Předmětem bakalářské práce je vymezení školního klimatu, jako pojmového fenoménu několika posledních let. Součástí je deskripce základních pojmů, které jsou v této problematice nejčastěji používány. Práce se letmo dotýká problematiky třídního klimatu a klimatu učitelského sboru. Zabývá se možnostmi diagnostiky klimatu. Zahrnuje nejen teoretické poznatky, ale také praktickou zkušenost v podobě provedeného výzkumu na konkrétní střední škole, jehož výsledkem je komparace školního klimatu na nižším a vyšším stupni. Část práce je věnována představení této školy. Je zde zahrnuta zpětná vazba v podobě jejího hodnocení.
Anotace v angličtině
The subject of this thesis is the definition of school climate, as a conceptual phenomenon of the last few years. Includes a description of the basic concepts that are used most frequently on this issue. It touches the issue of class climate and climate of the teaching staff. It deals with the possibilities of diagnostics climate. It includes not only theoretical knowledge but also practical experience in the form of the research on specific high school, the result of which is a comparison of the school climate at lower and higher stage. Part of the work is devoted to the presentation of this school. There is also included feedback in the form of evaluation.
Klíčová slova
Prostředí, školní klima, třídní klima, student, učitel
Klíčová slova v angličtině
Ambience, school climate, clasroom climate, student, teacher
Rozsah průvodní práce
60
Jazyk
CZ
Anotace
Předmětem bakalářské práce je vymezení školního klimatu, jako pojmového fenoménu několika posledních let. Součástí je deskripce základních pojmů, které jsou v této problematice nejčastěji používány. Práce se letmo dotýká problematiky třídního klimatu a klimatu učitelského sboru. Zabývá se možnostmi diagnostiky klimatu. Zahrnuje nejen teoretické poznatky, ale také praktickou zkušenost v podobě provedeného výzkumu na konkrétní střední škole, jehož výsledkem je komparace školního klimatu na nižším a vyšším stupni. Část práce je věnována představení této školy. Je zde zahrnuta zpětná vazba v podobě jejího hodnocení.
Anotace v angličtině
The subject of this thesis is the definition of school climate, as a conceptual phenomenon of the last few years. Includes a description of the basic concepts that are used most frequently on this issue. It touches the issue of class climate and climate of the teaching staff. It deals with the possibilities of diagnostics climate. It includes not only theoretical knowledge but also practical experience in the form of the research on specific high school, the result of which is a comparison of the school climate at lower and higher stage. Part of the work is devoted to the presentation of this school. There is also included feedback in the form of evaluation.
Klíčová slova
Prostředí, školní klima, třídní klima, student, učitel
Klíčová slova v angličtině
Ambience, school climate, clasroom climate, student, teacher
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti evaluace a autoevaluace školy, klimatu školy a možností jeho diagnostiky z pohledu žáků.
Příprava projektu výzkumné části bakalářské práce.
Realizace kvantitativního výzkumu s využitím dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti evaluace a autoevaluace školy, klimatu školy a možností jeho diagnostiky z pohledu žáků.
Příprava projektu výzkumné části bakalářské práce.
Realizace kvantitativního výzkumu s využitím dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ČAPEK, Robert. Třídní klima a školní klima. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2742-4.
GRECMANOVÁ, Helena. Klima školy. Olomouc: Hanex, 2008. ISBN 978-80-7409-010-3.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
KAŠPÁRKOVÁ, Jana. Výzkumný nástroj pro evaluaci školního klimatu: konstrukce a aplikace v praxi. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007. ISBN 978-80-244-1852-0.
LAŠEK, Jan. Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Vyd. 2. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007. ISBN 978-80-7041-980-9.
PETLÁK, Erich. Klíma školy a klíma triedy. Bratislava: Iris, c2006. ISBN 80-89018-97-1.
Seznam doporučené literatury
ČAPEK, Robert. Třídní klima a školní klima. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2742-4.
GRECMANOVÁ, Helena. Klima školy. Olomouc: Hanex, 2008. ISBN 978-80-7409-010-3.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
KAŠPÁRKOVÁ, Jana. Výzkumný nástroj pro evaluaci školního klimatu: konstrukce a aplikace v praxi. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007. ISBN 978-80-244-1852-0.
LAŠEK, Jan. Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Vyd. 2. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007. ISBN 978-80-7041-980-9.
PETLÁK, Erich. Klíma školy a klíma triedy. Bratislava: Iris, c2006. ISBN 80-89018-97-1.
Přílohy volně vložené
1 DVD
Přílohy vázané v práci
schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala adektvátně svou bakalářskou práci. Dr. Kočvarová jako vedoucí práce shrnula své připomínky, které vedly k hodnocení práce stupněm D, především chyby ve statistické analýze dat a nedokončenou interpretaci dat. Proběhla diskuze k použitému testu i dalším možnostem, kde studentka prokázala znalosti jejich použití. Dr. Machů jako oponent práce také upozornila na chybějící interpretaci dat.