Hlavním tématem diplomové práce je problematika školního neúspěchu a postoj ke školnímu neúspěchu. Práce se zabývá souvisejícími pojmy, jako jsou školní úspěch, příčiny neúspěchu a reakce na neúspěch. Teoretická část práce blíže specifikuje osobnost žáka a osobnost učitele. Zabývá se také zdroji a vznikem postoje učitele k žákovi, vznikem preferenčních postojů učite-le k žákovi, příčinami vzniku těchto postojů, kauzální atribucí a důsledky postojů ke školnímu neúspěchu. Cílem práce je zmapovat postoje učitelů a žáků ke školnímu neúspěchu.
Anotace v angličtině
The question of the school failure and the attitude to the school failure form the main topic of the thesis. The thesis deals with related notions like a school success, causes of the school failure and responses to the failure. The theoretical part specifies the pupil's and the teacher's personality closer. It also deals with the sources and the origin of teacher's attitude to pupil, the origin of preferential teacher's attitudes to pupil, the causes of origin of the attitudes, the causal attribution and consequences of the attitude to the school failure. A mapping of the teacher's and the pupil's attitude to the school failure is the aim of the thesis.
Klíčová slova
školní neúspěch, školní úspěch, učitel, žák, postoj k neúspěchu
Klíčová slova v angličtině
the school failure, the school success, a teacher, a pupil, the attitude to the failure
Rozsah průvodní práce
87 s., 6 s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Hlavním tématem diplomové práce je problematika školního neúspěchu a postoj ke školnímu neúspěchu. Práce se zabývá souvisejícími pojmy, jako jsou školní úspěch, příčiny neúspěchu a reakce na neúspěch. Teoretická část práce blíže specifikuje osobnost žáka a osobnost učitele. Zabývá se také zdroji a vznikem postoje učitele k žákovi, vznikem preferenčních postojů učite-le k žákovi, příčinami vzniku těchto postojů, kauzální atribucí a důsledky postojů ke školnímu neúspěchu. Cílem práce je zmapovat postoje učitelů a žáků ke školnímu neúspěchu.
Anotace v angličtině
The question of the school failure and the attitude to the school failure form the main topic of the thesis. The thesis deals with related notions like a school success, causes of the school failure and responses to the failure. The theoretical part specifies the pupil's and the teacher's personality closer. It also deals with the sources and the origin of teacher's attitude to pupil, the origin of preferential teacher's attitudes to pupil, the causes of origin of the attitudes, the causal attribution and consequences of the attitude to the school failure. A mapping of the teacher's and the pupil's attitude to the school failure is the aim of the thesis.
Klíčová slova
školní neúspěch, školní úspěch, učitel, žák, postoj k neúspěchu
Klíčová slova v angličtině
the school failure, the school success, a teacher, a pupil, the attitude to the failure
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se k oblasti školního neúspěchu, postojům učitelů ke školnímu neúspěchu a možnostem uplatnění sociálního pedagoga v dané problematice.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření zaměřeného na zjištění postojů učitelů ke školnímu neúspěchu žáků na prvním stupni základní školy.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se k oblasti školního neúspěchu, postojům učitelů ke školnímu neúspěchu a možnostem uplatnění sociálního pedagoga v dané problematice.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření zaměřeného na zjištění postojů učitelů ke školnímu neúspěchu žáků na prvním stupni základní školy.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
GUSKEY, Thomas. Measurement of the Responsibility Teachers Assume for Academic Successes and Failures in Clasroom. Journal of Teachers Education, 32. 1981.
HELUS, Zdeněk, Vladimír, HRABAL, Václav, KULIČ a Jiří, MAREŠ. Psychologie školní úspěšnosti žáků. Praha, 1979. SPN.
HELUS, Zdeněk a Jiří, PELIKÁN. Preferenční postoje učitelů k žákům a jejich vliv na účinnost výchovně vzdělávacího procesu. Praha: Výzkumný ústav odborného školství, 1984.
HVOZDÍK, Ján. Psychologický rozbor školských neúspechov žiakov. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1973.
MAREŠ, Jiří, Hana, SKALSKÁ a Hana, KANTORKOVÁ. Učitelova subjektivní odpovědnost za školní úspěšnost žáků. Pedagogika, 1994, roč. 44, č. 1. ISSN 0031-3815.
Seznam doporučené literatury
GUSKEY, Thomas. Measurement of the Responsibility Teachers Assume for Academic Successes and Failures in Clasroom. Journal of Teachers Education, 32. 1981.
HELUS, Zdeněk, Vladimír, HRABAL, Václav, KULIČ a Jiří, MAREŠ. Psychologie školní úspěšnosti žáků. Praha, 1979. SPN.
HELUS, Zdeněk a Jiří, PELIKÁN. Preferenční postoje učitelů k žákům a jejich vliv na účinnost výchovně vzdělávacího procesu. Praha: Výzkumný ústav odborného školství, 1984.
HVOZDÍK, Ján. Psychologický rozbor školských neúspechov žiakov. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1973.
MAREŠ, Jiří, Hana, SKALSKÁ a Hana, KANTORKOVÁ. Učitelova subjektivní odpovědnost za školní úspěšnost žáků. Pedagogika, 1994, roč. 44, č. 1. ISSN 0031-3815.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila obsah prezentace. Byla vyzvána zkušební komisí, aby přistoupila k prezentaci konkrétních výstupů výzkumu. Ty uvedla formou odpovědí na výzkumné otázky. Dr. Hrbáčková: můžete popsat obsahovou analýzu, kterou užíváte v práci? Studentka odpověděla. Studentka byla na obhajobu diplomové práce dobře připravena.