Návykové látky jsou jedním z největších nebezpečí v životě člověka. Velmi nebezpečné jsou pro děti a mladistvé. Bakalářská práce pojednává o návykových látkách z pohledu žáků 8. a 9. tříd základních škol se zaměřením na jednu vybranou lokální oblast. V této práci se zabýváme základními determinanty, které mají na užívání návykových látek v životě těchto žáků vliv. Z výzkumu, obsaženém v praktické části vyplývá, že značný vliv má rodina, vrstevníci ale i školní prostředí. Výsledky výzkumu práce mohou napomoci k zefektivnění prevence v prostředí mezi žáky školy.
Anotace v angličtině
Addictive substances are one of the biggest dangers in the man´s life. They are very dangerous for children as well as the adolescents. This bachelor´s thesis deals with the addictive substances in the view of the 8th and 9th grade pupils of one selected local region. This thesis deals with the basic determinants which have an impact on the usage of addictive substances in the pupils´ lives. Research, which is included in the practical part, suggests, that the family, peers as well as the school climate, have a considerable influence. The result of this research could help to make the prevention of the school environment more effective.
Návykové látky jsou jedním z největších nebezpečí v životě člověka. Velmi nebezpečné jsou pro děti a mladistvé. Bakalářská práce pojednává o návykových látkách z pohledu žáků 8. a 9. tříd základních škol se zaměřením na jednu vybranou lokální oblast. V této práci se zabýváme základními determinanty, které mají na užívání návykových látek v životě těchto žáků vliv. Z výzkumu, obsaženém v praktické části vyplývá, že značný vliv má rodina, vrstevníci ale i školní prostředí. Výsledky výzkumu práce mohou napomoci k zefektivnění prevence v prostředí mezi žáky školy.
Anotace v angličtině
Addictive substances are one of the biggest dangers in the man´s life. They are very dangerous for children as well as the adolescents. This bachelor´s thesis deals with the addictive substances in the view of the 8th and 9th grade pupils of one selected local region. This thesis deals with the basic determinants which have an impact on the usage of addictive substances in the pupils´ lives. Research, which is included in the practical part, suggests, that the family, peers as well as the school climate, have a considerable influence. The result of this research could help to make the prevention of the school environment more effective.
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti návykových látek, školního prostředí a prevence.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti návykových látek, školního prostředí a prevence.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
NEŠPOR, Karel. Vaše děti a návykové látky. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 157 s. ISBN 80-7178-515-6.
HAJNÝ, Martin. O rodičích, dětech a drogách. Vyd. 1. Praha: Grada Publishing, 2001, 133 s. ISBN 80-247-0135-9.
ONDREJKOVIČ, Peter. Sociálna patológia. 3., dopl. a preprac. vyd. Bratislava: Veda, 2009, 577 s. ISBN 978-80-224-1074-8.
KRAUS, Blahoslav a Věra POLÁČKOVÁ. Člověk - prostředí - výchova: k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido, 2001, 199 s. ISBN 80-7315-004-2.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., rozš. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012, 531 s. ISBN 978-80-246-2153-1.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 265 s. ISBN 978-80-247-1369-4.
Seznam doporučené literatury
NEŠPOR, Karel. Vaše děti a návykové látky. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 157 s. ISBN 80-7178-515-6.
HAJNÝ, Martin. O rodičích, dětech a drogách. Vyd. 1. Praha: Grada Publishing, 2001, 133 s. ISBN 80-247-0135-9.
ONDREJKOVIČ, Peter. Sociálna patológia. 3., dopl. a preprac. vyd. Bratislava: Veda, 2009, 577 s. ISBN 978-80-224-1074-8.
KRAUS, Blahoslav a Věra POLÁČKOVÁ. Člověk - prostředí - výchova: k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido, 2001, 199 s. ISBN 80-7315-004-2.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., rozš. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012, 531 s. ISBN 978-80-246-2153-1.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 265 s. ISBN 978-80-247-1369-4.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala bakalářskou práci na téma postoj žáků základních škol k návykovým látkám. Zkušební komisi seznámila s designem výzkumu. Uvedla výzkumné cíle, otázky, techniku sběru dat a analýzu dat. Poté prezentovala konkrétní výstupy výzkumu. Studentka zodpověděla otázky od vedoucího i oponenta bakalářské práce.