Bakalářská práce se zabývá problematikou přechodu žáků mezi primárním a nižším sekundárním stupněm vzdělávání. V teoretické části práce se věnuji českému školskému systému a odlišnostem těchto stupňů. Na úrovni nižšího sekundárního stupně uvádím možnost volby mezi druhým stupněm ZŠ a víceletým gymnáziem. Další kapitola se věnuje samotnému přechodu mezi stupni, jednotlivými typy přechodů a možnostmi usnadnění přechodu. V poslední kapitole se zaměřuji na hlavní aktéry, kteří ovlivňují vzdělávací dráhu dítěte. V empirické části práce se zabývám přechodem dětí z neúplné venkovské školy do škol nižšího sekundárního stupně. Jedná se o kvalitativní šetření formou rozhovorů s rodiči. Zjišťuji faktory, které hrály roli při výběru konkrétní školy a zjišťuji jejich subjektivní vnímání přechodu dětí do škol nižšího sekundárního stupně.
Anotace v angličtině
The bachelor´s thesis deals with the transition of children form primary to lower secondary level of education. The theoretical part focuses on the Czech education system and differences between these levels. At a lower secondary level there is a possibility to choose between a second level of elementary school and a grammar school. Thle following chapter deals with thre transition itself; and the presents individual types of transitions and possiblities how to make the transition as easy as possible for a child. The final chapter focusse on the main factors which influence the educational career of a child. The empirical part of the thesis deals with the transition of children coming from a local country school to a lower secondary level. The servey has been done in a form of an interview with parents. I try to find out the factors playing a vital role while choosing a particular school and subjecitve perception of transition to the schools of lower secondary level.
Klíčová slova
školský systém, základní škola, víceleté gymnáziu, přechod, žák, rodiče, vzdělávací dráha
Bakalářská práce se zabývá problematikou přechodu žáků mezi primárním a nižším sekundárním stupněm vzdělávání. V teoretické části práce se věnuji českému školskému systému a odlišnostem těchto stupňů. Na úrovni nižšího sekundárního stupně uvádím možnost volby mezi druhým stupněm ZŠ a víceletým gymnáziem. Další kapitola se věnuje samotnému přechodu mezi stupni, jednotlivými typy přechodů a možnostmi usnadnění přechodu. V poslední kapitole se zaměřuji na hlavní aktéry, kteří ovlivňují vzdělávací dráhu dítěte. V empirické části práce se zabývám přechodem dětí z neúplné venkovské školy do škol nižšího sekundárního stupně. Jedná se o kvalitativní šetření formou rozhovorů s rodiči. Zjišťuji faktory, které hrály roli při výběru konkrétní školy a zjišťuji jejich subjektivní vnímání přechodu dětí do škol nižšího sekundárního stupně.
Anotace v angličtině
The bachelor´s thesis deals with the transition of children form primary to lower secondary level of education. The theoretical part focuses on the Czech education system and differences between these levels. At a lower secondary level there is a possibility to choose between a second level of elementary school and a grammar school. Thle following chapter deals with thre transition itself; and the presents individual types of transitions and possiblities how to make the transition as easy as possible for a child. The final chapter focusse on the main factors which influence the educational career of a child. The empirical part of the thesis deals with the transition of children coming from a local country school to a lower secondary level. The servey has been done in a form of an interview with parents. I try to find out the factors playing a vital role while choosing a particular school and subjecitve perception of transition to the schools of lower secondary level.
Klíčová slova
školský systém, základní škola, víceleté gymnáziu, přechod, žák, rodiče, vzdělávací dráha
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně č. 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- selektivní vzdělávací systém na úrovni nižšího sekundárního stupně v ČR - ZŠ, víceletá gymnázia, typy přechodů;
- na osobnost žáka v období rané adolescence, školní a rodinné prostředí;
- faktory a postoje osob ovlivňujících přechod, proces adaptace, možnosti usnadnění přechodu;
Součástí práce bude drobný sociologický výzkum zaměřený zejména na rodiče, jako na důležitý faktor ve volbě dalšího vzdělávání dětí.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně č. 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- selektivní vzdělávací systém na úrovni nižšího sekundárního stupně v ČR - ZŠ, víceletá gymnázia, typy přechodů;
- na osobnost žáka v období rané adolescence, školní a rodinné prostředí;
- faktory a postoje osob ovlivňujících přechod, proces adaptace, možnosti usnadnění přechodu;
Součástí práce bude drobný sociologický výzkum zaměřený zejména na rodiče, jako na důležitý faktor ve volbě dalšího vzdělávání dětí.
Seznam doporučené literatury
Čapek, R. Třídní klima a školní klima. Praha: Grada, 2010.
Dvořák, D. Česká základní škola: vícepřípadová studie. Praha: Karolinum, 2010.
Kasíková, H., Straková J. Diverzita a diferenciace v základním vzdělávání. Praha: Karolinum, 2011.
Langmeier, J., Krejčířová, D. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006.
Macek, P., Adolescence. Praha: Portál, 2003.
Matějů, P., Straková, J., et al. (Ne)rovné šance na vzdělání: Vzdělanostní nerovnosti v České republice. Praha: Academia, 2006.
Průcha, J., Mareš, J., Walterová, E. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2009.
Rabušicová, M., Šeďová, K., Trnková, K., Čiháček, V. Škola a (versus) rodina. Brno: Masarykova univerzita, 2004.
Švaříček, R., Šeďová, K. et al. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007.
Walterová, E., et al. Dva světy základní školy? Úskalí přechodu z 1. na 2. stupeň. Praha: Karolinum, 2011.
Seznam doporučené literatury
Čapek, R. Třídní klima a školní klima. Praha: Grada, 2010.
Dvořák, D. Česká základní škola: vícepřípadová studie. Praha: Karolinum, 2010.
Kasíková, H., Straková J. Diverzita a diferenciace v základním vzdělávání. Praha: Karolinum, 2011.
Langmeier, J., Krejčířová, D. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006.
Macek, P., Adolescence. Praha: Portál, 2003.
Matějů, P., Straková, J., et al. (Ne)rovné šance na vzdělání: Vzdělanostní nerovnosti v České republice. Praha: Academia, 2006.
Průcha, J., Mareš, J., Walterová, E. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2009.
Rabušicová, M., Šeďová, K., Trnková, K., Čiháček, V. Škola a (versus) rodina. Brno: Masarykova univerzita, 2004.
Švaříček, R., Šeďová, K. et al. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007.
Walterová, E., et al. Dva světy základní školy? Úskalí přechodu z 1. na 2. stupeň. Praha: Karolinum, 2011.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce - viz posudky
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem
3. Otázky komise: X