině
Convention on the Rights of Persons with Disabilities, Civil Code, support measures, expert, legal capacity, fosterer.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně č. 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena na:
- instituty, které upravují opatrovnictví v OZ (předběžné prohlášení, nápomoc při rozhodování, zastoupení členem domácnosti, omezení svéprávnosti, opatrovník, opatrovnická rada;
- perspektiva sociální pedagogiky při aplikaci těchto institutů v praxi;
- aplikaci těchto institutů v soudní praxi;
- kvalitativní šetření (kazuistiky, polostrukturovaný rozhovor) s cílem zjistit klady a zápory opatrovnictví v OZ.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně č. 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena na:
- instituty, které upravují opatrovnictví v OZ (předběžné prohlášení, nápomoc při rozhodování, zastoupení členem domácnosti, omezení svéprávnosti, opatrovník, opatrovnická rada;
- perspektiva sociální pedagogiky při aplikaci těchto institutů v praxi;
- aplikaci těchto institutů v soudní praxi;
- kvalitativní šetření (kazuistiky, polostrukturovaný rozhovor) s cílem zjistit klady a zápory opatrovnictví v OZ.
Seznam doporučené literatury
BEZOUŠKA, Petr a Lucie PIECHOWICZOVÁ. Nový občanský zákoník: nejdůležitější změny. Olomouc: ANAG, 2013.
JURÍČKOVÁ, Lubica, Kateřina IVANOVÁ a Jaroslav FILKA. Opatrovnictví osob s duševní poruchou. 1. vyd. Praha: Grada, 2014.
KREJČÍ, Pavla a Vladimíra KNOBLOCHOVÁ. Nový občanský zákoník s komentářem. Praha: Dashöfer, 2013.
MAREČKOVÁ, Jana a Maroš MATIAŠKO. Člověk s duševním postižením a jeho právní jednání: otázka opatrovnictví dospělých. Praha: Linde, 2010.
PROCHÁZKA, Miroslav. Sociální pedagogika. Vyd. 1. Praha: Grada, 2012.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
BEZOUŠKA, Petr a Lucie PIECHOWICZOVÁ. Nový občanský zákoník: nejdůležitější změny. Olomouc: ANAG, 2013.
JURÍČKOVÁ, Lubica, Kateřina IVANOVÁ a Jaroslav FILKA. Opatrovnictví osob s duševní poruchou. 1. vyd. Praha: Grada, 2014.
KREJČÍ, Pavla a Vladimíra KNOBLOCHOVÁ. Nový občanský zákoník s komentářem. Praha: Dashöfer, 2013.
MAREČKOVÁ, Jana a Maroš MATIAŠKO. Člověk s duševním postižením a jeho právní jednání: otázka opatrovnictví dospělých. Praha: Linde, 2010.
PROCHÁZKA, Miroslav. Sociální pedagogika. Vyd. 1. Praha: Grada, 2012.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce - viz posudky
- odpověděl vyčerpávajícím způsobem
3. dr. Neslušanová V čem vidíte rozdíl mezi sociálním a medicínským opatrovnictvím?
- odpověděl vyčerpávajícím způsobem