Tato bakalářská práce se zabývá vzděláváním ve finanční gramotnosti matek samoživitelek. Práce je rozdělena na dvě části. Teoretická část má za cíl definovat a objasnit základní údaje o finanční gramotnosti a problematiku matek samoživitelek, které se ocitají díky nízké finanční gramotnosti v azylovém domě pro matky s dětmi. Následně se zaměřuje na vzdělávání, které je pro ně druhou šancí vrátit se do běžného života. V praktické části je výzkumným záměrem zjistit, jak uživatelé azylového domu hodnotí vzdělávací program ve finanční gramotnosti pomocí kvalitativního výzkumu.
Anotace v angličtině
This bachelor´s thesis deals with financial literacy education of single mothers. The thesis is divided into two parts. The theoretical part is aimed to define and explicate the basic financial terms and single mothers´ issues, who end up in asylum homes for mothers and children due to their low level of financial literacy. The thesis focuses also on the possible education which might give these women a chance to integrate into common life. The practical part pursues the qualitative research among an asylum shelter clients how they evaluate the financial educational programme.
Klíčová slova
Finanční gramotnost, sociální exkluze, matka samoživitelka, vzdělávání, andragogika v sociální práci, motivace, azylový dům pro matky s dětmi
Klíčová slova v angličtině
Financial literacy, social exclusion, single mother, education, andragogy in social work, motivation, mothers and children´s asylum shelter
Rozsah průvodní práce
64 s. (114 960 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá vzděláváním ve finanční gramotnosti matek samoživitelek. Práce je rozdělena na dvě části. Teoretická část má za cíl definovat a objasnit základní údaje o finanční gramotnosti a problematiku matek samoživitelek, které se ocitají díky nízké finanční gramotnosti v azylovém domě pro matky s dětmi. Následně se zaměřuje na vzdělávání, které je pro ně druhou šancí vrátit se do běžného života. V praktické části je výzkumným záměrem zjistit, jak uživatelé azylového domu hodnotí vzdělávací program ve finanční gramotnosti pomocí kvalitativního výzkumu.
Anotace v angličtině
This bachelor´s thesis deals with financial literacy education of single mothers. The thesis is divided into two parts. The theoretical part is aimed to define and explicate the basic financial terms and single mothers´ issues, who end up in asylum homes for mothers and children due to their low level of financial literacy. The thesis focuses also on the possible education which might give these women a chance to integrate into common life. The practical part pursues the qualitative research among an asylum shelter clients how they evaluate the financial educational programme.
Klíčová slova
Finanční gramotnost, sociální exkluze, matka samoživitelka, vzdělávání, andragogika v sociální práci, motivace, azylový dům pro matky s dětmi
Klíčová slova v angličtině
Financial literacy, social exclusion, single mother, education, andragogy in social work, motivation, mothers and children´s asylum shelter
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení teoretických východisek z oblasti finanční gramotnosti, sociálně znevýhodněných skupin a jejich vzdělávání.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu pomocí metody polostrukturovaného rozhovoru a pozorování.
Zpracování a vyhodnocení získaných informací, včetně jejich interpretace.
Vyvození závěrů na základě výsledků, shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení teoretických východisek z oblasti finanční gramotnosti, sociálně znevýhodněných skupin a jejich vzdělávání.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu pomocí metody polostrukturovaného rozhovoru a pozorování.
Zpracování a vyhodnocení získaných informací, včetně jejich interpretace.
Vyvození závěrů na základě výsledků, shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BENEŠ, Milan. Andragogika. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2580-2.
ČÁMSKÝ, Pavel, Jan SEMBDNER a Dagmar KRUTILOVÁ. Sociální služby v ČR v teorii a praxi. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0027-7.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2.
MUŽÍK, Jaroslav. Andragogická didaktika. Praha: Codex Bohemia, 1998. ISBN 80-859-6352-3.
NOVÁKOVÁ, Vladimíra a Věroslav SOBOTKA. Slabikář finanční gramotnosti: učebnice základních 7 modulů finanční gramotnosti. Praha: COFET, 2011. ISBN 978-80-904396-1-0.
PALÁN, Zdeněk. Základy andragogiky. Praha: Vysoká škola J.A. Komenského, 2003. ISBN 80-86723-03-8.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
Seznam doporučené literatury
BENEŠ, Milan. Andragogika. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2580-2.
ČÁMSKÝ, Pavel, Jan SEMBDNER a Dagmar KRUTILOVÁ. Sociální služby v ČR v teorii a praxi. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0027-7.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2.
MUŽÍK, Jaroslav. Andragogická didaktika. Praha: Codex Bohemia, 1998. ISBN 80-859-6352-3.
NOVÁKOVÁ, Vladimíra a Věroslav SOBOTKA. Slabikář finanční gramotnosti: učebnice základních 7 modulů finanční gramotnosti. Praha: COFET, 2011. ISBN 978-80-904396-1-0.
PALÁN, Zdeněk. Základy andragogiky. Praha: Vysoká škola J.A. Komenského, 2003. ISBN 80-86723-03-8.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila teoretická a především metodologická specifika své bakalářské práce. Pozornost byla zaměřena na hlavní zjištění vyplývající z výzkumného šetření. Komise poukázala na možnosti hlubší syntézy dané problematiky, nicméně bylo oceněno zpracování a interpretace získaných zjištění.