Bakalářská práce se zabývá procesem autoevaluace na středních školách z pohledu pracovníků školy. Cílem této práce je zjištění a porovnání názorů na proces autoevaluace na středních školách vedoucími a ostatními pedagogickými pracovníky, z něhož vychází doporučení ke zlepšení současného stavu školy. Teoretická část pojednává o základních pojmech, legislativě, samotném procesu a metodách a nástrojích spojených se samotným hodnocením školy. Praktická část založená na výzkumu pomocí Q-metodologie, která porovnává názory vedoucích a ostatních pedagogických pracovníků na proces autoevaluace. Výsledky výzkumu poukazují na nejdůležitější kritéria při procesu autoevaluace.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the process of self-evaluation in secondary schools in terms of great-ers schools. The aim of this work is to determine and compare the views on the process of self-evaluation in secondary school leaders and other educational staff, which forms the basis of recommendations to improve the current state of school. The theoretical part discusses the basic concepts, legislation, the process itself and the methods and tools related to the actual evaluation of schools. The practical part, based on research using Q-methodology compares the views of leaders and other educational staff on the process of self-evaluation. The research results point to the most important criteria in the process of self-evaluation.
Klíčová slova
evaluace, legislativa evaluace, hodnocení, autoevaluace, oblasti autoevaluace, proces autoevaluace, metody a nástroje evaluace
Klíčová slova v angličtině
evaluation, legislative evaluation, assessment, self-evaluation, field self-evaluation, process of self-evaluation, evaluation methods and tools
Rozsah průvodní práce
55 s. (15 189 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá procesem autoevaluace na středních školách z pohledu pracovníků školy. Cílem této práce je zjištění a porovnání názorů na proces autoevaluace na středních školách vedoucími a ostatními pedagogickými pracovníky, z něhož vychází doporučení ke zlepšení současného stavu školy. Teoretická část pojednává o základních pojmech, legislativě, samotném procesu a metodách a nástrojích spojených se samotným hodnocením školy. Praktická část založená na výzkumu pomocí Q-metodologie, která porovnává názory vedoucích a ostatních pedagogických pracovníků na proces autoevaluace. Výsledky výzkumu poukazují na nejdůležitější kritéria při procesu autoevaluace.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the process of self-evaluation in secondary schools in terms of great-ers schools. The aim of this work is to determine and compare the views on the process of self-evaluation in secondary school leaders and other educational staff, which forms the basis of recommendations to improve the current state of school. The theoretical part discusses the basic concepts, legislation, the process itself and the methods and tools related to the actual evaluation of schools. The practical part, based on research using Q-methodology compares the views of leaders and other educational staff on the process of self-evaluation. The research results point to the most important criteria in the process of self-evaluation.
Klíčová slova
evaluace, legislativa evaluace, hodnocení, autoevaluace, oblasti autoevaluace, proces autoevaluace, metody a nástroje evaluace
Klíčová slova v angličtině
evaluation, legislative evaluation, assessment, self-evaluation, field self-evaluation, process of self-evaluation, evaluation methods and tools
Zásady pro vypracování
Vymezení teoretických východisek z oblasti autoevaluace školy z hlediska vedoucích a ostatních pedagogických pracovníků.
Příprava metodiky výzkumné části, stanovení cíle výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvantitativního výzkumu prostřednictvím q-metodologie.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi střední školy.
Zásady pro vypracování
Vymezení teoretických východisek z oblasti autoevaluace školy z hlediska vedoucích a ostatních pedagogických pracovníků.
Příprava metodiky výzkumné části, stanovení cíle výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvantitativního výzkumu prostřednictvím q-metodologie.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi střední školy.
Seznam doporučené literatury
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
JANÍK, Tomáš, Petr KNECHT a Petr NAJVAR. Nástroje pro monitoring a evaluaci kvality výuky a kurikula. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-209-3.
KOUCKÝ, Jan, Jan KOVAŘOVIC a Radim RYŠKA. Evaluace, učitelé a vývoj středního školství v ČR. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2008. ISBN 978-80-7290-369-6.
RÝDL, Karel. Sebehodnocení školy: jak hodnotit kvalitu školy. Praha: Strom, 1998. ISBN 80-86106-04-7.
VAŠŤATKOVÁ, Jana. Úvod do autoevaluace školy. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006. ISBN 80-244-1422-8.
Seznam doporučené literatury
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
JANÍK, Tomáš, Petr KNECHT a Petr NAJVAR. Nástroje pro monitoring a evaluaci kvality výuky a kurikula. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-209-3.
KOUCKÝ, Jan, Jan KOVAŘOVIC a Radim RYŠKA. Evaluace, učitelé a vývoj středního školství v ČR. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2008. ISBN 978-80-7290-369-6.
RÝDL, Karel. Sebehodnocení školy: jak hodnotit kvalitu školy. Praha: Strom, 1998. ISBN 80-86106-04-7.
VAŠŤATKOVÁ, Jana. Úvod do autoevaluace školy. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006. ISBN 80-244-1422-8.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala svou bakalářskou práci a zodpověděla otázky uvedené v posudcích. Doc. Wiegerová jako oponent práce shrnula své připomínky, které se vztahovaly především k teoretické části, formálním nedostatkům a malému výzkumnému vzorku. Jaké jste použila metody statistické analýzy dat? (prof. Chráska) Studentka uvedla danou metodu. Proběhla diskuze k počtu q-typů.