Tato bakalářská práce pojednává problému leváctví jako sociální nevýhodě. Obsahuje teo-retické informace o historii leváctví a problémech, se kterými se leváci v průběhu života setkávají. Věnuje se také dosud vydané literatuře prostřednictvím stručných obsahů. Před-stavení osobnosti leváka je studováno také výčtem slavných levorukých osobností. Smys-lem této bakalářské práce je získat pohled na děti leváky pomocí kvantitativního šetření prostřednictvím dotazníku. Vyhodnocení obsahuje závěry a náměty ke snazšímu zapojení leváků do pravoruké společnosti.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis discusses sinistrality as a social inconvenience. It comprises theoretical information on the history of sinistrality and on problems which left-handed people face throughout their lives. It also focuses on literature published so far using its brief contents. Presentation of the personality of left-handed people is also studied by a list of famous left-handed personalities. The goal of this bachelor thesis is to gain a perspective on left-handed children by using quantitative research through questionnaires. The evaluation contains conclusions and suggestions helping left-handed people integrate into right-handed society.
Klíčová slova
Lateralita, leváctví, výchova leváků, vývoj společnosti, vývoj osobnosti, historie leváctví.
Klíčová slova v angličtině
Laterality, sinistrality, education of left-handed, development of society, development of personality, history of sinistrality.
Rozsah průvodní práce
93 s. (105 429 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce pojednává problému leváctví jako sociální nevýhodě. Obsahuje teo-retické informace o historii leváctví a problémech, se kterými se leváci v průběhu života setkávají. Věnuje se také dosud vydané literatuře prostřednictvím stručných obsahů. Před-stavení osobnosti leváka je studováno také výčtem slavných levorukých osobností. Smys-lem této bakalářské práce je získat pohled na děti leváky pomocí kvantitativního šetření prostřednictvím dotazníku. Vyhodnocení obsahuje závěry a náměty ke snazšímu zapojení leváků do pravoruké společnosti.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis discusses sinistrality as a social inconvenience. It comprises theoretical information on the history of sinistrality and on problems which left-handed people face throughout their lives. It also focuses on literature published so far using its brief contents. Presentation of the personality of left-handed people is also studied by a list of famous left-handed personalities. The goal of this bachelor thesis is to gain a perspective on left-handed children by using quantitative research through questionnaires. The evaluation contains conclusions and suggestions helping left-handed people integrate into right-handed society.
Klíčová slova
Lateralita, leváctví, výchova leváků, vývoj společnosti, vývoj osobnosti, historie leváctví.
Klíčová slova v angličtině
Laterality, sinistrality, education of left-handed, development of society, development of personality, history of sinistrality.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti sociální pedagogiky, speciální pedagogiky a alternativních metod edukace.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti sociální pedagogiky, speciální pedagogiky a alternativních metod edukace.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
SOVÁK, Miloš. Výchova leváků v rodině: Aktuální problémy speciální pedagogiky. Praha: SPN, 1961. ISBN 14472-79.
DRNKOVÁ, Zdena a Růžena SYLLABOVÁ. Záhada leváctví a praváctví. Praha: Avicenum, 1983. ISBN 80-201-0113-6.
SYNEK, František. Záhady levorukosti: Asymetrie u člověka. Praha: Horizont, 1991. ISBN 80-7012-054-1.
HALEY, Jane M. Leváci a jejich výchova. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-701-9.
ZOCHE, Hermann Josef. Vidím svět i z druhé strany. Praha: Euromedia Group, k.s. - Ikar, 2006. ISBN 80-249-0647-3.
SOVÁK, Miloš. Nárys speciální pedagogiky. 4. uprav. vyd. Praha: SPN, 1980. ISBN 14-628-80.
VODIČKA, Ivo. Nechte leváky drápat: metodika psaní, kreslení a malování, Praha: Portál, s.r.o., 2008, ISBN 978-80-7367-479-3.
ZELINKOVÁ, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program, Praha: Portál, s.r.o., 2001, ISBN 80-7178-544.
Seznam doporučené literatury
SOVÁK, Miloš. Výchova leváků v rodině: Aktuální problémy speciální pedagogiky. Praha: SPN, 1961. ISBN 14472-79.
DRNKOVÁ, Zdena a Růžena SYLLABOVÁ. Záhada leváctví a praváctví. Praha: Avicenum, 1983. ISBN 80-201-0113-6.
SYNEK, František. Záhady levorukosti: Asymetrie u člověka. Praha: Horizont, 1991. ISBN 80-7012-054-1.
HALEY, Jane M. Leváci a jejich výchova. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-701-9.
ZOCHE, Hermann Josef. Vidím svět i z druhé strany. Praha: Euromedia Group, k.s. - Ikar, 2006. ISBN 80-249-0647-3.
SOVÁK, Miloš. Nárys speciální pedagogiky. 4. uprav. vyd. Praha: SPN, 1980. ISBN 14-628-80.
VODIČKA, Ivo. Nechte leváky drápat: metodika psaní, kreslení a malování, Praha: Portál, s.r.o., 2008, ISBN 978-80-7367-479-3.
ZELINKOVÁ, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program, Praha: Portál, s.r.o., 2001, ISBN 80-7178-544.
Přílohy volně vložené
CD ROM
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila uvedení do problematiky. Poté se zaměřila na design výzkumu, kdy vymezila výzkumný problém, výzkumné otázky a výzkumný soubor. Následně prezentovala výsledky výzkumného šetření. Dr. Hladík: shrňte zásadní poznatky plynoucí z výzkumu. Studentka zodpověděla otázky od vedoucího i oponenta bakalářské práce.