Bakalářská práce nese název Sexualita osob s mentálním postižením a je rozdělena na část teoretickou a praktickou. Teoretická část je především zaměřena na sexualitu jako základní lidskou potřebu a na samotnou sexualitu mentálně postižených osob a jejich partnerství. Dále se zaobírá vymezením pojmu mentální postižení a klasifikací mentálně postižených osob. Na závěr obsahuje informace o sexuální výchově a formách antikoncepce mentálně postižených osob. Prvním cílem praktické části bakalářské práce bylo zmapovat projevy sexuality mentálně postižených osob. Dalším cílem bylo zjistit pohled na sexualitu mentálně postižených osob očima sociálních pracovníků i mentálně postižených osob a zjistit, jak probíhá sexuální výchova mentálně postižených osob. Posledním cílem bylo zjistit, zdali mají osoby s mentálním postižením dostatek soukromí k sexuálním aktivitám. Výsledky bakalářské práce mohou sloužit jako podklad pro diskuzi s poskytovateli sociálních služeb.
Anotace v angličtině
The title of the thesis is Sexuality of the People with Intellectual Disability and the work is divided in two parts theoretical and practical. The theoretical part focuses mainly on sexuality as a basic human need and the sexuality of the people with intellectual disability and their romantic relationships. It also contains a definition of the term "intellectual dis-ability" and a classification of people with such disabilities. At the end of the theoretical part there is information about sex education and the types of contraception for people with intellectual disabilities. The first aim of the practical part was to map the manifestations of sexuality of people witch intellectual disabilities. Another goal was to find out how the social workers and the people with intellectual disabilities themselves see their sexuality and to find out how the sex education of these people is realized. The last aim was to find out if people with intellectual disabilities have enough privacy for sexual activities. The results of the thesis may be used as a basis for discussion with the providers of social services.
Klíčová slova
Sexualita, mentální postižení, sexuální výchova, partnerství mentálně postižených, sexuální potřeba, antikoncepce
Klíčová slova v angličtině
Sexuality, intellectual disability, sex education, romantic relationships of
people with intellectual disability, sexual desire, contraception
Rozsah průvodní práce
77 s. (76 67 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce nese název Sexualita osob s mentálním postižením a je rozdělena na část teoretickou a praktickou. Teoretická část je především zaměřena na sexualitu jako základní lidskou potřebu a na samotnou sexualitu mentálně postižených osob a jejich partnerství. Dále se zaobírá vymezením pojmu mentální postižení a klasifikací mentálně postižených osob. Na závěr obsahuje informace o sexuální výchově a formách antikoncepce mentálně postižených osob. Prvním cílem praktické části bakalářské práce bylo zmapovat projevy sexuality mentálně postižených osob. Dalším cílem bylo zjistit pohled na sexualitu mentálně postižených osob očima sociálních pracovníků i mentálně postižených osob a zjistit, jak probíhá sexuální výchova mentálně postižených osob. Posledním cílem bylo zjistit, zdali mají osoby s mentálním postižením dostatek soukromí k sexuálním aktivitám. Výsledky bakalářské práce mohou sloužit jako podklad pro diskuzi s poskytovateli sociálních služeb.
Anotace v angličtině
The title of the thesis is Sexuality of the People with Intellectual Disability and the work is divided in two parts theoretical and practical. The theoretical part focuses mainly on sexuality as a basic human need and the sexuality of the people with intellectual disability and their romantic relationships. It also contains a definition of the term "intellectual dis-ability" and a classification of people with such disabilities. At the end of the theoretical part there is information about sex education and the types of contraception for people with intellectual disabilities. The first aim of the practical part was to map the manifestations of sexuality of people witch intellectual disabilities. Another goal was to find out how the social workers and the people with intellectual disabilities themselves see their sexuality and to find out how the sex education of these people is realized. The last aim was to find out if people with intellectual disabilities have enough privacy for sexual activities. The results of the thesis may be used as a basis for discussion with the providers of social services.
Klíčová slova
Sexualita, mentální postižení, sexuální výchova, partnerství mentálně postižených, sexuální potřeba, antikoncepce
Klíčová slova v angličtině
Sexuality, intellectual disability, sex education, romantic relationships of
people with intellectual disability, sexual desire, contraception
Zásady pro vypracování
Popis výchozího problému.
Výběr literatury vztahující se k danému problému.
Naplánování výzkumného šetření.
Výběr výzkumné metody.
Výběr respondentů.
Pilotní studie.
Realizace výzkumného šetření.
Zpracování získaných dat.
Diskuze a komentování výsledků.
Vypracování edukačního materiálu.
Zásady pro vypracování
Popis výchozího problému.
Výběr literatury vztahující se k danému problému.
Naplánování výzkumného šetření.
Výběr výzkumné metody.
Výběr respondentů.
Pilotní studie.
Realizace výzkumného šetření.
Zpracování získaných dat.
Diskuze a komentování výsledků.
Vypracování edukačního materiálu.
Seznam doporučené literatury
FRANIOK, Petr. Vzdělávání osob s mentálním postižením: inkluzivní vzdělávání s přihlédnutím k žákům s mentálním postižením. Vyd. 3., dopl. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2008. 142 s. ISBN 978-80-7368-622-2.
MANDZÁKOVÁ, Stanislava. Sexuální a partnerský život osob s mentálním postižením. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013. 178 s. ISBN 978-80-262-0502-9.
ŠVARCOVÁ-SLABINOVÁ, Iva. Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. Vyd. 3., přeprac. Praha: Portál, 2006. 198 s. ISBN 80-7367-060-7.
VENGLÁŘOVÁ, Martina a Petr EISNER. Sexualita osob s postižením a znevýhodněním. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013. 207 s. ISBN 978-80-262-0373-5.
Seznam doporučené literatury
FRANIOK, Petr. Vzdělávání osob s mentálním postižením: inkluzivní vzdělávání s přihlédnutím k žákům s mentálním postižením. Vyd. 3., dopl. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2008. 142 s. ISBN 978-80-7368-622-2.
MANDZÁKOVÁ, Stanislava. Sexuální a partnerský život osob s mentálním postižením. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013. 178 s. ISBN 978-80-262-0502-9.
ŠVARCOVÁ-SLABINOVÁ, Iva. Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. Vyd. 3., přeprac. Praha: Portál, 2006. 198 s. ISBN 80-7367-060-7.
VENGLÁŘOVÁ, Martina a Petr EISNER. Sexualita osob s postižením a znevýhodněním. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013. 207 s. ISBN 978-80-262-0373-5.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Jaká další opatření byste v praxi doporučila při výchově mentálně postižených osob v souvislosti s jejich sexualitou? Jak si autorka vysvětluje výrazné rozpory v názorech pracovníků zařízení na umožnění realizace sexuálního života osobám s mentálním postižením? Jak je možno chránit osoby s mentálním postižením před sexuálním zneužíváním, které je bohužel časté? Studentkak odpověděla na položenou otázku, doporučila zlepšení průběhu sexuální výchovy u lidí s MR, doporučila vzdělávací video. Jako důvod výrazného rozporu uvedla věk respondentů. Studentka rovněž reagovala na otázky položené ostatními členy zkušební komise.