Diplomová práce je zaměřena na problematiku sociálního šetření, které je důležitou součástí komplexního hodnocení ohroženého dítěte a rodiny. Práce vymezuje rizika domácího násilí a syndromu CAN, na což navazuje sociálně-právní ochrana dětí, která by měla takovému jednání zabránit a hájit práva nezletilých. Charakterizována je rodina z pohledu její funkčnosti, která se při selhání stává hlavním klientem příslušného orgánu sociálně-právní ochrany. K sociálnímu šetření jsme vymezili zákonná ustanovení, aspekty předcházející samotnému procesu, vyhodnocení a jak úspěšně zvládnout komunikaci s dítětem.
Anotace v angličtině
This Master thesis is focused on the issue of social inquiry, which is an important part of a comprehensive assessment of child and family. This thesis defines the risk of domestic violence and syndrome CAN, which is related to Social and Legal Protection of Children, which should prevent such behavior and to defend the rights of minors. The family is characterized in terms of its functionality, which failure becomes a major client of the competent authority for Social and Legal Protection. To the social inquiry we defined the anchor in laws, aspects of previous process itself, evaluation and how to successfully manage communication with the child.
Klíčová slova
sociální šetření, rodina, syndrom CAN, komunikace s dítětem, sociálně-právní ochrana dítěte, sociální pracovník, dítě
Klíčová slova v angličtině
social inquiry, family, syndrome of abused and neglected child, communication with the child, social and legal protection of children, social worker, child
Rozsah průvodní práce
78 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na problematiku sociálního šetření, které je důležitou součástí komplexního hodnocení ohroženého dítěte a rodiny. Práce vymezuje rizika domácího násilí a syndromu CAN, na což navazuje sociálně-právní ochrana dětí, která by měla takovému jednání zabránit a hájit práva nezletilých. Charakterizována je rodina z pohledu její funkčnosti, která se při selhání stává hlavním klientem příslušného orgánu sociálně-právní ochrany. K sociálnímu šetření jsme vymezili zákonná ustanovení, aspekty předcházející samotnému procesu, vyhodnocení a jak úspěšně zvládnout komunikaci s dítětem.
Anotace v angličtině
This Master thesis is focused on the issue of social inquiry, which is an important part of a comprehensive assessment of child and family. This thesis defines the risk of domestic violence and syndrome CAN, which is related to Social and Legal Protection of Children, which should prevent such behavior and to defend the rights of minors. The family is characterized in terms of its functionality, which failure becomes a major client of the competent authority for Social and Legal Protection. To the social inquiry we defined the anchor in laws, aspects of previous process itself, evaluation and how to successfully manage communication with the child.
Klíčová slova
sociální šetření, rodina, syndrom CAN, komunikace s dítětem, sociálně-právní ochrana dítěte, sociální pracovník, dítě
Klíčová slova v angličtině
social inquiry, family, syndrome of abused and neglected child, communication with the child, social and legal protection of children, social worker, child
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se k rodině, ohroženému dítěti a k sociálnímu šetření prováděnému příslušným orgánem sociálně právní ochrany dětí.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu metodou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se k rodině, ohroženému dítěti a k sociálnímu šetření prováděnému příslušným orgánem sociálně právní ochrany dětí.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu metodou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
DUNOVSKÝ, Jiří, Zdeněk DYTRYCH a Zdeněk MATĚJČEK. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha: Grada Pub., 1995. ISBN 80-716-9192-5.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
MATOUŠEK, Oldřich. Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-802-6202-134.
MATOUŠEK, Oldřich. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha: Sociologické nakladatelství, 2003. ISBN 80-864-2919-9.
NOVOTNÁ, Věra a Vladimír FEJT. Sociálně-právní ochrana dětí. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2009. ISBN 978-80-86723-77-8.
PEMOVÁ, Terezie a Radek PTÁČEK. Sociálně-právní ochrana dětí pro praxi. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4317-2.
Seznam doporučené literatury
DUNOVSKÝ, Jiří, Zdeněk DYTRYCH a Zdeněk MATĚJČEK. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha: Grada Pub., 1995. ISBN 80-716-9192-5.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
MATOUŠEK, Oldřich. Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-802-6202-134.
MATOUŠEK, Oldřich. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha: Sociologické nakladatelství, 2003. ISBN 80-864-2919-9.
NOVOTNÁ, Věra a Vladimír FEJT. Sociálně-právní ochrana dětí. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2009. ISBN 978-80-86723-77-8.
PEMOVÁ, Terezie a Radek PTÁČEK. Sociálně-právní ochrana dětí pro praxi. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4317-2.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka uvedla důvody pro výběr tématu diplomové práce. Zmínila pojmy z teoretické části a uvedla cíle, metodologii výzkumu a získaná data. Dále pojednala o výsledcích výzkumu. Byly přečteny posudky a studentka zodpověděla dotazy.
Diskuze: Komise vytkla studentce ne příliš logické uspořádání práce.