Autorka se zabývá životním příběhem teprve osmnáctiletého chlapce, který nepoznal výchovu v rodinném prostředí. Okolnosti, do kterých přišel na tento svět, jej uvrhly do ústavní péče a podivná shoda náhod jej v ní "uvěznila" až doposud. Autorka se pokouší o empatický vhled do jeho mladé duše. Optikou osmnáctiletého mladíka se, spolu s lidmi, kteří určitý časový úsek vstoupili do jeho života, snaží zachytit esence toho nejdůležitějšího, co se mu dosud v životě přihodilo a očekávaný vliv těchto událostí pro život budoucí. Jednou z prioritních ambic této práce je autorčin záměr nabourat zažité stereotypy o ústavní výchově a glorifikaci rodiny i za cenu, že rodinné prostředí není funkční a nedokáže naplnit potřeby dítěte.
Anotace v angličtině
The author deals with a life story of an only eighteen years old boy, who has not experienced a family life. The circumstances, of his birth, put him into an institutional care and since that he has been "imprisoned" in it due a strange coincidence. The author is trying todescribe an emphatetic insight into his young soul. She is also trying through thee yes of a young man and people who influenced his life for a short time - to capture the essence of the most important events of his life as well as thein expecting impact on his future. One of the most important ambitions of this work is the author´s intention to remove the stereotypes connected to institutional care and glorification of a family even in the case the family environment is not functional and cannot satiry the child´sneeds.
Klíčová slova
prostředí, vychovatel, výchova, pomoc, vzdělání, osobnost člověka, ústavní výchova
Klíčová slova v angličtině
environment, mentor, upbringing, assistance, education, human personality, family, institutional care
Rozsah průvodní práce
90 s. (39 182)
Jazyk
CZ
Anotace
Autorka se zabývá životním příběhem teprve osmnáctiletého chlapce, který nepoznal výchovu v rodinném prostředí. Okolnosti, do kterých přišel na tento svět, jej uvrhly do ústavní péče a podivná shoda náhod jej v ní "uvěznila" až doposud. Autorka se pokouší o empatický vhled do jeho mladé duše. Optikou osmnáctiletého mladíka se, spolu s lidmi, kteří určitý časový úsek vstoupili do jeho života, snaží zachytit esence toho nejdůležitějšího, co se mu dosud v životě přihodilo a očekávaný vliv těchto událostí pro život budoucí. Jednou z prioritních ambic této práce je autorčin záměr nabourat zažité stereotypy o ústavní výchově a glorifikaci rodiny i za cenu, že rodinné prostředí není funkční a nedokáže naplnit potřeby dítěte.
Anotace v angličtině
The author deals with a life story of an only eighteen years old boy, who has not experienced a family life. The circumstances, of his birth, put him into an institutional care and since that he has been "imprisoned" in it due a strange coincidence. The author is trying todescribe an emphatetic insight into his young soul. She is also trying through thee yes of a young man and people who influenced his life for a short time - to capture the essence of the most important events of his life as well as thein expecting impact on his future. One of the most important ambitions of this work is the author´s intention to remove the stereotypes connected to institutional care and glorification of a family even in the case the family environment is not functional and cannot satiry the child´sneeds.
Klíčová slova
prostředí, vychovatel, výchova, pomoc, vzdělání, osobnost člověka, ústavní výchova
Klíčová slova v angličtině
environment, mentor, upbringing, assistance, education, human personality, family, institutional care
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti sociální pedagogiky, psychologie a filozofie výchovy.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou hloubkového rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu a jejich shrnutí.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti sociální pedagogiky, psychologie a filozofie výchovy.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou hloubkového rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu a jejich shrnutí.
Seznam doporučené literatury
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: Základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál, 2008. 978-80-7367-485-4.
ANZENBACHER, Arno. Úvod do filozofie. Praha: Státní pedagogické nakladatelství Praha, 1990. ISBN 978-80-7376-727-5.
PLATÓN. Ústava. Praha: Oikoymenh, 2001. ISBN 80-7298-024-6.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
PELIKÁN, Jiří. Výchova pro život. Praha: ISV. 1997. ISBN 80-85866-23-4.
KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál. 2008. ISBN 978-80-7367-383-3.
WROCZYŃSKI, Ryszard. Sociálna pedagogika. Bratislava: SPN, 1968. ISBN 83-01-06299-1.
ONDREJKOVIČ, Peter. Socializácia mládeže ako východisková kategória sociólogie výchovy a sociólogie mládeže. Bratislava: VEDA vyďavateľstvo SAV. 1997. ISBN 80-224-0476-4.
Seznam doporučené literatury
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: Základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál, 2008. 978-80-7367-485-4.
ANZENBACHER, Arno. Úvod do filozofie. Praha: Státní pedagogické nakladatelství Praha, 1990. ISBN 978-80-7376-727-5.
PLATÓN. Ústava. Praha: Oikoymenh, 2001. ISBN 80-7298-024-6.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
PELIKÁN, Jiří. Výchova pro život. Praha: ISV. 1997. ISBN 80-85866-23-4.
KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál. 2008. ISBN 978-80-7367-383-3.
WROCZYŃSKI, Ryszard. Sociálna pedagogika. Bratislava: SPN, 1968. ISBN 83-01-06299-1.
ONDREJKOVIČ, Peter. Socializácia mládeže ako východisková kategória sociólogie výchovy a sociólogie mládeže. Bratislava: VEDA vyďavateľstvo SAV. 1997. ISBN 80-224-0476-4.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila téma své bakalářské práce. Prezentován byl design výzkumného šetření a dále především hlavní zjištění vyplývající z výzkumného šetření. Studentka reagovala adekvátně na dotazy uvedeny v posudcích bakalářské práce, dále částečně adekvátně reagovala na dotazy komise. V rámci diskuse byl zmíněn nedostatek týkající se synergičnosti názvu a obsahu bakalářské práce.