Práce se zabývá americkou propagandou a jejím vývojem během světových válek. Především se zaměřuje na aktivity vládních institucí zodpovědných za propagandu. Dále se práce soustředí na tištěné materiály, především plakáty. V souvislosti s tím je kladen důraz na pozici žen a jak se změnilo vnímání jejich pozice mezi jednotlivými válkami. Stejně tak je zdůrazněna práce s tématem rasismu. Dále se práce zabývá rolí národních personifikací a jejich následným užitím v moderní kultuře. Práce objasňuje metody a aplikaci propagandy za světových válek a příklady jsou podpořeny plakáty.
Anotace v angličtině
The thesis deals with American World War propaganda with a focus on its evolution and development. It examines the efforts of the institutions responsible for the propaganda and their similarities and differences. Furthermore, the work focuses on printed propaganda materials, posters particularly. Emphasis is placed on the position of women and how it changed between the wars as well as on a description of the treatment of race. Moreover, the importance of national personifications and their subsequent use in modern culture is stressed. Ultimately the thesis clarifies the methods and use of American World War propaganda which are supported by the examples of posters.
Klíčová slova
Propaganda, Spojené Státy Americké, první světová válka, druhá světová válka, plakáty, ženy, rasa, Committee on Public Information, Office of War Information, masová média, patriotismus
Klíčová slova v angličtině
Propaganda, United States, World War I, World War II, posters, women, race, Committee on Public Information, Office of War Information, mass media, patriotism
Rozsah průvodní práce
43 s. (57 121 znaků)
Jazyk
AN
Anotace
Práce se zabývá americkou propagandou a jejím vývojem během světových válek. Především se zaměřuje na aktivity vládních institucí zodpovědných za propagandu. Dále se práce soustředí na tištěné materiály, především plakáty. V souvislosti s tím je kladen důraz na pozici žen a jak se změnilo vnímání jejich pozice mezi jednotlivými válkami. Stejně tak je zdůrazněna práce s tématem rasismu. Dále se práce zabývá rolí národních personifikací a jejich následným užitím v moderní kultuře. Práce objasňuje metody a aplikaci propagandy za světových válek a příklady jsou podpořeny plakáty.
Anotace v angličtině
The thesis deals with American World War propaganda with a focus on its evolution and development. It examines the efforts of the institutions responsible for the propaganda and their similarities and differences. Furthermore, the work focuses on printed propaganda materials, posters particularly. Emphasis is placed on the position of women and how it changed between the wars as well as on a description of the treatment of race. Moreover, the importance of national personifications and their subsequent use in modern culture is stressed. Ultimately the thesis clarifies the methods and use of American World War propaganda which are supported by the examples of posters.
Klíčová slova
Propaganda, Spojené Státy Americké, první světová válka, druhá světová válka, plakáty, ženy, rasa, Committee on Public Information, Office of War Information, masová média, patriotismus
Klíčová slova v angličtině
Propaganda, United States, World War I, World War II, posters, women, race, Committee on Public Information, Office of War Information, mass media, patriotism
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury na téma americké propagandy
Sběr dat určených na analýzu
Stanovení hypotézy
Analýza materiálů a ověřování hypotézy
Diskuze ohledně výsledků a závěru, shrnutí
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury na téma americké propagandy
Sběr dat určených na analýzu
Stanovení hypotézy
Analýza materiálů a ověřování hypotézy
Diskuze ohledně výsledků a závěru, shrnutí
Seznam doporučené literatury
Aulich, James. War Posters: Weapons of Mass Communication. London: Thames and Hudson, 2007.
Barney, William L. A Companion to 19th-Century America. Hoboken: Blackwell Publishing, 2006.
Fischer, William C., David A. Gerber, Jorge M. Guitart, and Maxine S. Seller. Identity, Community, and Pluralism in American Life. New York: Oxford University Press, 1997.
Horten, Gert. Radio Goes to War: The Cultural Politics of Propaganda During World War II. Oakland: University of California Press, 2002.
Rydel, Robert W. All the World's a Fair. Chicago: University of Chicago Press, 1984.
Seznam doporučené literatury
Aulich, James. War Posters: Weapons of Mass Communication. London: Thames and Hudson, 2007.
Barney, William L. A Companion to 19th-Century America. Hoboken: Blackwell Publishing, 2006.
Fischer, William C., David A. Gerber, Jorge M. Guitart, and Maxine S. Seller. Identity, Community, and Pluralism in American Life. New York: Oxford University Press, 1997.
Horten, Gert. Radio Goes to War: The Cultural Politics of Propaganda During World War II. Oakland: University of California Press, 2002.
Rydel, Robert W. All the World's a Fair. Chicago: University of Chicago Press, 1984.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
The student presented her bachelor thesis.
Q: Bell: You state on page 30 that the United States racially stereotyped its enemies. How did it manage this without damaging its homefront efforts? For instance, how did Americans of German descent, e.g., in Kentucky, Ohio, Wisconsin, or Pennsylvania, respond to racist depictions of Germans? A: American Germans felt humiliated, they did not want to be connected with this, and Americans considered them enemy alliance. Q: Bell: Were propaganda posters geographically targeted or were the same posters used nationwide? For instance, the ''United We Win‘‘ poster from 1942 depicts a black man and a white man working together on an airplane. Such an image of racial harmony, with the message that race should be ignored for the good of the war effort, might have proved disruptive in many parts of the United States, and especially in the South. A: Typical poster targeting on Blacks, Blacks were supported to be equal with whites. They felt being part of the war. Q: Bell: On page 9 you state that the purpose of U.S. propaganda was to increase nationalism. On page 17 you state that U.S. war propaganda supported individualism over collectivism. However, is not nationalism a construct rooted in collectivism? Explain this apparent discrepancy. A: Q: Němčoková: On the one hand Americans detest collectivism as a leftist feature; on the other, they don’t like ''being out of standard‘‘, being non-conform. Is there a discrepancy between these two features in American mentality? A: I would not say that. Collectivism is ideological in American case. Being part of the standard is natural for people. Q: Němčoková: The poster propaganda during WWI and WWII seems to have been massive. Was public truly univocally taken by the posters or were negative reactions (ignorance or counter-reactions) registered as well? A: From the side of German Americans there were.