Diplomová práce se zabývá problematikou výchovných stylů v rodině a jejich určujícími faktory. Teoretická část konkretizuje pojem výchovy, výchovných prostředků a metod a rovněž se zabývá chybami ve výchově a efektivním rodičovstvím. Další kapitola zpracovává vybrané výchovné styly v rodině a charakterizuje i styly nevhodné. V neposlední řadě se práce zaměřuje také na určující faktory těchto výchovných stylů, jež mohou významně ovlivnit celkový způsob výchovy v rodině.
Empirická část je zaměřena na zjišťování vnímaných výchovných stylů v rodině u žáků 6. 9. tříd základních škol ve Zlínském kraji a vymezení rozdílů v těchto stylech vzhledem k vybraným určujícím faktorům.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with educational styles in the family and their determinants. The theoretical part specifies the concept of education, educational means and methods and also deals with errors in upbringing and effective parenting. Another charter processus selected educational styles in the family and characterizes the inappropriate styles. Finally the thesis also focuses on the determinants of these educational styles, which can significantly affect the overall family upbringing.
The empirical part focuses on identifying perceived educational styles in the family for pupils of 6 to 9 grades of elementary schools in Zlín region and defining differences in these styles relative to selected determinants.
Family, education, educational styles, determinants of educational styles
Rozsah průvodní práce
74
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá problematikou výchovných stylů v rodině a jejich určujícími faktory. Teoretická část konkretizuje pojem výchovy, výchovných prostředků a metod a rovněž se zabývá chybami ve výchově a efektivním rodičovstvím. Další kapitola zpracovává vybrané výchovné styly v rodině a charakterizuje i styly nevhodné. V neposlední řadě se práce zaměřuje také na určující faktory těchto výchovných stylů, jež mohou významně ovlivnit celkový způsob výchovy v rodině.
Empirická část je zaměřena na zjišťování vnímaných výchovných stylů v rodině u žáků 6. 9. tříd základních škol ve Zlínském kraji a vymezení rozdílů v těchto stylech vzhledem k vybraným určujícím faktorům.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with educational styles in the family and their determinants. The theoretical part specifies the concept of education, educational means and methods and also deals with errors in upbringing and effective parenting. Another charter processus selected educational styles in the family and characterizes the inappropriate styles. Finally the thesis also focuses on the determinants of these educational styles, which can significantly affect the overall family upbringing.
The empirical part focuses on identifying perceived educational styles in the family for pupils of 6 to 9 grades of elementary schools in Zlín region and defining differences in these styles relative to selected determinants.
Family, education, educational styles, determinants of educational styles
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických hledisek z oblasti rodinné výchovy, výchovných stylů a jejich určujících faktorů.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu dotazníkovým šetřením.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických hledisek z oblasti rodinné výchovy, výchovných stylů a jejich určujících faktorů.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu dotazníkovým šetřením.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ČÁP, Jan. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha: ISV, 1996. ISBN 80-858-6615-3.
ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-273-7.
MATOUŠEK, Oldřich. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha: Sociologické nakladatelství, 2003. ISBN 80-86429-19-9.
MOŽNÝ, Ivo. Sociologie rodiny. Praha: Sociologické nakladatelství, 2002. ISBN 80-864-2905-9.
KOPŘIVA, Pavel. Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála, 2008. ISBN 978-80-904030-0-0.
Seznam doporučené literatury
ČÁP, Jan. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha: ISV, 1996. ISBN 80-858-6615-3.
ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-273-7.
MATOUŠEK, Oldřich. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha: Sociologické nakladatelství, 2003. ISBN 80-86429-19-9.
MOŽNÝ, Ivo. Sociologie rodiny. Praha: Sociologické nakladatelství, 2002. ISBN 80-864-2905-9.
KOPŘIVA, Pavel. Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála, 2008. ISBN 978-80-904030-0-0.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila základní teoretická východiska diplomové práce. Pozornost byla zaměřena především na prezentování zjištění získané v rámci výzkumného šetření. Diskutovány byly metodologické aspekty výzkumného šetření, ověření hypotéz, výzkumný nástroj aj. Na otázky komise studentka odpovídala převážně adekvátně, avšak v rámci prezentování zjištění získané v rámci ověření hypotéz autorka odpovídala spíše vágně. Studentka odpověděla na otázky oponenta a vedoucího práce uvedené v posudcích diplomové práce.