Předkládaná diplomová práce je zaměřena na výzkum stavu a možnosti získávání úrovně vzdělání pracovníků v hospicových zařízeních. Dosažená úroveň vzdělání v oblasti specializované paliativní péče přitom velmi úzce souvisí s přístupem pracovníků a kvalitou poskytování péče vůči uživatelům, kteří jsou již v terminálním stádiu nemoci, ale také s poradenstvím pro rodinné příslušníky uživatele. Studium v oblasti paliativní péče dnes představuje získávání zkušeností nejen prostřednictvím kurzů a přednášek, ale zahrnuje také prak-tická cvičení.
Pracovníci hospicových zařízení, zejména hospiců, mají být připraveni nejen po profesionální, ale i emocionální stránce pečovat o uživatele hospicových zařízení. Tito pracovníci jsou do svého povolání připravováni především studiem na zdravotnických školách, přitom úroveň vzdělání nemusí vždy odpovídat jejich kompetencím.
Na základě výsledků této práce bude možno identifikovat zkušenosti pracovníků v péči o nevyléčitelně nemocné a umírající a míru naplnění jejich osobních priorit, ve vztahu k úrovni jejich vzdělání.
Anotace v angličtině
This diploma thesis is focused on the current research status and the possibility of obtaining the educational level of hospice staff. The educational attainment inspecialised palliative care, yet very closely related to the quality of staff and providing aftercare to clients who are already in the terminal stages of illness, but also is related to counselling for family members of the client. Currentresearch in the field of palliative care represents not only acquisition of experience through courses and lectures, but also includes practical exercises.
Hospicestaff should provide not only professional but also emotional support in the care for terminally ill patients and loved ones. These workers are prepared for their profession, es-pecially by studying in medical schools, however the level of education does not have to correspond with their competencies.
Basedon the results of this work we can identify the experience of hospice staff in the care of people who are terminally ill or people dying alone. Furthermore we can identify the rate of achieving the personal priorities of hospice staff in relation to level of their education
Klíčová slova
hospicové zařízení, paliativní péče, terminální stádium nemoci, úroveň vzdělání.
Klíčová slova v angličtině
hospice, palliative care, terminalillness, educational stage.
Rozsah průvodní práce
105 s. (141923 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Předkládaná diplomová práce je zaměřena na výzkum stavu a možnosti získávání úrovně vzdělání pracovníků v hospicových zařízeních. Dosažená úroveň vzdělání v oblasti specializované paliativní péče přitom velmi úzce souvisí s přístupem pracovníků a kvalitou poskytování péče vůči uživatelům, kteří jsou již v terminálním stádiu nemoci, ale také s poradenstvím pro rodinné příslušníky uživatele. Studium v oblasti paliativní péče dnes představuje získávání zkušeností nejen prostřednictvím kurzů a přednášek, ale zahrnuje také prak-tická cvičení.
Pracovníci hospicových zařízení, zejména hospiců, mají být připraveni nejen po profesionální, ale i emocionální stránce pečovat o uživatele hospicových zařízení. Tito pracovníci jsou do svého povolání připravováni především studiem na zdravotnických školách, přitom úroveň vzdělání nemusí vždy odpovídat jejich kompetencím.
Na základě výsledků této práce bude možno identifikovat zkušenosti pracovníků v péči o nevyléčitelně nemocné a umírající a míru naplnění jejich osobních priorit, ve vztahu k úrovni jejich vzdělání.
Anotace v angličtině
This diploma thesis is focused on the current research status and the possibility of obtaining the educational level of hospice staff. The educational attainment inspecialised palliative care, yet very closely related to the quality of staff and providing aftercare to clients who are already in the terminal stages of illness, but also is related to counselling for family members of the client. Currentresearch in the field of palliative care represents not only acquisition of experience through courses and lectures, but also includes practical exercises.
Hospicestaff should provide not only professional but also emotional support in the care for terminally ill patients and loved ones. These workers are prepared for their profession, es-pecially by studying in medical schools, however the level of education does not have to correspond with their competencies.
Basedon the results of this work we can identify the experience of hospice staff in the care of people who are terminally ill or people dying alone. Furthermore we can identify the rate of achieving the personal priorities of hospice staff in relation to level of their education
Klíčová slova
hospicové zařízení, paliativní péče, terminální stádium nemoci, úroveň vzdělání.
Klíčová slova v angličtině
hospice, palliative care, terminalillness, educational stage.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se k celoživotnímu a dalšímu vzdělávání pracovníků v hospicových zařízeních.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace a diskuze.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se k celoživotnímu a dalšímu vzdělávání pracovníků v hospicových zařízeních.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace a diskuze.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BAKOŠOVÁ, Zlatica. Sociálna pedagogika ako životná pomoc. Bratislava: Public promotion, 2008. ISBN 978-80-87182-15-4.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu. Základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
PARKERS, C., M., RELFOVÁ, M., COULDRICKOVÁ, A. Poradenství pro smrtelně nemocné a pozůstalé. Brno: Společnost pro odbornou literaturu, 2007. ISBN 978-80-87029-23-7.
SVATOŠOVÁ, Marie. Hospice a umění doprovázet. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2011. ISBN 978-80-7195-580-1.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. 1. vyd. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-308-0.
Seznam doporučené literatury
BAKOŠOVÁ, Zlatica. Sociálna pedagogika ako životná pomoc. Bratislava: Public promotion, 2008. ISBN 978-80-87182-15-4.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu. Základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
PARKERS, C., M., RELFOVÁ, M., COULDRICKOVÁ, A. Poradenství pro smrtelně nemocné a pozůstalé. Brno: Společnost pro odbornou literaturu, 2007. ISBN 978-80-87029-23-7.
SVATOŠOVÁ, Marie. Hospice a umění doprovázet. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2011. ISBN 978-80-7195-580-1.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. 1. vyd. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-308-0.
Přílohy volně vložené
1-CD ROM
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka na úvod osvětlila důvod pro výběr tématu. Následoval krátký úvod do teoretické části. Potom komise byla seznámena s cíli diplomové práce, výběrem metodologie a získanými daty. Studentka šířeji pojednala o výsledcích. Byly přečteny posudky a studentka zodpověděla dotazy.
Doc. Vávrová: Proč jste přepisovala respondenty ručně vyplněné dotazníky znovu do "Doplň to"? Studentka: Teď už to také vidím jako chybu.