Bakalářská práce se zabývá motivací dětí k výtvarné činnosti v tradiční a alternativní mateřské škole. Práce je zaměřena zejména na porovnání motivace dětí v tradiční a Montessori mateřské škole. Teoretická část vysvětluje pojmy související s tématem motivace, výtvarné činnosti v souvislostech tradiční a Montessori pedagogiky. Praktická část objasňuje proces motivace k výtvarným činnostem pomocí výzkumných metod pozorování a inteview. V závěru dochází k interpretaci výsledků, k odpovědím na výzkumné otázky a formulováním doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis deals with the motivation for creative activities in preschool education in traditional and alternative kindergarten. The work is focused on comparing children's mo-tivation in traditional and Montessori kindergarten. The theoretical part explains the con-cepts related to the topic motivation , art activities in the context of traditional and Montes-sori pedagogy. The practical part explains the process of motivation for creative activities through research and observation methods inteview. In conclusion the interpretation of the results of the answers, to the research questions and formulating recommendations for practice.
Klíčová slova
alternativní mateřská škola, tradiční mateřská škola, motivace, výtvarná činnost
Klíčová slova v angličtině
kindergarten, kindergarten traditional, motivation, art activities
Rozsah průvodní práce
55 s. (74 083)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá motivací dětí k výtvarné činnosti v tradiční a alternativní mateřské škole. Práce je zaměřena zejména na porovnání motivace dětí v tradiční a Montessori mateřské škole. Teoretická část vysvětluje pojmy související s tématem motivace, výtvarné činnosti v souvislostech tradiční a Montessori pedagogiky. Praktická část objasňuje proces motivace k výtvarným činnostem pomocí výzkumných metod pozorování a inteview. V závěru dochází k interpretaci výsledků, k odpovědím na výzkumné otázky a formulováním doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis deals with the motivation for creative activities in preschool education in traditional and alternative kindergarten. The work is focused on comparing children's mo-tivation in traditional and Montessori kindergarten. The theoretical part explains the con-cepts related to the topic motivation , art activities in the context of traditional and Montes-sori pedagogy. The practical part explains the process of motivation for creative activities through research and observation methods inteview. In conclusion the interpretation of the results of the answers, to the research questions and formulating recommendations for practice.
Klíčová slova
alternativní mateřská škola, tradiční mateřská škola, motivace, výtvarná činnost
Klíčová slova v angličtině
kindergarten, kindergarten traditional, motivation, art activities
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše o problematice motivace dětí předškolního věku.
Vymezení teoretických východisek z oblasti motivace dětí, předškolní výtvarné výchovy a Montessori pedagogiky.
Vypracování empirické části a zpracování výzkumu.
Realizace výzkumu formou přímého pozorování činnosti učitele a interview s učiteli.
Zpracování dat, vyhodnocení a jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše o problematice motivace dětí předškolního věku.
Vymezení teoretických východisek z oblasti motivace dětí, předškolní výtvarné výchovy a Montessori pedagogiky.
Vypracování empirické části a zpracování výzkumu.
Realizace výzkumu formou přímého pozorování činnosti učitele a interview s učiteli.
Zpracování dat, vyhodnocení a jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
NAKONEČNÝ, M. Motivace lidského chování. Vyd. 1. Praha: Academia, 1996, 270 s. ISBN 8020005927.
HAZUKOVÁ, H. Výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání. Dotisk 1. vyd. Praha: Raabe, 2011, 160 s. ISBN 978-80-87553-30-5.
MONTESSORI, M. Tajuplné dětství. Vyd. 2., V Tritonu 1. Praha: Triton, 2012, 178 s. ISBN 978-80-7387-382-0.
LOKŠOVÁ, I., LOKŠA J. Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 199 s. ISBN 80-7367-176-x.
HANUŠ, R., CHYTILOVÁ L. Zážitkově pedagogické učení. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 192 s. ISBN 978-80-247-2816-2.
SLAVÍK, J., CHRZ V., ŠTECH S. Tvorba jako způsob poznávání. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2013, 538 s., [16] s. obr. příl. ISBN 978-802-4625-300.
Seznam doporučené literatury
NAKONEČNÝ, M. Motivace lidského chování. Vyd. 1. Praha: Academia, 1996, 270 s. ISBN 8020005927.
HAZUKOVÁ, H. Výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání. Dotisk 1. vyd. Praha: Raabe, 2011, 160 s. ISBN 978-80-87553-30-5.
MONTESSORI, M. Tajuplné dětství. Vyd. 2., V Tritonu 1. Praha: Triton, 2012, 178 s. ISBN 978-80-7387-382-0.
LOKŠOVÁ, I., LOKŠA J. Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 199 s. ISBN 80-7367-176-x.
HANUŠ, R., CHYTILOVÁ L. Zážitkově pedagogické učení. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 192 s. ISBN 978-80-247-2816-2.
SLAVÍK, J., CHRZ V., ŠTECH S. Tvorba jako způsob poznávání. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2013, 538 s., [16] s. obr. příl. ISBN 978-802-4625-300.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Doc. Wiegerová shrnula své připomínky především k nedostatečné konzultaci se studentkou. Upozornila na špatnou práci s daty při jejich analýze, kdy studentka do interpretace vkládala své vlastní nadšení pro jeden z posuzovaných směrů. Dr. Krajcarová jako oponent upozornila na chybějící citace v teoretické části. Definujte motivaci. (dr. Krajcarová) Studentka obecněji vymezila motivaci. Studentka zodpověděla otázky uvedené v posudcích, komise konstatovala, že cíle výzkumu byly naplněny jen částečně. Je motivace činnost nebo výsledek? (prof. Gavora) Proběhla diskuze k terminologii spojené s tématem, kterou studentka neměla dostatečně zpracovanou.