Bakalářská práce se zabývá evaluací využívaných podpůrných opatření na středních školách na Zlínsku. Teoretická část se skládá ze dvou kapitol. První z nich se vztahuje k inkluzi v obecné rovině, druhá kapitola pojednává o možných podpůrných opatřeních, která mají být ze zákona využívána. Praktická část bakalářské práce je tvořena kvantitativním výzkumem formou dotazníku. Tato část práce je zaměřena na evaluaci současného stavu využívání podpůrných inkluzivních opatření na středních školách na Zlínsku a porovnání výsledků s Katalogem podpůrných opatření. Přínos práce spočívá v odhalení rezerv v naplňování speciálních vzdělávacích potřeb studentů při edukaci
a nastínění, ve kterých oblastech je třeba zkvalitnit edukaci jedinců s potřebou podpůrných opatření, aby jejich edukace byla co možná nejefektivnější.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with an evaluation of used support measures at secondary schools in the Zlín region. The theoretical part consists of two chapters. The first chapter is related to inclusion in general, the second chapter deals with possible support measures which have to be used by the law. The practical part of this bachelor thesis is based on quantitative research in the form of a questionnaire. This part of the work focuses on the evaluation of the current state of the use of supportive inclusive measures at secondary schools in the Zlín region and on the comparison of the results with the Catalog of Support Measures. The benefit of this work lies in the discovery of reserves in fulfilling the special educational needs of students in education and outline in which areas is necessary to improve the education of individuals with the need of support measures so that their education is as effective as possible.
Klíčová slova
inkluze, podpůrná opatření, student/žák se speciálními vzdělávacími potřebami, edukace, evaluace
Klíčová slova v angličtině
inclusion, support measures, student/pupil with special educational needs, education, evaluation
Rozsah průvodní práce
63 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá evaluací využívaných podpůrných opatření na středních školách na Zlínsku. Teoretická část se skládá ze dvou kapitol. První z nich se vztahuje k inkluzi v obecné rovině, druhá kapitola pojednává o možných podpůrných opatřeních, která mají být ze zákona využívána. Praktická část bakalářské práce je tvořena kvantitativním výzkumem formou dotazníku. Tato část práce je zaměřena na evaluaci současného stavu využívání podpůrných inkluzivních opatření na středních školách na Zlínsku a porovnání výsledků s Katalogem podpůrných opatření. Přínos práce spočívá v odhalení rezerv v naplňování speciálních vzdělávacích potřeb studentů při edukaci
a nastínění, ve kterých oblastech je třeba zkvalitnit edukaci jedinců s potřebou podpůrných opatření, aby jejich edukace byla co možná nejefektivnější.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with an evaluation of used support measures at secondary schools in the Zlín region. The theoretical part consists of two chapters. The first chapter is related to inclusion in general, the second chapter deals with possible support measures which have to be used by the law. The practical part of this bachelor thesis is based on quantitative research in the form of a questionnaire. This part of the work focuses on the evaluation of the current state of the use of supportive inclusive measures at secondary schools in the Zlín region and on the comparison of the results with the Catalog of Support Measures. The benefit of this work lies in the discovery of reserves in fulfilling the special educational needs of students in education and outline in which areas is necessary to improve the education of individuals with the need of support measures so that their education is as effective as possible.
Klíčová slova
inkluze, podpůrná opatření, student/žák se speciálními vzdělávacími potřebami, edukace, evaluace
Klíčová slova v angličtině
inclusion, support measures, student/pupil with special educational needs, education, evaluation
Zásady pro vypracování
Vymezení teoretických východisek z oblasti filosofie inkluzivní pedagogiky a jejich legislativní ukotvení se zřetelem ke středoškolské praxi.
Příprava metodiky výzkumné části, stanovení cíle výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Vymezení teoretických východisek z oblasti filosofie inkluzivní pedagogiky a jejich legislativní ukotvení se zřetelem ke středoškolské praxi.
Příprava metodiky výzkumné části, stanovení cíle výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
KALEJA, Martin. Inkluzivní dimenze primárního a sekundárního vzdělávání ve speciální pedagogice. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7464-692-8.
KLENKOVÁ, Jiřina a Marie VÍTKOVÁ. Inkluzivní vzdělávání se zřetelem na věkové skupiny a druhy postižení. Brno: Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5731-9.
MICHALÍK, Jan, BASLEROVÁ, Pavlína a Lenka FELCMANOVÁ. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zdravotního nebo sociálního znevýhodnění. Olomouc, Univerzita Palackého, 2015. ISBN 978-80-244-4675-2.
MICHALÍK, Jan, BASLEROVÁ, Pavlína a Lenka FELCMANOVÁ. Podpůrná opatření ve vzdělávání. Praha: Člověk v tísni, 2015. ISBN 978-80-87456-57-6.
MOR-BARAK, Michalle E. Managing diversity: toward a globally inclusive workplace. Thousand Oaks, Calif.: Sage Publications, c2005. ISBN 978-0-7619-2773-0.
Seznam doporučené literatury
KALEJA, Martin. Inkluzivní dimenze primárního a sekundárního vzdělávání ve speciální pedagogice. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7464-692-8.
KLENKOVÁ, Jiřina a Marie VÍTKOVÁ. Inkluzivní vzdělávání se zřetelem na věkové skupiny a druhy postižení. Brno: Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5731-9.
MICHALÍK, Jan, BASLEROVÁ, Pavlína a Lenka FELCMANOVÁ. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zdravotního nebo sociálního znevýhodnění. Olomouc, Univerzita Palackého, 2015. ISBN 978-80-244-4675-2.
MICHALÍK, Jan, BASLEROVÁ, Pavlína a Lenka FELCMANOVÁ. Podpůrná opatření ve vzdělávání. Praha: Člověk v tísni, 2015. ISBN 978-80-87456-57-6.
MOR-BARAK, Michalle E. Managing diversity: toward a globally inclusive workplace. Thousand Oaks, Calif.: Sage Publications, c2005. ISBN 978-0-7619-2773-0.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student prezentoval svou bakalářskou práci včetně shrnutí závěrů výzkumného šetření. Vedoucí práce hodnotila práci po formální stránce za uspokojivou, ale v práci nebyly využity všechny možnosti tématu. Podařilo se vytvořit logicky provázaný text, ve kterém jsou ovšem zásadní problémy, které byly následně diskutovány s komisí.
Oponent práce prof. Lukášová poukázala na limity práce v oblasti evaluace a v uvažování o současném pojetí inkluze. Student odpověděl na vybrané otázky zadané vedoucím a oponentem práce se zaměřením na komplexní pojetí inkluze v praxi středních škol.