Bakalářská práce se zaměřuje na objasnění pojmu sociální pedagog a především se podrobněji zabývá strukturou jeho osobnosti. Dále práce popisuje zvláštnosti této nelehké profese z pohledu odborného vzdělání, jako i hlediska charakterového, rozebírá jednotlivé kompetence sociálního pedagoga a definuje i následky výkonu této profese. Teoretická část práce vymezuje jednotlivé pojmy související s osobností sociálního pedagoga a seznamuje se základními definicemi. V praktické části je řešen výzkumný problém, ve kterém se zaměříme na vnímání vychovatelské osobnosti sociálního pedagoga pohledem žáků i samotných pedagogů. Cílem kvantitativního výzkumu bude zjistit, které odborné a osobnostní předpoklady jsou pro výkon této profese rozhodující.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis focuses on clarifying the concept of social pedagogue and deals mainly with the structure of his/her personality in detail. It also describes the peculiarities of this difficult profession from the perspective of vocational education, as well as in terms of character, discusses the different competencies of social pedagogue and defines the consequences of this profession. The theoretical part defines the various concepts associated with the personality of a social pedagogue and introduces basic definitions. In the practical part the research problem is solved, in which we focus on the perception of the educational personalities of students and teachers view themselves. The objective of quantitative research will determine which professional and personal skills for this profession are the most important and critical.
Klíčová slova
Klíčová slova: Sociální pedagog, sociální pedagogika, osobnost, vychovatel, asistent pedagoga, kompetence, důsledky profese,
Klíčová slova v angličtině
Keywords: Social pedagogue, social education, personality, educator, pedagogical assistant, competence, consequences profession,
Rozsah průvodní práce
61 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zaměřuje na objasnění pojmu sociální pedagog a především se podrobněji zabývá strukturou jeho osobnosti. Dále práce popisuje zvláštnosti této nelehké profese z pohledu odborného vzdělání, jako i hlediska charakterového, rozebírá jednotlivé kompetence sociálního pedagoga a definuje i následky výkonu této profese. Teoretická část práce vymezuje jednotlivé pojmy související s osobností sociálního pedagoga a seznamuje se základními definicemi. V praktické části je řešen výzkumný problém, ve kterém se zaměříme na vnímání vychovatelské osobnosti sociálního pedagoga pohledem žáků i samotných pedagogů. Cílem kvantitativního výzkumu bude zjistit, které odborné a osobnostní předpoklady jsou pro výkon této profese rozhodující.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis focuses on clarifying the concept of social pedagogue and deals mainly with the structure of his/her personality in detail. It also describes the peculiarities of this difficult profession from the perspective of vocational education, as well as in terms of character, discusses the different competencies of social pedagogue and defines the consequences of this profession. The theoretical part defines the various concepts associated with the personality of a social pedagogue and introduces basic definitions. In the practical part the research problem is solved, in which we focus on the perception of the educational personalities of students and teachers view themselves. The objective of quantitative research will determine which professional and personal skills for this profession are the most important and critical.
Klíčová slova
Klíčová slova: Sociální pedagog, sociální pedagogika, osobnost, vychovatel, asistent pedagoga, kompetence, důsledky profese,
Klíčová slova v angličtině
Keywords: Social pedagogue, social education, personality, educator, pedagogical assistant, competence, consequences profession,
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury a zpracování rešerše.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti teorie sociální pedagogiky, osobnostních charakteristik a kompetencí sociálního pedagoga.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, jejich interpretace.
Shrnutí výsledků výzkumu a jejich význam pro praxi.
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury a zpracování rešerše.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti teorie sociální pedagogiky, osobnostních charakteristik a kompetencí sociálního pedagoga.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, jejich interpretace.
Shrnutí výsledků výzkumu a jejich význam pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BAKOŠOVÁ, Zlatica. Sociálna pedagogika ako životná pomoc. Bratislava: Public promotion, s. r. o., 2008. ISBN 978-80-969944-0-3.
ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-463-X.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu. Základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
JŮVA, Vladimír. Základy pedagogiky pro doplňující pedagogické studium. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-85931-95-8.
KOHOUTEK, Rudolf. Úvod do psychologie-psychologie osobnosti a zdraví žáka. Brno: MU Brno, 2006. ISBN 80-210-4077-7.
KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7376-383-3.
NAKONEČNÝ, Milan. Základy psychologie. Praha: Academia, 1998. ISBN 80-200-0689-3.
ONDREJKOVIČ, Peter. Socializácia mládeže ako východisková kategória sociológie výchovy a sociológie mládeže. VEDA vydavateľstvo SAV, Bratislava, 1997. ISBN 80-224-0476-4.
PROCHÁZKA, Miroslav. Sociální pedagogika. Praha: GradaPublishing a.s., 2012. ISBN 978-80-247-3470-5.
PRŮCHA, Jan. Přehled pedagogiky: úvod do studia oboru. 1. vyd. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-399-4.
Seznam doporučené literatury
BAKOŠOVÁ, Zlatica. Sociálna pedagogika ako životná pomoc. Bratislava: Public promotion, s. r. o., 2008. ISBN 978-80-969944-0-3.
ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-463-X.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu. Základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
JŮVA, Vladimír. Základy pedagogiky pro doplňující pedagogické studium. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-85931-95-8.
KOHOUTEK, Rudolf. Úvod do psychologie-psychologie osobnosti a zdraví žáka. Brno: MU Brno, 2006. ISBN 80-210-4077-7.
KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7376-383-3.
NAKONEČNÝ, Milan. Základy psychologie. Praha: Academia, 1998. ISBN 80-200-0689-3.
ONDREJKOVIČ, Peter. Socializácia mládeže ako východisková kategória sociológie výchovy a sociológie mládeže. VEDA vydavateľstvo SAV, Bratislava, 1997. ISBN 80-224-0476-4.
PROCHÁZKA, Miroslav. Sociální pedagogika. Praha: GradaPublishing a.s., 2012. ISBN 978-80-247-3470-5.
PRŮCHA, Jan. Přehled pedagogiky: úvod do studia oboru. 1. vyd. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-399-4.
Přílohy volně vložené
PŘÍLOHA P I: REŠERŠE POUŽITÉ LITERATURY
PŘÍLOHA P II: VYMEZENÍ KLÍČOVÝCH POJMŮ
PŘÍLOHA P III: DOTAZNÍK PRO ŽÁKA A PEDAGOGA
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student přehledně prezentoval svou práci a výsledky výzkumu. Adekvátně reagoval na otázky z posudků i otázky komise. Na obhajobu byl připraven. Diskuze proběhla ke zpracování dotazníku, poukázáno bylo na limity výzkumu (Mgr. Anna Petr Šafránková, Ph.D.).