Bakalářská práce je zaměřena na příčiny, prevence a léčbu drogově závislých ve Zlínském kraji. Práce je rozdělena na dvě části. Část první, teoretická se zabývá vymezením základních pojmů z dané oblasti. Krátkými odstavci definuje, co je drogová závislost, příčiny závislosti, co je to dro-ga, druhy drog, jaké máme prevence, preventivní programy, léčby a v nemalé míře popisuje moti-vaci a tvoření motivačních programů. Druhá část je praktická. Cílem praktické části je formou kvalitativního výzkumu zjistit, jaká motivace, kdo nebo co přimělo participanty nastoupit na léčbu a abstinovat. Kvalitativní výzkum byl vypracován pomocí otevřených otázek polostrukturovaného rozhovoru s abstinujícími participanty.
Anotace v angličtině
The thesis focuses on causes, prevention and treatment of drug addicted in Zlín region. This thesis is divided in two parts. First, theoretical part deals with the definition of basic concepts from this field. It is defined in short paragraphs, what is drug addiction, causes of drug addiction, what is a drug, types of drugs, what are the preventions, prevention programs, treatment and in a small ex-tent it describes the motivation and formation of motivation programs. Second part is a practical one. The aim of the practical part is, in a form of qualitative research, find out what kind of moti-vation, who or what induced participants to embark on treatment and abstain. Qualitative research was developed through the open questions of semi structured interview with abstaining partici-pants.
drugs, drug addiction, prevention, abstinence, motivation, treatment
Rozsah průvodní práce
s. 56
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je zaměřena na příčiny, prevence a léčbu drogově závislých ve Zlínském kraji. Práce je rozdělena na dvě části. Část první, teoretická se zabývá vymezením základních pojmů z dané oblasti. Krátkými odstavci definuje, co je drogová závislost, příčiny závislosti, co je to dro-ga, druhy drog, jaké máme prevence, preventivní programy, léčby a v nemalé míře popisuje moti-vaci a tvoření motivačních programů. Druhá část je praktická. Cílem praktické části je formou kvalitativního výzkumu zjistit, jaká motivace, kdo nebo co přimělo participanty nastoupit na léčbu a abstinovat. Kvalitativní výzkum byl vypracován pomocí otevřených otázek polostrukturovaného rozhovoru s abstinujícími participanty.
Anotace v angličtině
The thesis focuses on causes, prevention and treatment of drug addicted in Zlín region. This thesis is divided in two parts. First, theoretical part deals with the definition of basic concepts from this field. It is defined in short paragraphs, what is drug addiction, causes of drug addiction, what is a drug, types of drugs, what are the preventions, prevention programs, treatment and in a small ex-tent it describes the motivation and formation of motivation programs. Second part is a practical one. The aim of the practical part is, in a form of qualitative research, find out what kind of moti-vation, who or what induced participants to embark on treatment and abstain. Qualitative research was developed through the open questions of semi structured interview with abstaining partici-pants.
drugs, drug addiction, prevention, abstinence, motivation, treatment
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti příčin, prevence a léčby drogové závislosti.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou polostrukturovaného rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti příčin, prevence a léčby drogové závislosti.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou polostrukturovaného rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
GÖHLERT, Fr. - Christoph a Frank KÜHN. Od návyku k závislosti: toxikomanie, drogy: účinky a terapie. Vyd. 1. Praha: Ikar, 2001. 143 s. ISBN 80-720-2950-9.
HAJNÝ, Martin, Evžen KLOUČEK a Robert STUCHLÍK. Akta Y: drogový problém versus rodina: praktická příručka pro rodiče. Vyd. 1. Praha: Votobia, 1999. 125 s. ISBN 80-722-0022-4.
JOHN, Radek a Jiří PRESL. Drogy!: otázky a odpovědi. Vyd. 1. Praha: Media Kultur, 1995. 125 s. ISBN 80-200-0508-0.
MANN, John. Jedy, drogy, léky. Vyd. 1. Praha: Academia, 1996. 203 s. ISBN 80-200-0508-0.
NEŠPOR, Karel a Jiří PRESL. Vaše děti a návykové látky: otázky a odpovědi. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001. 157 s. ISBN 80-717-8515-6.
PRESL, Jiří. Drogová závislost: může být ohroženo i Vaše dítě?. Vyd. 2. Praha: Maxdorf, 1995. 88 s. ISBN 80-858-0025-X.
TYLER, Andrew. Drogy v ulicích: mýty, fakta, rady. Praha: Ivo Železný, 2000. 426 s. ISBN 80-237-3606-X.
Seznam doporučené literatury
GÖHLERT, Fr. - Christoph a Frank KÜHN. Od návyku k závislosti: toxikomanie, drogy: účinky a terapie. Vyd. 1. Praha: Ikar, 2001. 143 s. ISBN 80-720-2950-9.
HAJNÝ, Martin, Evžen KLOUČEK a Robert STUCHLÍK. Akta Y: drogový problém versus rodina: praktická příručka pro rodiče. Vyd. 1. Praha: Votobia, 1999. 125 s. ISBN 80-722-0022-4.
JOHN, Radek a Jiří PRESL. Drogy!: otázky a odpovědi. Vyd. 1. Praha: Media Kultur, 1995. 125 s. ISBN 80-200-0508-0.
MANN, John. Jedy, drogy, léky. Vyd. 1. Praha: Academia, 1996. 203 s. ISBN 80-200-0508-0.
NEŠPOR, Karel a Jiří PRESL. Vaše děti a návykové látky: otázky a odpovědi. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001. 157 s. ISBN 80-717-8515-6.
PRESL, Jiří. Drogová závislost: může být ohroženo i Vaše dítě?. Vyd. 2. Praha: Maxdorf, 1995. 88 s. ISBN 80-858-0025-X.
TYLER, Andrew. Drogy v ulicích: mýty, fakta, rady. Praha: Ivo Železný, 2000. 426 s. ISBN 80-237-3606-X.
Přílohy volně vložené
1 CD
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala bakalářskou práci jasně a srozumitelně. Byla na obhajobu velmi dobře připravena. Zkušební komisi seznámila s designem výzkumu a následně uvedla konkrétní výstupy výzkumu. Kdo se věnuje rodinným konstelacím? Neodpověděla.