Bakalářská práce se zabývá problematikou kázně ve školním prostředí. Dodržování školní kázně je jedním z aktuálních problémů ve školním prostředí. Teoretická část se zaměřuje na popis a objasnění problematických situací ve školním prostředí, na sociální klima třídy, příčiny a projevy školní nekázně a v neposlední řadě také na prevenci školní kázně. Praktická část obsahuje odpovědi na otázky, kde vznikají zárodky školní nekázně a které faktory jsou při vzniku dominantní. Výzkumné šetření se zaměřuje na kvantitativně orientovaný výzkum a pro sběr dat byl použit dotazník. V návaznosti na vědomosti získané z odborných knih, z praxe na základní škole a dalších získaných poznatků bylo navrhnuto doporučení pro pedagogy, které obsahuje rizikové situace, na které by se měl pedagog při výuce a prevenci zaměřit.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis inquires into issues of discipline in school environment. Observance of school discipline is one of the topical problems at schools. The theoretical part is focused on characterization and clarification of problematic situations in school environment, on societal climate of the class, the cause and show of school indiscipline and last but not least on prevention of school discipline. The practical part includes the answers to questions, where the germs of school indiscipline arise and which factors are dominant in the beginning. Research survey is focused on quantitatively oriented research and for the data collecting, a questionnaire was used. In connection with the knowledge gained from specialized books, from the practical training at primary school and other achieved knowledge, recommendation for educators was proposed. It includes risky situations that teachers should concentrate on.
Klíčová slova
kázeň, školní kázeň, nekázeň, třídní klima, školní prostředí, školní třída, výchova, prostředí, prevence
Klíčová slova v angličtině
discipline, school discipline, indiscipline, class climate, school environment, school class, education, environment, prevention
Rozsah průvodní práce
74 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá problematikou kázně ve školním prostředí. Dodržování školní kázně je jedním z aktuálních problémů ve školním prostředí. Teoretická část se zaměřuje na popis a objasnění problematických situací ve školním prostředí, na sociální klima třídy, příčiny a projevy školní nekázně a v neposlední řadě také na prevenci školní kázně. Praktická část obsahuje odpovědi na otázky, kde vznikají zárodky školní nekázně a které faktory jsou při vzniku dominantní. Výzkumné šetření se zaměřuje na kvantitativně orientovaný výzkum a pro sběr dat byl použit dotazník. V návaznosti na vědomosti získané z odborných knih, z praxe na základní škole a dalších získaných poznatků bylo navrhnuto doporučení pro pedagogy, které obsahuje rizikové situace, na které by se měl pedagog při výuce a prevenci zaměřit.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis inquires into issues of discipline in school environment. Observance of school discipline is one of the topical problems at schools. The theoretical part is focused on characterization and clarification of problematic situations in school environment, on societal climate of the class, the cause and show of school indiscipline and last but not least on prevention of school discipline. The practical part includes the answers to questions, where the germs of school indiscipline arise and which factors are dominant in the beginning. Research survey is focused on quantitatively oriented research and for the data collecting, a questionnaire was used. In connection with the knowledge gained from specialized books, from the practical training at primary school and other achieved knowledge, recommendation for educators was proposed. It includes risky situations that teachers should concentrate on.
Klíčová slova
kázeň, školní kázeň, nekázeň, třídní klima, školní prostředí, školní třída, výchova, prostředí, prevence
Klíčová slova v angličtině
discipline, school discipline, indiscipline, class climate, school environment, school class, education, environment, prevention
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně č. 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na specifikaci pojmu školní kázně;
- na sociální klima třídy;
- na diagnostiku školní kázně/nekázně;
- na kázeň jako cíl výchovy.
Součástí práce bude kvantitativní výzkum, kdy budu pomocí dotazníkového šetření zjišťovat postoje učitelů ke kázni a také problematické situace ve školním prostředí související se školní kázní.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně č. 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na specifikaci pojmu školní kázně;
- na sociální klima třídy;
- na diagnostiku školní kázně/nekázně;
- na kázeň jako cíl výchovy.
Součástí práce bude kvantitativní výzkum, kdy budu pomocí dotazníkového šetření zjišťovat postoje učitelů ke kázni a také problematické situace ve školním prostředí související se školní kázní.
Seznam doporučené literatury
BENDL, S. Kázeňské problémy ve škole. Praha: Triton, 2011, 265 s. ISBN 80-7387-436-0.
BENDL, S. Školní kázeň: metody a strategie. Praha: ISV nakladatelství, 2001, 269 s. ISBN 80-85866-80-3.
ČAPEK, R. Třídní klima a školní klima. Praha: Grada, 2010, 328 s. ISBN 978-80-247-2742-4.
KRYKORKOVÁ, J. Učitel v současné škole. Praha: Filozofická fakulta UK 2011, 316 s.ISBN 978-807-30830-14.
KYRIACOU, CH. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál, 2005, 151 s. ISBN 80-7178-945-3.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
BENDL, S. Kázeňské problémy ve škole. Praha: Triton, 2011, 265 s. ISBN 80-7387-436-0.
BENDL, S. Školní kázeň: metody a strategie. Praha: ISV nakladatelství, 2001, 269 s. ISBN 80-85866-80-3.
ČAPEK, R. Třídní klima a školní klima. Praha: Grada, 2010, 328 s. ISBN 978-80-247-2742-4.
KRYKORKOVÁ, J. Učitel v současné škole. Praha: Filozofická fakulta UK 2011, 316 s.ISBN 978-807-30830-14.
KYRIACOU, CH. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál, 2005, 151 s. ISBN 80-7178-945-3.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce - viz posudky
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem
3. dr. Vaňková: Využijete poznatky z Vaší Bc. práce i v praxi?