Bakalářská práce je zaměřena národnostní menšiny žijící na území České republiky. Konkrétně se věnuje multikulturnímu prostředí na základních školách. Práce se především snaží zjistit, jaké jsou postoje rodičů dětí na 1. stupni základních škol vůči příslušníkům národnostních menšin, jak tito rodiče pociťují vzájemné vztahy a blízkost k minoritám a v neposlední řadě, zdali rodiče považují za důležité vychovávat své děti k pochopení jinakosti a tolerantnímu chování vůči příslušníkům minorit. Cílem práce je zjistit, jaké postoje zaujímají rodiče dětí vůči národnostním menšinám a jejich začleňování do společnosti a jestli považují multikulturní výchovu jako vhodné opatření toho, jak docílit harmonického soužití ve společnosti.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis is focused national minorities living in the Czech Republic. Specifically, it examines the multicultural environment in primary schools. The thesis mainly trying to find out what are the attitudes of parents of children in the first grade of primary schools against members of national minorities, as these parents feel relationships and proximity to minorities and last but not least, if parents consider it important to raise their children in a tolerant behavior towards members minorities. The aim is to find out what their attitudes parents of children towards national minorities and their integration into society, and if deemed multicultural education as a suitable measure of how to achieve harmonious coex-istence in society.
Klíčová slova
Multikulturní prostředí, cizinec, předsudky, národnostní menšiny, vzdělávání
Bakalářská práce je zaměřena národnostní menšiny žijící na území České republiky. Konkrétně se věnuje multikulturnímu prostředí na základních školách. Práce se především snaží zjistit, jaké jsou postoje rodičů dětí na 1. stupni základních škol vůči příslušníkům národnostních menšin, jak tito rodiče pociťují vzájemné vztahy a blízkost k minoritám a v neposlední řadě, zdali rodiče považují za důležité vychovávat své děti k pochopení jinakosti a tolerantnímu chování vůči příslušníkům minorit. Cílem práce je zjistit, jaké postoje zaujímají rodiče dětí vůči národnostním menšinám a jejich začleňování do společnosti a jestli považují multikulturní výchovu jako vhodné opatření toho, jak docílit harmonického soužití ve společnosti.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis is focused national minorities living in the Czech Republic. Specifically, it examines the multicultural environment in primary schools. The thesis mainly trying to find out what are the attitudes of parents of children in the first grade of primary schools against members of national minorities, as these parents feel relationships and proximity to minorities and last but not least, if parents consider it important to raise their children in a tolerant behavior towards members minorities. The aim is to find out what their attitudes parents of children towards national minorities and their integration into society, and if deemed multicultural education as a suitable measure of how to achieve harmonious coex-istence in society.
Klíčová slova
Multikulturní prostředí, cizinec, předsudky, národnostní menšiny, vzdělávání
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti multikulturní výchovy a specifik vzdělávání menšin.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti multikulturní výchovy a specifik vzdělávání menšin.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
GULOVÁ, Lenka a Ema ŠTĚPAŘOVÁ. Multikulturní výchova v teorii a praxi. Brno: Katedra sociální pedagogiky Pedagogické fakulty MU, 2004. ISBN 80-86633-14-4.
KALEJA, Martin. Romové a škola versus rodiče a žáci. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2011. ISBN 978-80-7368-943-8.
PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova: příručka (nejen) pro učitele. Praha: Triton, 2011. ISBN 978-80-7387-502-2.
ŠIŠKOVÁ, Tatjana. Výchova k toleranci a proti rasismu: [multikulturní výchova v praxi]. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-182-2.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
Seznam doporučené literatury
GULOVÁ, Lenka a Ema ŠTĚPAŘOVÁ. Multikulturní výchova v teorii a praxi. Brno: Katedra sociální pedagogiky Pedagogické fakulty MU, 2004. ISBN 80-86633-14-4.
KALEJA, Martin. Romové a škola versus rodiče a žáci. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2011. ISBN 978-80-7368-943-8.
PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova: příručka (nejen) pro učitele. Praha: Triton, 2011. ISBN 978-80-7387-502-2.
ŠIŠKOVÁ, Tatjana. Výchova k toleranci a proti rasismu: [multikulturní výchova v praxi]. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-182-2.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila zaměření teoretické části a poté byla vyzvána zkušební komisí, aby prezentovala design výzkumu a konkrétní výstupy výzkumného šetření. Studentka byla na obhajobu práce dobře připravena. Studentka zodpověděla otázky od vedoucího i oponenta bakalářské práce.