Bakalářská práce zkoumá vliv disharmonického výchovného prostředí rodiny na vývoj dítěte z jeho pohledu. Má teoreticko- empirický charakter. Zabývá se jak rodičovskými a dětskými potřebami, tak interakčními problémy, ke kterým dochází mezi rodiči a dětmi. Dále poukazuje na vliv stabilního rodinného prostředí na vývoj osobnosti dítěte. V části práce, která se zabývá disharmonickým prostředím rodiny, uvádíme přehled typologie a klasifikace disharmonického prostředí, zjišťujeme nejčastější výchovné problémy dětí a potřebu stabilizace a socializace dětí do rodiny a společnosti. Závěr práce je věnován formám pomoci, a to rodině a přátelům, státní a nestátní formě pomoci.
Anotace v angličtině
The bachelory thesis explores the influence of discordant educational family environment on the child´s development from its poin of view. It is theoretical and empirical. The thesis investigates both parental and child´s needs and interactive problems there are between parents and their children. It also points at the influence of solid family environment on the child´s development. In the part of the thesis that investigates discordant family environment we state the main points of typology and classification of discordant environment, we determine the most frequent children´s problems and the need for their stabilization and socialization to the family and society. The end of the thesis is devoted to the help form, exactly family and friends, state and non- state forms of help.
Klíčová slova
rodinné prostředí, disharmonické prostředí, osobnost dítěte, potřeby, výchovné problémy, socializace, formy pomoci
Klíčová slova v angličtině
family environment, discordant environment, child´s personality, needs, educational problems, socialization, help forms
Rozsah průvodní práce
75
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce zkoumá vliv disharmonického výchovného prostředí rodiny na vývoj dítěte z jeho pohledu. Má teoreticko- empirický charakter. Zabývá se jak rodičovskými a dětskými potřebami, tak interakčními problémy, ke kterým dochází mezi rodiči a dětmi. Dále poukazuje na vliv stabilního rodinného prostředí na vývoj osobnosti dítěte. V části práce, která se zabývá disharmonickým prostředím rodiny, uvádíme přehled typologie a klasifikace disharmonického prostředí, zjišťujeme nejčastější výchovné problémy dětí a potřebu stabilizace a socializace dětí do rodiny a společnosti. Závěr práce je věnován formám pomoci, a to rodině a přátelům, státní a nestátní formě pomoci.
Anotace v angličtině
The bachelory thesis explores the influence of discordant educational family environment on the child´s development from its poin of view. It is theoretical and empirical. The thesis investigates both parental and child´s needs and interactive problems there are between parents and their children. It also points at the influence of solid family environment on the child´s development. In the part of the thesis that investigates discordant family environment we state the main points of typology and classification of discordant environment, we determine the most frequent children´s problems and the need for their stabilization and socialization to the family and society. The end of the thesis is devoted to the help form, exactly family and friends, state and non- state forms of help.
Klíčová slova
rodinné prostředí, disharmonické prostředí, osobnost dítěte, potřeby, výchovné problémy, socializace, formy pomoci
Klíčová slova v angličtině
family environment, discordant environment, child´s personality, needs, educational problems, socialization, help forms
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti rodinného soužití, psychiky dítěte a pomáhajících profesí.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou případové studie.
Zpracování a zhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti rodinného soužití, psychiky dítěte a pomáhajících profesí.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou případové studie.
Zpracování a zhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ADLER, Alfred. Smysl života, Praha: Práh- Martin Vopěnka, 1995. ISBN 80-858009-34-6.
BAKALÁŘ, Eduard a kolektiv autorů. Rozvodová tematika a moderní psychologie. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2006. ISBN 80-246-1089-2.
BAKOŠOVÁ, Zlatica. Sociálna pedagogika ako životná pomoc. Bratislava: FFUK, 2008. ISBN 978-80-969944-0-3.
MÁDROVÁ, Eva. Zkuste být dítětem. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-229-7.
MATĚJČEK, Zdeněk. Rodiče a děti. Praha 1: Avicenum, zdravotnické nakladatelství, n. p., 1989.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
Seznam doporučené literatury
ADLER, Alfred. Smysl života, Praha: Práh- Martin Vopěnka, 1995. ISBN 80-858009-34-6.
BAKALÁŘ, Eduard a kolektiv autorů. Rozvodová tematika a moderní psychologie. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2006. ISBN 80-246-1089-2.
BAKOŠOVÁ, Zlatica. Sociálna pedagogika ako životná pomoc. Bratislava: FFUK, 2008. ISBN 978-80-969944-0-3.
MÁDROVÁ, Eva. Zkuste být dítětem. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-229-7.
MATĚJČEK, Zdeněk. Rodiče a děti. Praha 1: Avicenum, zdravotnické nakladatelství, n. p., 1989.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala výsledky své práce, představila konkrétní zkoumaný případ. Komise ocenila záměr práce, poukázala na limity výzkumu - metodika výzkumu, metody sběru dat, zpracování dat (Mgr. Pavla Andrysová, Ph.D., PhDr. Helena Skarupská, Ph.D., Mgr. Anna Petr Šafránková, Ph.D.).