Bakalářská práce je zaměřena na zmapování názorů na postavení zájmové činnosti v mateřské škole, a to jak z pohledu učitelek, tak i rodičů. V teoretické části je vymezen pojem zájmová činnost, specifikováno začlenění zájmové činnosti do denního režimu v mateřské škole a také nastíněny přínosy či úskalí, které tato činnost přináší. Zabývá se též možnostmi a způsoby komunikace mezi mateřskou školou a rodiči.
K realizaci výzkumu byla zvolena kvalitativní výzkumná strategie. Data byla získána metodou polostrukturovaného interview. Tímto způsobem bylo shromážděno poměrně široké spektrum informací a názorů na začlenění zájmové činnosti do výchovně-vzdělávacího programu mateřské školy jak z pohledu učitelek, tak i z pohledu rodičů. Obě skupiny se shodují, že se jedná o nadstandardní aktivitu. Rodiče ji vyhledávají a využívají. Učitelky naopak argumentují tím, že její obsah kopíruje činnosti zařazené do výchovně-vzdělávacího programu a tudíž se jim jeví jako nadbytečné.
Anotace v angličtině
The thesis maps parent and teacher opinions on the status of leisure activities in kindergar-ten. The first theoretical part defines the term "leisure aktivity" and specifies its integration into the daily regime in the kindergarten. It outlines benefits and difficulties connected to those activities and it also looks into ways of communication between kindergarten staff and parents.
The qualitative research strategy has been used to perform the survey. Data were obtained by semi-structured interview. I managed to gather quite a lot of information about the inte-gration of leisure activities into the kindergarten education program from parent as well as teacher point of view. Both groups concurred that it is an extra activity. Parents seek it and make use of it. Teachers see it as redundant as it copies the activities already included in the kindergarten education program.
Klíčová slova
zájem, zájmová činnost, komunikace, kritérium výběru, mateřská škola
Bakalářská práce je zaměřena na zmapování názorů na postavení zájmové činnosti v mateřské škole, a to jak z pohledu učitelek, tak i rodičů. V teoretické části je vymezen pojem zájmová činnost, specifikováno začlenění zájmové činnosti do denního režimu v mateřské škole a také nastíněny přínosy či úskalí, které tato činnost přináší. Zabývá se též možnostmi a způsoby komunikace mezi mateřskou školou a rodiči.
K realizaci výzkumu byla zvolena kvalitativní výzkumná strategie. Data byla získána metodou polostrukturovaného interview. Tímto způsobem bylo shromážděno poměrně široké spektrum informací a názorů na začlenění zájmové činnosti do výchovně-vzdělávacího programu mateřské školy jak z pohledu učitelek, tak i z pohledu rodičů. Obě skupiny se shodují, že se jedná o nadstandardní aktivitu. Rodiče ji vyhledávají a využívají. Učitelky naopak argumentují tím, že její obsah kopíruje činnosti zařazené do výchovně-vzdělávacího programu a tudíž se jim jeví jako nadbytečné.
Anotace v angličtině
The thesis maps parent and teacher opinions on the status of leisure activities in kindergar-ten. The first theoretical part defines the term "leisure aktivity" and specifies its integration into the daily regime in the kindergarten. It outlines benefits and difficulties connected to those activities and it also looks into ways of communication between kindergarten staff and parents.
The qualitative research strategy has been used to perform the survey. Data were obtained by semi-structured interview. I managed to gather quite a lot of information about the inte-gration of leisure activities into the kindergarten education program from parent as well as teacher point of view. Both groups concurred that it is an extra activity. Parents seek it and make use of it. Teachers see it as redundant as it copies the activities already included in the kindergarten education program.
Klíčová slova
zájem, zájmová činnost, komunikace, kritérium výběru, mateřská škola
Zpracování rešerše týkající se problematiky zájmové činnosti v mateřské škole a komunikace mateřské školy a rodiny.
Vymezení základní terminologie: zájmová činnost a zájmový kroužek v mateřské škole, vztah mateřské školy a rodiny, komunikace učitelek a rodičů.
Příprava metodiky empirické části práce, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím metody polostrukturovaného interview.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše týkající se problematiky zájmové činnosti v mateřské škole a komunikace mateřské školy a rodiny.
Vymezení základní terminologie: zájmová činnost a zájmový kroužek v mateřské škole, vztah mateřské školy a rodiny, komunikace učitelek a rodičů.
Příprava metodiky empirické části práce, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím metody polostrukturovaného interview.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
GILLERNOVÁ. Psychologie pro učitelky mateřské školy. 2., rozš. a přeprac. vyd. Editor Václav Mertin, Ilona Gillernová. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-807-3676-278.
HOFBAUER, Břetislav. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-717-8927-5.
KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-802-4715-681.
SVOBODOVÁ, Eva a kol. Vzdělávání v mateřské škole: školní a třídní vzdělávací program. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-774-9.
TĚTHALOVÁ, Marie. Nabitý program, nebo pohoda?. Informatorium: časopis pro výchovu dětí od 3-8 let v mateřských školách a školních družinách. Praha: Portál, 2008, roč. 15, č. 5, s. 14-15.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., rozš. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
VRKOSLAVOVÁ, Marie. Patří kroužky do mateřské školy?. Informatorium: časopis pro výchovu dětí od 3-8 let v mateřských školách a školních družinách. Praha: Portál, 2008, roč. 15, č. 6, s. 10-11.
Seznam doporučené literatury
GILLERNOVÁ. Psychologie pro učitelky mateřské školy. 2., rozš. a přeprac. vyd. Editor Václav Mertin, Ilona Gillernová. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-807-3676-278.
HOFBAUER, Břetislav. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-717-8927-5.
KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-802-4715-681.
SVOBODOVÁ, Eva a kol. Vzdělávání v mateřské škole: školní a třídní vzdělávací program. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-774-9.
TĚTHALOVÁ, Marie. Nabitý program, nebo pohoda?. Informatorium: časopis pro výchovu dětí od 3-8 let v mateřských školách a školních družinách. Praha: Portál, 2008, roč. 15, č. 5, s. 14-15.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., rozš. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
VRKOSLAVOVÁ, Marie. Patří kroužky do mateřské školy?. Informatorium: časopis pro výchovu dětí od 3-8 let v mateřských školách a školních družinách. Praha: Portál, 2008, roč. 15, č. 6, s. 10-11.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala svou práci. Doc. Majerčíková shrnula kladné hodnocení práci i spolupráci s autorkou. Doc. Wiegerová vytkla studentce špatně formulované cíle a prezentované kategorie, které nesplňují zcela princip kódování v kvalitativním výzkumu, ale vyzdvihla zajímavá zjištění v práci. Shodují se Vaše zjištění s tezí Koťátkové, kterou jste v prezentaci uvedla, k vývoji zájmévé činnosti u dítěte? (prof. Lukášová) Studentka pohovořila o tom, že se definice v jejích zjištěních nepotvrdila.