Bakalářská práce popisuje postoj mládeže k osobám s mentálním a tělesným postižením. Hlavním cílem je zjistit, jak mládež vnímá rozdíl mezi mentálním a tělesným postižením. Zahrnuje teoretickou a praktickou část. Teoretická část se zabývá charakteristikou zdravotního postižení a jeho společenskými aspekty včetně definování pojmu postoj, mentálního a tělesného postižení, jejich rozdělením a příčinách jejich vzniku. Poskytuje přehled o možnostech a úrovních komunikace lidí s mentálním a tělesným postižením. Praktická část je vypracována pomocí kvantitativního výzkumu. Zabývá se rozborem získaných dat v dotazníkovém šetření a vyhodnocením hypotéz.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis describes the attitude of young people towards people with mental and physical disabilities. The main objective is to find out how young people perceive the difference between mental and physical disabilities. It includes theoretical and practical part. The theoretical part deals with the characteristics of disability and its social aspects, including the definition of the concepts attitude, mental and physical disability, their classification and their causations. Provides an overview of possibilities and levels of communication for people with mental and physical disabilities. The practical part is based on quantitative research. It analyzes the data obtained in the survey and evaluation of hypotheses.
Klíčová slova
Postoj mládeže, zdravotní postižení, mentální postižení, tělesné postižení, společenské aspekty, předsudky, diskriminace.
Klíčová slova v angličtině
Youth attitude, health disability, mental disability, physical disability, social aspects, prejudices, discrimination.
Rozsah průvodní práce
103 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce popisuje postoj mládeže k osobám s mentálním a tělesným postižením. Hlavním cílem je zjistit, jak mládež vnímá rozdíl mezi mentálním a tělesným postižením. Zahrnuje teoretickou a praktickou část. Teoretická část se zabývá charakteristikou zdravotního postižení a jeho společenskými aspekty včetně definování pojmu postoj, mentálního a tělesného postižení, jejich rozdělením a příčinách jejich vzniku. Poskytuje přehled o možnostech a úrovních komunikace lidí s mentálním a tělesným postižením. Praktická část je vypracována pomocí kvantitativního výzkumu. Zabývá se rozborem získaných dat v dotazníkovém šetření a vyhodnocením hypotéz.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis describes the attitude of young people towards people with mental and physical disabilities. The main objective is to find out how young people perceive the difference between mental and physical disabilities. It includes theoretical and practical part. The theoretical part deals with the characteristics of disability and its social aspects, including the definition of the concepts attitude, mental and physical disability, their classification and their causations. Provides an overview of possibilities and levels of communication for people with mental and physical disabilities. The practical part is based on quantitative research. It analyzes the data obtained in the survey and evaluation of hypotheses.
Klíčová slova
Postoj mládeže, zdravotní postižení, mentální postižení, tělesné postižení, společenské aspekty, předsudky, diskriminace.
Klíčová slova v angličtině
Youth attitude, health disability, mental disability, physical disability, social aspects, prejudices, discrimination.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti přístupů k osobám se zdravotním, mentálním a tělesným postižením.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti přístupů k osobám se zdravotním, mentálním a tělesným postižením.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
MICHALÍK, Jan a kol. Zdravotní postižení a pomáhající profese. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-859-3.
PIPEKOVÁ, Jarmila a kol. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-65-6.
SLOWÍK, Josef. Speciální pedagogika. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1733-3.
VALENTA, Milan a Oldřich MÜLLER. Psychopedie. Praha: Parta, 2003. ISBN 80-732O-039-2.
GAVORA, Petr. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.
Seznam doporučené literatury
MICHALÍK, Jan a kol. Zdravotní postižení a pomáhající profese. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-859-3.
PIPEKOVÁ, Jarmila a kol. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-65-6.
SLOWÍK, Josef. Speciální pedagogika. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1733-3.
VALENTA, Milan a Oldřich MÜLLER. Psychopedie. Praha: Parta, 2003. ISBN 80-732O-039-2.
GAVORA, Petr. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.
Přílohy volně vložené
CD ROM
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka uvedla základní informace o bakalářské práce. Prezentovala obsah teoretické části a design výzkumu. Uvedla výzkumné otázky, výzkumné cíle, výzkumný soubor a hypotézy. Dále prezentovala výsledky výzkumného šetření, spolu se závěrem a doporučením pro praxi. Studentka zodpověděla otázky od vedoucího i oponenta bakalářské práce. Dr. Petr Šafránková: dotazník jste vytvořila vy? Ano. Kde jste našla výzkumy k danému problému? Na internetu.