Bakalářská práce se zabývá postoji žáků středních škol k etnickým a národnostním menšinám. Teoretická část nejprve popisuje multikulturalismus, vymezuje postoje, předsudky a stereotypy. Dále charakterizuje etnické a národnostní menšiny žijící na území České republiky. V poslední části je popsána multikulturní výchova na střední škole. Praktická část zkoumá postoje žáků na středních školách k národnostním menšinám pomocí dotazníkového šetření a sociometrického testu.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the attitudes of secondary school students to national minorities. The theoretical part describes multiculturalism, defines the attitudes, predjuces and stereotypes. Then it characterizes ethnic and national minorities living in the Czech Republic. The last section describes multicultural education on secondary school. The practical part researches the attitudes of secondary school students to national minorities using the questionnaire and the sociometric test.
Attitudes, National minority, Ethnic minority, Multicultural education
Rozsah průvodní práce
86 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá postoji žáků středních škol k etnickým a národnostním menšinám. Teoretická část nejprve popisuje multikulturalismus, vymezuje postoje, předsudky a stereotypy. Dále charakterizuje etnické a národnostní menšiny žijící na území České republiky. V poslední části je popsána multikulturní výchova na střední škole. Praktická část zkoumá postoje žáků na středních školách k národnostním menšinám pomocí dotazníkového šetření a sociometrického testu.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the attitudes of secondary school students to national minorities. The theoretical part describes multiculturalism, defines the attitudes, predjuces and stereotypes. Then it characterizes ethnic and national minorities living in the Czech Republic. The last section describes multicultural education on secondary school. The practical part researches the attitudes of secondary school students to national minorities using the questionnaire and the sociometric test.
Attitudes, National minority, Ethnic minority, Multicultural education
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti postojů a stereotypů adolescentů, významných národnostních menšin v České republice a multikulturní výchovy v sekundárním vzdělávání.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření a sociometrie.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti postojů a stereotypů adolescentů, významných národnostních menšin v České republice a multikulturní výchovy v sekundárním vzdělávání.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření a sociometrie.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BALVÍN, Jaroslav. Pedagogika, andragogika a multikulturalita. Vyd. 1. Praha: Radix, 2012, 232 s., [xxiv] s. obr. příl. ISBN 978-80-86798-07-3.
GRANT, Carl A a Gloria LADSON-BILLINGS. Dictionary of multicultural education. Phoenix, Ariz.: Oryx Press, 1997, xxviii, 308 s. ISBN 0-89774-798-4.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 265 s. ISBN 978-80-247-1369-4.
PRŮCHA, Jan. Interkulturní psychologie: [sociopsychologické zkoumání kultur, etnik, ras a národů]. 3. vyd. Praha: Portál, 2010, 224 s. ISBN 978-80-7367-709-1.
TESAŘ, Filip. Etnické konflikty. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 251 s. ISBN 978-80-7367-097-9.
Seznam doporučené literatury
BALVÍN, Jaroslav. Pedagogika, andragogika a multikulturalita. Vyd. 1. Praha: Radix, 2012, 232 s., [xxiv] s. obr. příl. ISBN 978-80-86798-07-3.
GRANT, Carl A a Gloria LADSON-BILLINGS. Dictionary of multicultural education. Phoenix, Ariz.: Oryx Press, 1997, xxviii, 308 s. ISBN 0-89774-798-4.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 265 s. ISBN 978-80-247-1369-4.
PRŮCHA, Jan. Interkulturní psychologie: [sociopsychologické zkoumání kultur, etnik, ras a národů]. 3. vyd. Praha: Portál, 2010, 224 s. ISBN 978-80-7367-709-1.
TESAŘ, Filip. Etnické konflikty. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 251 s. ISBN 978-80-7367-097-9.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila design výzkumu praktické části bakalářské práce. Zaměřila se na vymezení výzkumných cílů, výzkumný soubor a uvedla hypotézy. Poté zkušební komisi seznámila s konkrétními výstupy výzkumu. Studentka zodpověděla otázky od vedoucího i oponenta bakalářské práce.