Tato bakalářská práce podrobně studuje a analyzuje protagonistku trilogie Hry o život Suzanne Collinsové, Katniss Everdeenovou, a všechno, co ji ovlivnilo na cestě k dospělosti, a to jak postavy, tak události. Jelikož se trilogie nedá zařadit pouze do jednoho žánru, termíny jako bildungsroman a dystopická literatura pro mládež budou vysvětleny v první části bakalářské práce a stejně tak bude trilogie zasazena do kontextu literární tvorby Suzanne Collinsové. Druhá část bude již pojednávat o postavě Katniss a vlivech, které na ni od raného mládí působily a jejich dopad na její psychický vývoj.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis studies and analyzes the main character of the trilogy of The Hunger Games, Katniss Everdeen by the author Suzanne Collins, and everything that influences her on her path to early maturity, not only the characters she encounters, but events as well. As the trilogy cannot be classified as belonging to only one genre, terms like Bildungsroman and Dystopian Literature for Young Adults will be introduced in the first part of this bachelor thesis. The trilogy will be put in the context of Suzanne Collins' writing. The second part deals with Katniss as the protagonist, and details the influences that affect her from the period of her youth and their consequences on her psychological development.
Klíčová slova
bildungsroman, Trilogie Hry o život, Suzanne Collinsová, Katniss Everdeenová, dospělost
Klíčová slova v angličtině
Bildungsroman, The Hunger Games Trilogy, Suzanne Collins, Katniss Everdeen, Maturity
Rozsah průvodní práce
50 s. (94 705 znaků)
Jazyk
AN
Anotace
Tato bakalářská práce podrobně studuje a analyzuje protagonistku trilogie Hry o život Suzanne Collinsové, Katniss Everdeenovou, a všechno, co ji ovlivnilo na cestě k dospělosti, a to jak postavy, tak události. Jelikož se trilogie nedá zařadit pouze do jednoho žánru, termíny jako bildungsroman a dystopická literatura pro mládež budou vysvětleny v první části bakalářské práce a stejně tak bude trilogie zasazena do kontextu literární tvorby Suzanne Collinsové. Druhá část bude již pojednávat o postavě Katniss a vlivech, které na ni od raného mládí působily a jejich dopad na její psychický vývoj.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis studies and analyzes the main character of the trilogy of The Hunger Games, Katniss Everdeen by the author Suzanne Collins, and everything that influences her on her path to early maturity, not only the characters she encounters, but events as well. As the trilogy cannot be classified as belonging to only one genre, terms like Bildungsroman and Dystopian Literature for Young Adults will be introduced in the first part of this bachelor thesis. The trilogy will be put in the context of Suzanne Collins' writing. The second part deals with Katniss as the protagonist, and details the influences that affect her from the period of her youth and their consequences on her psychological development.
Klíčová slova
bildungsroman, Trilogie Hry o život, Suzanne Collinsová, Katniss Everdeenová, dospělost
Klíčová slova v angličtině
Bildungsroman, The Hunger Games Trilogy, Suzanne Collins, Katniss Everdeen, Maturity
Zásady pro vypracování
Shromáždění odpovídajících materiálů k žánru Bildungsroman a trilogii Hunger Games
Nastudování trilogie Hunger Gamesa odpovídajících sekundárních zdrojů
Formulace cílů práce dle získaných informací z odborných sekundárních zdrojů
Analýza trilogie Hunger Gamesv kontextu s tématem
Vyvození a formulace závěrů práce
Zásady pro vypracování
Shromáždění odpovídajících materiálů k žánru Bildungsroman a trilogii Hunger Games
Nastudování trilogie Hunger Gamesa odpovídajících sekundárních zdrojů
Formulace cílů práce dle získaných informací z odborných sekundárních zdrojů
Analýza trilogie Hunger Gamesv kontextu s tématem
Vyvození a formulace závěrů práce
Seznam doporučené literatury
Collins, Suzanne. The Hunger Games. London: Scholastic UK, 2009.
Collins, Suzanne. The Hunger Games: Catching Fire. London: Scholastic UK, 2009.
Collins, Suzanne. The Hunger Games: Mockingjay. London: Scholastic UK, 2009.
Henthorne, Tom. Approaching The Hunger Games Trilogy: A Literary and Cultural Analysis. Jefferson: McFarland and Company, 2012.
Pharr, Mary F., and Leisa A. Clark. Of Bread, Blood and The Hunger Games: Critical Essays on The Suzanne Collins Trilogy. Jefferson: McFarland and Company, 2012.
Seznam doporučené literatury
Collins, Suzanne. The Hunger Games. London: Scholastic UK, 2009.
Collins, Suzanne. The Hunger Games: Catching Fire. London: Scholastic UK, 2009.
Collins, Suzanne. The Hunger Games: Mockingjay. London: Scholastic UK, 2009.
Henthorne, Tom. Approaching The Hunger Games Trilogy: A Literary and Cultural Analysis. Jefferson: McFarland and Company, 2012.
Pharr, Mary F., and Leisa A. Clark. Of Bread, Blood and The Hunger Games: Critical Essays on The Suzanne Collins Trilogy. Jefferson: McFarland and Company, 2012.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
The student presented her bachelor thesis.
Q: Fonfárová:On page 36 you state that because Katniss is forced to adapt, she is reaching her maturity. Explain how is adapting an advanced mental state? A: The adapting is what makes her adult, in her case it is the only way to survive, and she would die without adapting. Q: Kašpárková:To what extent is the trilogy a metaphorical representation of young adult world? A: They fight for freedom and life and young adults see themselves in similar situation, they fight to be well educated and find a good job, they are fighting against the system. It can be seen in how the world is destroyed by the previous generations. Q: Bell: You claim that hardship forced Katniss to mature, it is too obvious. Can you give me example of a protagonist who did not mature? A: For example from Twighlight Saga, the main protagonist does not move anywhere in her mental development.