Bakalářská práce je rozdělena na část teoretickou a část praktickou. Teoretická část je zaměřena na vymezení pojmů komunikace, komunikační dovednost a kompetence, jazyk a řeč. Dále je v ní rozpracován psychomotorický, kognitivní vývoj dítěte, vývoj řeči a narušená komunikační schopnost. Zabývá se také hrou, jejím vývojem a významem v předškolním věku. Praktická část dokládá návrh souboru her na rozvoj komunikačních dovedností, následně pak jeho ověření. Závěrečná evaluace nabízí pohled na soubor her ze strany učitelky, dětí a i autorky bakalářské práce.
Anotace v angličtině
The bachelor´s thesis is divided into theoretical part and practical part. The theoretical part is focused on defining the concepts of communication, communication skill and competence, language and speech. It is processed psychomotor and cognitive development of the child, speech development and communication disorder. It also discusses the play, it´s development and importance of preschool age. The practical part includes a proposal and a verification of a draft set of game to develop communication skills. The final evaluation offers a view of the game set by the preprimary teacher, preschool children and even the author of the thesis.
Klíčová slova
komunikace, komunikační kompetence, dítě předškolního věku, hra
Klíčová slova v angličtině
communication, communicative competence, preschool age children, play
Rozsah průvodní práce
50 s. (60 838 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je rozdělena na část teoretickou a část praktickou. Teoretická část je zaměřena na vymezení pojmů komunikace, komunikační dovednost a kompetence, jazyk a řeč. Dále je v ní rozpracován psychomotorický, kognitivní vývoj dítěte, vývoj řeči a narušená komunikační schopnost. Zabývá se také hrou, jejím vývojem a významem v předškolním věku. Praktická část dokládá návrh souboru her na rozvoj komunikačních dovedností, následně pak jeho ověření. Závěrečná evaluace nabízí pohled na soubor her ze strany učitelky, dětí a i autorky bakalářské práce.
Anotace v angličtině
The bachelor´s thesis is divided into theoretical part and practical part. The theoretical part is focused on defining the concepts of communication, communication skill and competence, language and speech. It is processed psychomotor and cognitive development of the child, speech development and communication disorder. It also discusses the play, it´s development and importance of preschool age. The practical part includes a proposal and a verification of a draft set of game to develop communication skills. The final evaluation offers a view of the game set by the preprimary teacher, preschool children and even the author of the thesis.
Klíčová slova
komunikace, komunikační kompetence, dítě předškolního věku, hra
Klíčová slova v angličtině
communication, communicative competence, preschool age children, play
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše k tématu komunikační dovednosti dětí.
Vymezení teoretických východisek z oblasti komunikace, jazyka, komunikativní kompetence.
Vytvoření programu pro rozvoj komunikačních dovedností dítěte.
Evaluace programu prostřednictvím rozhovorů s dětmi a slovním hodnocením ze strany učitelky.
Zpracování doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše k tématu komunikační dovednosti dětí.
Vymezení teoretických východisek z oblasti komunikace, jazyka, komunikativní kompetence.
Vytvoření programu pro rozvoj komunikačních dovedností dítěte.
Evaluace programu prostřednictvím rozhovorů s dětmi a slovním hodnocením ze strany učitelky.
Zpracování doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
BYTEŠNÍKOVÁ, I. Rozvoj komunikačních kompetencí u dětí předškolního věku. 1. vydání. Brno: MU, 2007. ISBN 978-80-210-4454-8.
KUTÁLKOVÁ, D. Vývoj dětské řeči krok za krokem. 2. vydání. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3080-6.
NOVÁK, A. Vývoj dětské řeči: fyziologie, jeho poruchy, diagnostika a léčba. Praha: A. Novák, 1999.
PRŮCHA, J. Dětská řeč a komunikace: poznatky vývojové psycholingvistiky. 1. vydání. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3603-7.
VYBÍRAL, Z. Psychologie komunikace. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-998-4.
Seznam doporučené literatury
BYTEŠNÍKOVÁ, I. Rozvoj komunikačních kompetencí u dětí předškolního věku. 1. vydání. Brno: MU, 2007. ISBN 978-80-210-4454-8.
KUTÁLKOVÁ, D. Vývoj dětské řeči krok za krokem. 2. vydání. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3080-6.
NOVÁK, A. Vývoj dětské řeči: fyziologie, jeho poruchy, diagnostika a léčba. Praha: A. Novák, 1999.
PRŮCHA, J. Dětská řeč a komunikace: poznatky vývojové psycholingvistiky. 1. vydání. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3603-7.
VYBÍRAL, Z. Psychologie komunikace. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-998-4.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala svou práci s drobnými formálními nedostatky. Mgr. Navrátilová jako vedoucí práce shrnula své připomínky k práci, především k teoretické části a dále nastaveným dílčím cílům, které neodpovídaly tématu práce. Doc. Wiegerová jako oponent práce také uvedla negativa práce, kdy shledala nedostatky také v evaluační části práce.