Tato bakalářská práce se zabývá problematikou šikany v základní škole a její prevencí, která by měla vést k eliminaci tohoto problému. Obsahem této práce jsou informace a fakta o šikanování a o problémech, které s sebou šikana v dnešní škole přináší, získané z dostupné literatury, které se blíže věnuje pomocí stručných obsahů. Smyslem této bakalářské práce je získání náhledu na stávající situaci v našich školách z pohledu žáků základních škol, za pomoci kvantitativního šetření formou dotazníku. V závěru práce najdeme vyhodnocení dosažených poznatků a náměty ke zlepšení dosavadní situace ve školách.
Anotace v angličtině
This bachelors thesis deals with the bullying issue at elementary school and its prevention that should lead to the elimination of this problem. This thesis consists of the information and the facts about bullying and about the issues arising from bullying at today's school obtained from the available literature which is being paid close attention to using brief contents. The main goal of this bachelor's thesis is to get an overview of the current situation at our schools from the perspective of elementary schools students, using a quantitative survey questionnaire. In the conclusion, we can find the evaluation of the results achieved and suggestions leading to the improvement of the present situation at schools.
Klíčová slova
Šikana, prevence šikany, agrese, agresor, oběť, základní škola.
Tato bakalářská práce se zabývá problematikou šikany v základní škole a její prevencí, která by měla vést k eliminaci tohoto problému. Obsahem této práce jsou informace a fakta o šikanování a o problémech, které s sebou šikana v dnešní škole přináší, získané z dostupné literatury, které se blíže věnuje pomocí stručných obsahů. Smyslem této bakalářské práce je získání náhledu na stávající situaci v našich školách z pohledu žáků základních škol, za pomoci kvantitativního šetření formou dotazníku. V závěru práce najdeme vyhodnocení dosažených poznatků a náměty ke zlepšení dosavadní situace ve školách.
Anotace v angličtině
This bachelors thesis deals with the bullying issue at elementary school and its prevention that should lead to the elimination of this problem. This thesis consists of the information and the facts about bullying and about the issues arising from bullying at today's school obtained from the available literature which is being paid close attention to using brief contents. The main goal of this bachelor's thesis is to get an overview of the current situation at our schools from the perspective of elementary schools students, using a quantitative survey questionnaire. In the conclusion, we can find the evaluation of the results achieved and suggestions leading to the improvement of the present situation at schools.
Klíčová slova
Šikana, prevence šikany, agrese, agresor, oběť, základní škola.
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti šikany v základní škole, její prevence a negativních dopadů šikany.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a zpracování výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti šikany v základní škole, její prevence a negativních dopadů šikany.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a zpracování výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
KOLÁŘ, Michal. Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-871-5.
KYRIACOU, Chris. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-945-3.
TRAIN, Alan. Nejčastější poruchy chování dětí. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-503-2.
KOLÁŘ, Michal. Bolest šikanování. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-014-3.
FIELD, Evelyn M. Jak se bránit šikaně: praktický rádce pro děti, rodiče i učitele. Praha: Ikar, 2009. ISBN 978-80-249-1176-2.
BENDL, Stanislav. Prevence a řešení šikany ve škole. Praha: ISV, 2003. ISBN 80-86642-08-9.
ŘÍČAN, Pavel. Agresivita a šikana mezi dětmi: jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-049-9.
Seznam doporučené literatury
KOLÁŘ, Michal. Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-871-5.
KYRIACOU, Chris. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-945-3.
TRAIN, Alan. Nejčastější poruchy chování dětí. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-503-2.
KOLÁŘ, Michal. Bolest šikanování. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-014-3.
FIELD, Evelyn M. Jak se bránit šikaně: praktický rádce pro děti, rodiče i učitele. Praha: Ikar, 2009. ISBN 978-80-249-1176-2.
BENDL, Stanislav. Prevence a řešení šikany ve škole. Praha: ISV, 2003. ISBN 80-86642-08-9.
ŘÍČAN, Pavel. Agresivita a šikana mezi dětmi: jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-049-9.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila bakalářskou práci s názvem šikana a její prevence v základní škole. Uvedla design výzkumu a realizaci výzkumu. Ta zahrnovala vymezení výzkumného souboru. Studentka prezentovala výstupy výzkumného šetření.