Tato práce pojednává o stresu. Zabývá se definicemi, fázemi a zvládáním stresu. Ukazuje, do jaké míry může ovlivňovat práci zdravotnických pracovníků, sociálních pracovníků a sociálních pedagogů, způsoby jak se se stresem vyrovnat, prevenci stresu a možnosti boje proti němu. Také se zabývá analýzou a zhodnocením poznatků z odborné literatury o zvládání situací způsobující stres. Součástí práce je kvantitativní empirický výzkum zaměřený na zátěž u zdravotních pracovníků, pracovníků v sociální sféře a sociálních pedagogů.
Anotace v angličtině
This paper discusses the stress. It deals with definitions, phases and coping with stress. It shows to what extent can influence the work of health workers, social workers and social pedagogues, ways to cope with stress, stress prevention and combat options. It also focuses on the analysis and evaluation of the scientific literature on particularly-individual situations that cause stress. The work includes quantitative empirical research on the burden for health workers, in the social sphere and social pedagogues.
Klíčová slova
zdravotní sestra, sociální pracovník, sociální pedagog, stres, zvládání stresu, duševní hygiena, sociální pedagogika, výzkum, dotazník
Klíčová slova v angličtině
nurse, social worker, educator, stress, stress management, mental health, social pedagogy, research, questionnaire
Rozsah průvodní práce
135 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce pojednává o stresu. Zabývá se definicemi, fázemi a zvládáním stresu. Ukazuje, do jaké míry může ovlivňovat práci zdravotnických pracovníků, sociálních pracovníků a sociálních pedagogů, způsoby jak se se stresem vyrovnat, prevenci stresu a možnosti boje proti němu. Také se zabývá analýzou a zhodnocením poznatků z odborné literatury o zvládání situací způsobující stres. Součástí práce je kvantitativní empirický výzkum zaměřený na zátěž u zdravotních pracovníků, pracovníků v sociální sféře a sociálních pedagogů.
Anotace v angličtině
This paper discusses the stress. It deals with definitions, phases and coping with stress. It shows to what extent can influence the work of health workers, social workers and social pedagogues, ways to cope with stress, stress prevention and combat options. It also focuses on the analysis and evaluation of the scientific literature on particularly-individual situations that cause stress. The work includes quantitative empirical research on the burden for health workers, in the social sphere and social pedagogues.
Klíčová slova
zdravotní sestra, sociální pracovník, sociální pedagog, stres, zvládání stresu, duševní hygiena, sociální pedagogika, výzkum, dotazník
Klíčová slova v angličtině
nurse, social worker, educator, stress, stress management, mental health, social pedagogy, research, questionnaire
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti stresu, stresových faktorů, prevence stresu, duševní hygieny a techniky zvládnutí stresu.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníků.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti stresu, stresových faktorů, prevence stresu, duševní hygieny a techniky zvládnutí stresu.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníků.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BARTOŠÍKOVÁ, Ivana. O syndromu vyhoření pro zdravotní sestry. Brno: NCONZO, 2006. ISBN 80-7013-439-9.
HARTL, Pavel a Helena HARTLOVÁ. Psychologický slovník. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-717-8303-X.
HLADKÝ, Aleš a Zdeňka ŽIDKOVÁ. Metody hodnocení psychosociální pracovní zátěže: metodická příručka. Praha: Karolinum, 1999. ISBN 80-718-4890-5.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. Pedagogika. ISBN 978-80-247-1369-4.
KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Jak zvládat stres. Praha: Grada - Avicenum, 1994. ISBN 80-716-9121-6.
Seznam doporučené literatury
BARTOŠÍKOVÁ, Ivana. O syndromu vyhoření pro zdravotní sestry. Brno: NCONZO, 2006. ISBN 80-7013-439-9.
HARTL, Pavel a Helena HARTLOVÁ. Psychologický slovník. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-717-8303-X.
HLADKÝ, Aleš a Zdeňka ŽIDKOVÁ. Metody hodnocení psychosociální pracovní zátěže: metodická příručka. Praha: Karolinum, 1999. ISBN 80-718-4890-5.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. Pedagogika. ISBN 978-80-247-1369-4.
KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Jak zvládat stres. Praha: Grada - Avicenum, 1994. ISBN 80-716-9121-6.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student představil svou diplomovou práci a výsledky výzkumu. Na otázky oponentky práce byl připraven.
Student byl upozorněn na nepropracovanost úvodu práce, teoretické i praktické části práce. Jak souvisí otázka č. 15 s cílem práce? Student byl upozorněn na nesoulad otázek v dotazníku s cíli práce a výzkumnými otázkami, velký rozsah dotazníku (doc. PhDr. Lenka Haburajová Ilavská Ph.D.). Proběhla diskuze k výběru výzkumného vzorku (Mgr. Jakub Hladík, Ph.D., PhDr. Mgr. Ivana Marášková). Komise poukázala na celkové limity práce.