Táto bakalárska práca sa zaoberá analýzou prezentácie gramatických kategórií slovies ako čas a vid. Definuje základné termíny ako sloveso, čas, slovesný čas a vid. Sústreďuje sa kombináciu slovesného času a vidu. Zameriava sa na rozbor týchto dvoch kategórií v niekoľkých učebniciach angličtiny na jednotlivých úrovniach.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with analysis of the presentation of verbal categories such as tense and aspect. It defines basic terms such as verb, time, tense and aspect. It focuses on combination of tense and aspect. It aims at analysis of these two verbal categories in several English textbooks at particular levels.
time, present tense, past tense, future tense, perfective aspect, progressive aspect
Rozsah průvodní práce
42 s. (62 335)
Jazyk
AN
Anotace
Táto bakalárska práca sa zaoberá analýzou prezentácie gramatických kategórií slovies ako čas a vid. Definuje základné termíny ako sloveso, čas, slovesný čas a vid. Sústreďuje sa kombináciu slovesného času a vidu. Zameriava sa na rozbor týchto dvoch kategórií v niekoľkých učebniciach angličtiny na jednotlivých úrovniach.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with analysis of the presentation of verbal categories such as tense and aspect. It defines basic terms such as verb, time, tense and aspect. It focuses on combination of tense and aspect. It aims at analysis of these two verbal categories in several English textbooks at particular levels.
time, present tense, past tense, future tense, perfective aspect, progressive aspect
Zásady pro vypracování
Studium literatury (sloveso, slovesné kategorie, čas, aspekt, infinitiv)
Teoretické zpracování tématu
Analýza prezentace gramatických kategorií v učebnicích angličtiny
Srovnání jevů ve vybraných učebnicích
Stanovení závěrů
Zásady pro vypracování
Studium literatury (sloveso, slovesné kategorie, čas, aspekt, infinitiv)
Teoretické zpracování tématu
Analýza prezentace gramatických kategorií v učebnicích angličtiny
Srovnání jevů ve vybraných učebnicích
Stanovení závěrů
Seznam doporučené literatury
Dušková, Libuše. 2003. Mluvnice současné angličtiny na pozadí češtiny. 3rd ed. Praha: Academia.
Eastwood, John. 2005. Oxford Learner´s Grammar: Grammar Finder. New York: Oxford University Press.
Huddleston, Rodney, and Geoffrey K. Pullum. 2002. The Cambridge Grammar of the English Language. Cambridge: Cambridge University Press.
Leech, Geoffrey. 2004. Meaning and the English Verb. 3rd ed. Harlow: Longman.
Quirk, Randolph, Sidney Greenbaum, Geoffrey Leech, and Jan Svartvik. 1985. A Comprehensive Grammar of the English Language. New York: Longman.
Seznam doporučené literatury
Dušková, Libuše. 2003. Mluvnice současné angličtiny na pozadí češtiny. 3rd ed. Praha: Academia.
Eastwood, John. 2005. Oxford Learner´s Grammar: Grammar Finder. New York: Oxford University Press.
Huddleston, Rodney, and Geoffrey K. Pullum. 2002. The Cambridge Grammar of the English Language. Cambridge: Cambridge University Press.
Leech, Geoffrey. 2004. Meaning and the English Verb. 3rd ed. Harlow: Longman.
Quirk, Randolph, Sidney Greenbaum, Geoffrey Leech, and Jan Svartvik. 1985. A Comprehensive Grammar of the English Language. New York: Longman.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
The student presented her bachelor thesis.
Q, Machová: Could you briefly summarize the advantages and disadvantages of presenting grammar of verb forms as two separate categories - tense vs. aspect? Which presentation of grammar do you prefer? A: (answered well) Q, Drábková: Can a present tense refer to past or future time? A: (answered well)