Předložená bakalářská práce nesoucí název Postoje středoškolských studentů ke škole a učení se zabývá výzkumem postojů studentů dvou různých středních průmyslových škol sídlících v krajském městě Zlín. V teoretické části práce je definován a popsán pojem postoj, jeho charakteristiky, utváření, měření a funkce. V rámci praktické části byl vytvořen dotazník, který byl rozdán studentům druhých ročníků oboru strojírenství. Pomocí testu nezávislosti bylo provedeno ověření, zda mezi postoji existují významné rozdíly. Výsledky práce potvrzují šest z osmy výzkumných hypotéz. Zajímavé zjištění ovšem je, že i když studenti SPŠ Zlín nejsou úplně spokojeni s praktickou výukou na své škole, jejich postoje se významně neliší od studentů SPŠP-COP Zlín, kteří jsou se svou praktickou výukou spokojeni.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis bearing the name of the High school students´attitudes towards school and learning focuses on research student attitudes two different secondary industrial schools based in the regional town of Zlín. The theoretical part defines and describes the concept of attitude, its characteristics, formation, measurement and function. In the practical part a questionnaire was created and subsequently distributed to second-year students in engineering. Using a test of independence we examined the significant differences between the attitudes. The results confirmed six of the eight research hypotheses. An interesting finding however is that, although students SPS Zlin are not completely satisfied with practical training in their school, their attitudes are not significantly different from students SPSP-COP Zlin, that are with their practical training satisfied.
Klíčová slova
postoj, změna postojů, středoškolští studenti, hypotéza
Klíčová slova v angličtině
attitude, change of attitude, high school students, hypothesis
Rozsah průvodní práce
57
Jazyk
CZ
Anotace
Předložená bakalářská práce nesoucí název Postoje středoškolských studentů ke škole a učení se zabývá výzkumem postojů studentů dvou různých středních průmyslových škol sídlících v krajském městě Zlín. V teoretické části práce je definován a popsán pojem postoj, jeho charakteristiky, utváření, měření a funkce. V rámci praktické části byl vytvořen dotazník, který byl rozdán studentům druhých ročníků oboru strojírenství. Pomocí testu nezávislosti bylo provedeno ověření, zda mezi postoji existují významné rozdíly. Výsledky práce potvrzují šest z osmy výzkumných hypotéz. Zajímavé zjištění ovšem je, že i když studenti SPŠ Zlín nejsou úplně spokojeni s praktickou výukou na své škole, jejich postoje se významně neliší od studentů SPŠP-COP Zlín, kteří jsou se svou praktickou výukou spokojeni.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis bearing the name of the High school students´attitudes towards school and learning focuses on research student attitudes two different secondary industrial schools based in the regional town of Zlín. The theoretical part defines and describes the concept of attitude, its characteristics, formation, measurement and function. In the practical part a questionnaire was created and subsequently distributed to second-year students in engineering. Using a test of independence we examined the significant differences between the attitudes. The results confirmed six of the eight research hypotheses. An interesting finding however is that, although students SPS Zlin are not completely satisfied with practical training in their school, their attitudes are not significantly different from students SPSP-COP Zlin, that are with their practical training satisfied.
Klíčová slova
postoj, změna postojů, středoškolští studenti, hypotéza
Klíčová slova v angličtině
attitude, change of attitude, high school students, hypothesis
Zásady pro vypracování
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti postojů a možnosti jejich měření.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti postojů a možnosti jejich měření.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
VÝROST, Jozef a Ivan SLAMĚNÍK. Sociální psychologie. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha: Grada, 2008, 404 s. ISBN 978-80-247-1428-8.
HAYES, Nicky. Základy sociální psychologie. Vyd. 3. Praha: Portál, 2003, 166 s. ISBN 80-7178-763-9.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 265 s. ISBN 978-80-247-1369-4.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., rozš. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012, 531 s. ISBN 978-80-246-2153-1.
MERTIN, Václav a Lenka KREJČOVÁ. Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnostika. Vyd. 1. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2012, 343 s. ISBN 978-80-7357-679-0.
Seznam doporučené literatury
VÝROST, Jozef a Ivan SLAMĚNÍK. Sociální psychologie. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha: Grada, 2008, 404 s. ISBN 978-80-247-1428-8.
HAYES, Nicky. Základy sociální psychologie. Vyd. 3. Praha: Portál, 2003, 166 s. ISBN 80-7178-763-9.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 265 s. ISBN 978-80-247-1369-4.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., rozš. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012, 531 s. ISBN 978-80-246-2153-1.
MERTIN, Václav a Lenka KREJČOVÁ. Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnostika. Vyd. 1. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2012, 343 s. ISBN 978-80-7357-679-0.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
grafy, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student prezentoval svou bakalářskou práci. Prof. Chráska ocenil, že student se poměrně zdařile pokusil zahrnout do analýzy induktivní statistiku, upozornil ale na nedostatky teoretické i interpretační části práce. Problémy se týkaly nepřesného vymezování pojmů, formulace hypotéz. Doc. Wiegerová také shrnula své hodnocení jako oponent práce. Vytkla studentovi zásadní nepřesnosti v teoretické části práce a snahu o měření položek, které měřitelné nejsou. Student zodpověděl otázky uvedené v posudcích. Jaký je rozdíl mezi statistickou a věcnou hypotézou? (prof. Chráska) Student odpověděl jen částečně správně, v práci se projevilo nepochopení rozdílu při formulacích. Dr. Machů podotkla, že zvolené srovnávání nemá žádnou výpovědní hodnotu.