Předmětem mé bakalářské práce je popsat a analyzovat repliky učitelky v komunikaci s dětmi v běžných činnostech v mateřské škole. Teoretická část popisuje pojmy, které souvisejí s problematikou komunikace, pedagogické komunikace a dialogem ve výchovně vzdělávacím procesu. Praktická část se zaměřuje na typy replik rozdělených do kategorií, které byly vytvořené na základě replik učitelek. Tyto repliky jsou dále popisovány podle jejich frekvence. V závěru jsou výsledky interpretovány a dochází k odpovědím na výzkumné otázky.
Anotace v angličtině
The subject of my bachelor thesis is to describe and analyze turns of a teacher in a communication with children during basic activities in a kindergarten. The theoretical part describes terms which are related to communication issues, pedagogical communication and dialog in an educational process. The practical part is focusing on types of turns divided into categories which were built upon turns of teachers. Those turns are further described according to their frequency. In a summary the results are interpreted and the research questions are answered.
Communication, pedagogical communication, the rules of the pedagogical communicati-on, dialogue, questions, answers, educational proces.
Rozsah průvodní práce
48 s. (73 093 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Předmětem mé bakalářské práce je popsat a analyzovat repliky učitelky v komunikaci s dětmi v běžných činnostech v mateřské škole. Teoretická část popisuje pojmy, které souvisejí s problematikou komunikace, pedagogické komunikace a dialogem ve výchovně vzdělávacím procesu. Praktická část se zaměřuje na typy replik rozdělených do kategorií, které byly vytvořené na základě replik učitelek. Tyto repliky jsou dále popisovány podle jejich frekvence. V závěru jsou výsledky interpretovány a dochází k odpovědím na výzkumné otázky.
Anotace v angličtině
The subject of my bachelor thesis is to describe and analyze turns of a teacher in a communication with children during basic activities in a kindergarten. The theoretical part describes terms which are related to communication issues, pedagogical communication and dialog in an educational process. The practical part is focusing on types of turns divided into categories which were built upon turns of teachers. Those turns are further described according to their frequency. In a summary the results are interpreted and the research questions are answered.
Communication, pedagogical communication, the rules of the pedagogical communicati-on, dialogue, questions, answers, educational proces.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury k problematice dialogu učitel - dítě a k typologii otázek.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti komunikace učitelů a dětí v mateřské škole.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou strukturovaného pozorování.
Zpracování získaných dat v podobě absolutních a relativních údajů a jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury k problematice dialogu učitel - dítě a k typologii otázek.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti komunikace učitelů a dětí v mateřské škole.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou strukturovaného pozorování.
Zpracování získaných dat v podobě absolutních a relativních údajů a jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí.
Seznam doporučené literatury
BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Komunikace dětí předškolního věku. 1. vyd. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-802-4730-080.
GAVORA, Peter. Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido, 2005. ISBN 80-731-5104-9.
MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1995. ISBN 80-210-1070-3.
NELEŠOVSKÁ, Alena. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. 1. vyd. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0738-1.
ŠEĎOVÁ, Klára, Roman ŠVAŘÍČEK a Zuzana ŠALAMOUNOVÁ. Komunikace ve školní třídě. 1. vyd. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-802-6200-857.
Seznam doporučené literatury
BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Komunikace dětí předškolního věku. 1. vyd. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-802-4730-080.
GAVORA, Peter. Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido, 2005. ISBN 80-731-5104-9.
MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1995. ISBN 80-210-1070-3.
NELEŠOVSKÁ, Alena. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. 1. vyd. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0738-1.
ŠEĎOVÁ, Klára, Roman ŠVAŘÍČEK a Zuzana ŠALAMOUNOVÁ. Komunikace ve školní třídě. 1. vyd. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-802-6200-857.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala svou bakalářskou práci. Doc. Wigerová a doc. Majerčíková shrnuly pozitiva a negativa práce, především slabší práce s teoretickými zdroji, chyby v citování. Studentka dále odpovídala na otázky uvedené v posudcích, kdy autorka chybně pojala podstatu spontánní činnosti a proběhla diskuze k její nedostatečné podpoře v mš. Doc. Majerčíková vytkla studentce, že v práci chyběly důležité body k získání dat.