Bakalářská práce je aplikačního typu a zabývá se možnostmi zařazování prvků badatelského vyučování do podmínek mateřské školy. Také je v centru pozornosti mapováním dětských prekonceptů, které lze využít k rozvoji přírodovědného vzdělávání. V teoretické části práce jsou vymezeny východiska z oblastí vědecké a přírodovědné gramotnosti, dětských prekonceptů a badatelského vyučování. V praktické aplikační části je následně zpracován výukový program, který je tvořen z experimentálních přírodovědných aktivit pro děti předškolního věku. Tento program byl také evaluován a jsou z něj zpracována i doporučení pro praxi v mateřské škole.
Anotace v angličtině
This bachelor's diploma thesis of application type deals with the possibilities of including the elements of research teaching into the conditions of a nursery school, and also the observation of children's preconception, which are possible to be used in development of natural science. In the theoretical part of this thesis a basic theory concerning scientific literacy and the literacy of natural science, children's preconception and a research education are being defined. Afterwards, in the practical application part an educational programme is worked out, which consists of experimental activities of natural science for preschool children. This programme is thereafter also evaluated and also recommendations for the practice in nursery school are made.
literacy of natural science, children's preconseptions, scientific education, experiment
Rozsah průvodní práce
125 s. (180 492 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je aplikačního typu a zabývá se možnostmi zařazování prvků badatelského vyučování do podmínek mateřské školy. Také je v centru pozornosti mapováním dětských prekonceptů, které lze využít k rozvoji přírodovědného vzdělávání. V teoretické části práce jsou vymezeny východiska z oblastí vědecké a přírodovědné gramotnosti, dětských prekonceptů a badatelského vyučování. V praktické aplikační části je následně zpracován výukový program, který je tvořen z experimentálních přírodovědných aktivit pro děti předškolního věku. Tento program byl také evaluován a jsou z něj zpracována i doporučení pro praxi v mateřské škole.
Anotace v angličtině
This bachelor's diploma thesis of application type deals with the possibilities of including the elements of research teaching into the conditions of a nursery school, and also the observation of children's preconception, which are possible to be used in development of natural science. In the theoretical part of this thesis a basic theory concerning scientific literacy and the literacy of natural science, children's preconception and a research education are being defined. Afterwards, in the practical application part an educational programme is worked out, which consists of experimental activities of natural science for preschool children. This programme is thereafter also evaluated and also recommendations for the practice in nursery school are made.
literacy of natural science, children's preconseptions, scientific education, experiment
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše týkající se přírodovědného vzdělávání v mateřské škole.
Vymezení teoretických východisek z oblasti badatelského vyučování, přírodovědných experimentů a dětských naivních teorií.
Vytvoření vzdělávacího programu s přírodovědnými aktivitami pro badatelskou činnost dětí.
Ověření souboru badatelských přírodovědných aktivit v praxi.
Zpracování doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše týkající se přírodovědného vzdělávání v mateřské škole.
Vymezení teoretických východisek z oblasti badatelského vyučování, přírodovědných experimentů a dětských naivních teorií.
Vytvoření vzdělávacího programu s přírodovědnými aktivitami pro badatelskou činnost dětí.
Ověření souboru badatelských přírodovědných aktivit v praxi.
Zpracování doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
ALTMANOVÁ, J.; FALTÝN, J.; NEMČÍKOVÁ, K.; ZELENDOVÁ, E. Gramotnosti ve vzdělávání: [příručka pro učitele]. Vyd. 1. Praha:
CORNELL, J. Objevujeme přírodu: učení hrou a prožitkem. Přeložila KAPSOVÁ, L. 1. vyd. Praha: Portál, 2012. 141 s. ISBN 978-80-262-0145-8.
GAVORA, P. Naivné teórie dieťaťa a ich pedagogické využitie. Pedagogika, 1992. 42, č. l, s. 95-l02. ISSN 0031-3815
HELD, Ľ. Príroda - deti - vedecké vzdelávanie. In KOLLÁRIKOVÁ, Z.; PUPALA, B. Predškolská a elementárna pedagogika. Praha: Portál. 2010.ISBN 978-80-7367-828-9.
SZIMETHOVÁ, M.; WIEGEROVÁ, A.; HORKÁ, H. Edukačné rámce prírodovedného poznávania v kurikule školy. Bratislava: OZ V4. 2012. ISBN 978-80-89443-12-3.
Seznam doporučené literatury
ALTMANOVÁ, J.; FALTÝN, J.; NEMČÍKOVÁ, K.; ZELENDOVÁ, E. Gramotnosti ve vzdělávání: [příručka pro učitele]. Vyd. 1. Praha:
CORNELL, J. Objevujeme přírodu: učení hrou a prožitkem. Přeložila KAPSOVÁ, L. 1. vyd. Praha: Portál, 2012. 141 s. ISBN 978-80-262-0145-8.
GAVORA, P. Naivné teórie dieťaťa a ich pedagogické využitie. Pedagogika, 1992. 42, č. l, s. 95-l02. ISSN 0031-3815
HELD, Ľ. Príroda - deti - vedecké vzdelávanie. In KOLLÁRIKOVÁ, Z.; PUPALA, B. Predškolská a elementárna pedagogika. Praha: Portál. 2010.ISBN 978-80-7367-828-9.
SZIMETHOVÁ, M.; WIEGEROVÁ, A.; HORKÁ, H. Edukačné rámce prírodovedného poznávania v kurikule školy. Bratislava: OZ V4. 2012. ISBN 978-80-89443-12-3.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala svou práci. Doc. Wiiegerová shrnula hodnocení BP jako vedoucí práce, ocenila nesmírné nadšení a úsilí studentky při tvorbě především aplikační části práce a kvalitu navržených aktivit. Doc. Majerčíková jako oponent práce upozornila na celkovou vysokou úroveň práce, která by mohla sloužit jako vzor bakalářské aplikační práce. Proběhla diskuze k pojmům vztahujícím se k tématu práce - přírodovědné vzdělávání, gramostnost a poznávání. Studentka zodpověděla všechny otázky uvedené v posudcích.